Etter en fireårs ventetid er Shin Megami Tensei V endelig ankommet, og resultatet er det mest solide spillet Atlus har laget til dags dato.
Dere som har fulgt skribleriene mine har vel innsett nå at jeg har en godt over gjennomsnitt avhengighet med japanske rollespill. Jeg elsker de og har spilt så mange av de som et dødelig menneske kan.
Shin Megami Tensei V var først annonsert av Atlus i 2017 så forsvant det en stund før det nå endelig er her. Det er første ordentlig tittelen fra Atlus som ikke er en oppgradering eller en remake siden Persona 5, og det har vært verdt ventetiden.
Jeg lover at jeg skal nevne Persona mye mindre enn andre anmeldelser av Shin Megami Tensei V. (yeah right.red)
Shin Megami Tensei V er en Switch eksklusiv tittel, og det skal vi komme tilbake til senere, men konseptet dreier seg om at du våkner opp som en mellomting mellom demon og menneske. Ikke en trønder men noe kalt Nahobino. Verdenen er døende og overfylles med monstre så du må sammen med et utvalg mennesker finne ut hva som er verdt og redde, og hva du er villig til å ofre. I løpet av ferden vil du sloss mot mange guder og demoner for å bygge din egen skjebne.
Gameplayet kan jeg beskrive som en forvokst versjon av Pokemon. Du kan rekruttere mange forskjellig demoner til laget ditt for å klare å bekjempe de store monstrene. Treffer du svakhetspunktet til demonen du sloss mot får du en ekstra tur. Alle angrepene dine har forskjellig elementer som fiendene er svake for. Samtidig har de elementer de er sterke for. Sånn som alle japanske rollespill
Demonene er basert på alt du kan tenke deg av mytologi og religioner og de som har spilt Persona vil kjenne igjen mange av de derfra. Du kan ha tre demonpartnere på teamet ditt og gameplayet fungerer som en standard turn based RPG spill. Du har demoner som ser ut som kjønnsorganer, en demon som sitter og gjør fra seg, Jack Frost, og selvfølgelig den beste av de alle. Mothman.
Alt jeg virkelig har lyst til å snakke om her er tunge spoilere så det skal vi styre unna. Shin Megami Tensei V er et mørkt spill, selv for Shin Megami Tensei som en franchise. Det er super nihilistisk, med mørke temaer hvor du ser mye drap og elendighet før du kommer til en av fire offisielle slutter etter ca 90 timer. Her i V ser du inspirasjonen fra forgjengeren Nocturne lang vei, men de skrur creepyfaktoren opp til 11. Samtidig legger du på et fantastisk rocka lydspor som hjelper deg å fange stemningen til en verden som er på vei til å gå til helvete.
Shin Megami Tensei V er vanskelig, så vanskelig at de har sluppet gratis DLC som setter det på ekstremt lett om du føler for det. Spillet er for hardbarka JRPG fans da du fra første stund ikke blir holdt i hånda gjennom spillet, og det kan nok virke litt imot spillet da veldig mange kan miste motivasjonen av såpass harde spill, sammenlignet med det mye enklere Persona 5 (Det var siste gang jeg lover). Men den kreative visjonen til Atlus her med å skape et spill som er det beste av Nocturne og det beste av Shin Megami Tensei IV på 3DS kan bare kalles en kjempesuksess.
Spillet sender deg tilbake til startmenyen hver gang du dør, selv på letteste vanskelighetsgrad og det kommer til å skje ofte. Det er ikke mange savepunkter heller så her snakker vi god gammeldags utfordrende JRPG og kan minne mange om Dark Souls i at om du ikke er godt forberedt til hver kamp vil du myrdes fort.
Nå har jeg hørtes veldig negativ ut syns jeg, men Shin Megami Tensei V er det beste japanske rollespillet vi har sett på mange år, fordi det er såpass godt gjennomført. Jeg har storkost meg, er ca 180 timer inn og akkurat fått ending 2 av 4, som jeg sa tidligere er det så mye story som jeg gjerne ville snakket om, men vi styrer unna spoilere. Det er et sterkt karaktergalleri med solid stemmeskuespill og fenomenal manuskriving som gjør dette til en av mine nye all time favoritter.
Da dette er et Atlus spill er det selvfølgelig Day 1 DLC og dette er noe for Megami Tensei fansen. Kanskje det viktigste av disse day 1 DLC er en oppdragskjede som vil gjøre at du må bekjempe hovedkarakteren fra Shin Megami Tensei III Nocturne. nemlig Demifiend
Spillet er som sagt tidligere en Nintendo Switch eksklusiv og i håndholdt modus så sliter det en del. Min 2017 Switch hadde nok av frameratedrop i håndholdtmodus og spillet så veldig kornete ut på den lille Switch skjermen. Har dessverre ikke fått skaffet meg en OLED enda men på min store 60 tommer så spillet nydelig ut. Atlus og SEGA har i det siste blitt veldig positive imot andre spillplattformer så kanskje får vi se SMTV på andre konsoller om et par år?
Shin Megami Tensei V er rått brutalt og har alt en hardcore JRPG fan vil elske. Atlus hever her lista på hva man skal forvente av et JRPG i 2021 og viser her at både Square Enix og Bandai Namco har en jobb å gjøre om de skal klare å måle seg med dette. Jeg forventer at dette spillet vil gå inn i historiebøker fordi det er såpass perfeksjonert og et must have for alle Switch biblioteker. Dette må oppleves og kan egentlig ikke beskrives.