I et seks siders intevju i siste nummer av utviklermagasinet Develop forteller Valve-sjef Gabe Newell at studioet nå ønsker å skrinlegge episodeutgivelser, og heller fokusere på deres nye filosofi: “spill som en tjeneste“.
Kunden har alltid rett
I dette legger Newell at spillene vil fungere som egne plattformer med kundebaser som skal få gi tilbakemeldinger om hva de ønsker av videre innhold. Dette skal så dukke opp som nedlastbare oppdateringer, snarere enn egne “episoder”, et eksperiment Newell mener studioet nå har lagt bak seg.
– Vi gikk gjennom episodefasen, og nå beveger vi oss mot kortere og kortere tidsrom, forteller han til bladet.
– Hvis du ser på Team Fortress 2, er det modellen for endringene vi har gjort.
Team Fortress 2 har siden lansering i 2007 fått over 200 oppdateringer, med masser av nytt innhold. Til sammenligning har det bare dukket opp to episoder til Half-Life 2 siden det havnet i hyllene i 2004.
Valve lanserte nylig Portal 2 til unison hyllest hos anmelderne, også full pott fra spill.no-redaktør Jon Cato Lorentzen, og på spørsmål om hvordan selskapets nye filosofi vil prege spillets fremtid, er Newell åpen:
– Vi får se hvorvidt kundene våre ønsker at vi skal trekke i den retningen. I utgangspunktet er tilnærmingen vår å komme på jobb og spørre “hva kan vi gjøre for kundene våre i dag?”.