Skaperne av Grand Theft Auto avslører i et intervju med GamesIndustry at det var reklameguru Max Clifford som sørget for mediehysteriet rundt spillet.
Guru
Grand Theft Auto-serien er godt kjent både blant spillere og politikere, som hver gang et nytt spill slippes ser sitt snitt til å sikre seg noen bekymrede foreldre ved neste valg. Og i samme slengen sørger de for avisoverskrifter og haugevis med gratisreklame for en spillserien det knapt reklameres for ellers. Men det opprinnelige GTA ble aldri laget for å skape kontrovers, det var reklameguru Max Clifford som skapte den.
– Vi gikk alltid for det som kunne bli mest moro. Det førte oss bare naturlig i en mørkere retning, forklarer Jones.
– [Clifford] forklarte hvordan han ville gå frem, hvem han siktet mot, og hva de ville si. Alt han sa, skjedde.
Planen gikk ut på å fabrikere offentlig misnøye og plante saker hos planlagte mål for å få engelske politikere på kroken. Dette førte igjen til gratis oppmerksomhet i riksdekkende media. Resten er som kjent spillhistorie.
Grand Theft Auto ble utviklet av DMA Design og utgitt av BMG i 1997 for Playstation og PC, og ble gitt ut for Game Boy Color i 1999.