Nvidia presenterte nylig sin nye Faceworks-teknologi på ukens GPU Technology Conference i California.
Ekkel realisme
Teorien om Uncanny Valley ble unnfanget av den japanske robotingeniøren Masahiro Muri, og stammer helt tilbake til 1970. Ideen går ut på at teknologi som etterligner menneskelig adferd er fascinerende opp til punktet hvor det er nesten helt realistisk, hvorpå fascinasjonenbyttes ut med urovekkelse, før det igjen vil aksepteres av hjernen vår. Uncanny Vally-prinsippet var i utgangspunktet ment for robotteknologi, men brukes også om den stadig mer realistiske datagrafikken.
Under denne ukens GPU Technology Conference hevdet Nvidia-sjef Jen-Hsun Huang at selskapet nå sitter på grafikkteknologi som snart er forbi stadiet med nesten helt realistisk ansiktsemulering, og ikke lenger vil få det til å gå kaldt nedover ryggen på publikum.
Krever solide muskler
Dette er selvfølgelig knyttet opp mot lanseringen av selskapets nye grafikkprossessor GeForce GTX TITAN, som klarer å kjøre en sanntidsrendering av en skallet mann, som vi må innrømme overgår til og med det David Cage kunne vise til med sitt digitale ansikt på PlayStation 4-pressekonferansen forrige måned.
Se foredrag
Hvor mye maskinkraft som skal til for å kunne legge til en realistisk hårmanke og omgivelser sammen med dette ansiktet aner vi ikke, men Huang forklarer i det svært interessante foredraget at det finnes måter å omgå de enorme datamengdene som nødvendigvis er involvert i en slik teknologi. Det er nok en stund til, men vi gleder oss allerede til dette blir mulig å gjengi i spillform. Fremtiden er lys, folkens. Lys og urovekkende realistisk.