Da var adventstiden omsider i gang, og etter en introduksjon i går kan vi herved kalle julekalenderen for startet. Vi starter med From Softwares rollespill Dark Souls fra 2011, som på samme måte som forgjengeren Demon’s Souls vakte mye oppsikt for sin gruelige og utilgivelige vanskelighetsgrad. Les vår skribent Jonas’ begrunnelse på hvorfor spillet fortjener 24.-plassen nedenfor:
Nummer 24 – Dark Souls
Mye har blitt sagt om Souls-serien og det meste er helt sant. De er utilgivelig vanskelige, og du kommer til å dø igjen og igjen. Det er og blir et faktum. Dark Souls viderefører konseptet fra den konsolleksklusive Demon’s Souls, men implementerer det i et sømløst univers fylt med deprimerende ensomhet og mystikk. Jeg elsker dette spillet, og jeg har ingen problemer med å titulere det som min absolutte favoritt fra den forrige konsollgenerasjonen.
Ofte føler jeg at utviklere behandler oss som idioter. De holder oss i hånden hele tiden og forklarer ned i detalj hvordan spillet fungerer. De etterlater ingenting for oss til å utforske på egenhånd, og det er her Dark Souls skiller seg fra hveten. Du blir plassert i et mørkt og utilgivelig univers med minimal kunnskap om hva du skal gjøre og hvordan ting fungerer. Du er helt alene og alle du støter på ønsker deg vondt. Følelsen av komplett ensomhet siger inn og du innser at dette er noe du må mestre helt på egenhånd.
Selv om spillet ofte er urimelig vanskelig føles det aldri billig. Det er rett og slett min egen feil hver gang skjermen går svart og den røde teksten med ”You died” popper opp. Dark Souls lærer deg nemlig gjennom erfaring. Ved hvert dødsfall tilegner du ny kunnskap om fiendens mønster og hvordan du kan slå han neste gang . Det tar tid og krever at du er tålmodig og disiplinert, samtidig som du må holde sinnet og frustrasjonen i sjakk. Det blir nesten som en slags form for meditasjon, for du kommer ikke videre om du er uforsiktig og rådvill.
Dark Souls er definitivt ikke et spill for alle, men for meg var det en utfordring jeg ikke klarte å gi slipp på. Mestringsfølelsen er helt enorm og frykten for å dø er ofte så stor at hendene blir klamme og pulsen øker. Det er en karusell av følelser som blir eksponert, og fra det ene øyeblikket du hyler ut et seiersrop kan du neste sekund dø og må starte helt på nytt. Smilet forsvinner og du får lyst til å kaste kontrolleren i bakken. Det er nærmest sadistisk til tider, men jeg finner likevel en viss sjarme i all elendigheten. Dark Souls er et annerledes spill, et spill som viser at ingenting er umulig om du prøver hardt nok. Jeg har et ambivalent forhold til Dark Souls, men det er utvilsomt min favoritt.
Premien blir ganske ordinær i dag, og vi gir bort en goodiebag til en heldig vinner. Alt du trenger å gjøre for å delta er å svare på spørsmålet under, som selvsagt dreier seg om dagens spill. Lurer du på hva en goodiebag kan inneholde, lister vi opp oversikten nedenfor:
– Nye spill
– Merchandise fra spill (nøkkelringer, tskjorter, etc.)
– iPhone-deksler
– Puma og Boss parfymer
– Steam-nøkler
– …og masse mer!
Listen hittil:
25 – Deus Ex: Human Revolution
24 – Dark Souls