Jedi: Fallen Order utviklere sier spillet føles veldig likt Sekiro: Shadows Die Twice
2

Jedi: Fallen Order utviklere sier spillet føles veldig likt Sekiro: Shadows Die Twice

jul 31 Anders Lønning  

Mange går rundt med store forhåpniger til Respawn’s kommende action eventyr, Star Wars Jedi: Fallen Order fra Titanfall utvikleren Respawn Entertainment.

Under Microsofts E3 2019 presentasjon fikk vi se en svært lineær demo som raskt kunne minne om et slags Uncharted lignende spill, ala det vi alle håpet at Star Wars 1313 skulle være.

Likevel hørte vi kort tid etter at spillet også har Metroidvania elementer i seg, noe som det for oss virker rart at ikke ble fremhevet mer under presentasjonen, hvor spilleren utstyres med et skip og kan returnere til planeter de har besøkt før, sannsynligvis for å løse oppgaver de ikke kunne med utstyret eller Force kreftene de hadde sist de var der.

Ï September utgaven av gaming magasinet Edge kommer Jason de Heras, spillets ledende kamp designer på banen for å si at det kommende spillet heller ikke er helt ulikt FromSoftware’s Sekiro: Shadows Die Twice.

I følge Heras, har begge spillenede krevende kampsekvenser som ikke er avhengig av et stamina system for å holdes balansert.

– Jeg syntes det var ganske rått, for ikke å nevne beroligende at man kunne utvikle denne typen spill uten et stamina system.

– De lar deg angripe, de lar deg rulle og alt dette er “gratis” å gjøre, mens det er opp til spillets kunstige intelligens å si fra om du gjør den rette tingen. Det bekreftet ovenfor oss at du trenger ikke begrense alt spilleren foretart seg, La dem ha litt mer av styringen selv, og overlat det til KIen å gi dem en rapp over håndleddet eller et slag i trynet.

– Det var positivt for oss å se at det finnes et spill som er likt vårt. Svært likt.

På lik linje med Sekiro har Fallen Order også et parrering-system som belønner god timing hos spilleren, men med tanke på at Jedi: Fallen Order mest sannsynlig er designet som et spill ment for et bredere publikum gjenstår det å se hvor krevende disse kampsekvensene blir. Tør vi håpe på en brutal vanskelighetsgrad som et alternativ for de av oss som liker å lide litt for underholdningen sin?

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.