Krillbite Studio fra Hamar har bare fem dager igjen på å nå målet sitt om å få Kickstarter-finansiert Among the Sleep. For 25 dager siden ba utviklerne om 200.000 dollar via Kickstarter. I skrivende stund har 5868 donorer bidratt med 179.661 dollar.
Kroken på døra?
Det betyr med andre ord at dersom Krillbite og Among the Sleep ikke får inn 20.339 dollar i løpet av de neste fem dagene, vil ikke Among the Sleep bli realisert via Kickstarter.
– [De neste fem dagene] kommer absolutt til å bli spennende. Om vi ikke når målet i tide får vi jo ingenting. Men selv om det er en liten klatretur som gjenstår, er vi ganske optimistiske, forteller Adrian Tingstad Husby fra Krillbite.
– Vi har sett at tidligere Kickstarter-prosjekter får inn mest de første og siste dagene, så at vi har kommet så nærme lover godt. Det er veldig artig å se den positive mottakelsen prosjektet får rundt om i verden, og motivasjonen denne støtten gir oss er heldigvis noe vi beholder uansett hvordan kampanjen går, forklarer Husby.
Kickstarter-reglene er klare. Blir ikke spillet fullfinansiert betaler ikke donorene noe som helst, og prosjektet får ingen penger. Husby og Krillbite planlegger å fullføre spillet enten de får finansiert det via Kickstarter eller ikke, men det vil bli langt mer utfordrende å ferdigstille spillet uten Kickstarter-støtte.
– Vi må i så fall belage oss på å jobbe mye på si for å finansiere resten av utviklingen. Trolig må vi også kutte en del planlagt innhold fra spillet og utsette utgivelsesdatoen en stund, sier Husby.
For å få fart på donasjonene nå i innspurtsfasen kommer Krillbite til å slippe en alfaversjon av Among the Sleep via Kickstarter-siden i morgen tirsdag. Det betyr at alle – også de som ikke har donert penger – vil få muligheten til å teste den første halvtimen av spillet. Jeg har allerede spilt denne versjonen, inntrykkene mine kan du lese her.
I løpet av innsamlingsmåneden har Krillbite kommet med flere oppdateringer på Kickstarter-siden. I en av disse annonserte de at Among the Sleep kommer til å få full Oculus Rift-støtte, slik at det blir mulig å spille spillet med de avanserte VR-brillene som lanseres neste år.
Uansett om Krillbite når målet sitt eller ikke har kampanjen gitt Krillbite verdifull erfaring med Kickstarter som det er nyttig å ha med videre.
– Først og fremst har vi erfart hvor mye arbeid som faktisk kreves for å drive en slik kampanje. Selv om vi brukte over to måneder på å forberede den ville vi nok sørget for å ha enda flere ting klart før en eventuell ny kampanje. Det har vært en utfordring å sjonglere alt fra produkjon av nyheter, svar på intervjuer, beskjeder og spørsmål, kontakt med journalister og mye mer, alt mens man prøver å produsere selve spillet. Men det ser ut som om arbeidet har gitt litt avkastning, forklarer Husby.
– Ellers tror jeg det viktigste for kampanjen har vært selve prosjektet og konseptet. Folk synes det ser nytt og spennende ut, og det er tydelig at mange ønsker at vi lykkes. Noe som ofte blir sett på som en nødvendighet på Kickstarter, er “kjente fjes” som jobber på prosjektet, eller en stor fan-base fra tidligere spillutgivelser. Vi har ingen av delene, så at vi som liten og nyetablert utvikler nærmer oss hele 200.000 dollar er veldig motiverende.
Personlig krysser jeg fingrene for at Krillbite når målet sitt. Det er slike små og originale prosjekter som fortjener å finansieres via Kickstarter, ikke oppblåste rollespill fra avdankede spillegender som bor i slott og har reist i verdensrommet.
Mer informasjon om Among the Sleep kan du finne på spillets Kickstarter-side.