Luke #5 – Braid
0

Luke #5 – Braid

des 05 Spill.no  
Sammenlignet med de andre spillene vi har presentert på listen hittil, skiller Braid seg ut. Det lille plattformspillet ble skapt nesten utelukkende av en mann, Jonathan Blow, og på overflaten er det et veldig simpelt spill. Braid er imidlertid et av de beste eksemplene syvende konsollgenerasjon har gitt oss på at også spill i små pakninger kan gi store gleder.
Det er ikke vanskelig å se hvor Jonathan Blow har hentet inspirasjonen til Braid fra. Spillet er et åpent kjærlighetsbrev til plattformspillsjangerens storheter, og på samme måte som dets forgjengere gang på gang har bevist at plattformspill ikke vil forsvinne, er Braid nok et eksempel på at man kan komme langt med et solid kontrollsystem og kreativ tenking.
I motsetning til mange av spillets åpenbare inspirasjonskilder, er Braid derimot et plattformspill som baserer seg mer på bruk av de små grå enn av lynraske fingerreflekser. Spillet har en unik mekanikk å by på – muligheten til å styre tiden, og nettopp dette brukes til å løse de varierte og kreative problemstillingene man møter gjennom spillets gang. Ved å kunne spole fram og tilbake kan man også avverge sin død når som helst, men det betyr imidlertid ikke at Braid er et enkelt spill. Gåtene som må løses krever både planlegging, presis manøvrering og en solid dose med tenking ute av boksen. Braid har med sin enkle men samtidig utfordrende natur skapt det som i mine øyne er et plattformspill enhver spiller burde prøve ut.
Jonathan Blow har dog ikke bare skapt et svært underholdende spill, for Braid har mer å by på enn det. Da jeg spilte Braid for første gang, tok det ikke lang tid før jeg var kapret av spillets unektelige sjarm. Den liflige musikken og vakre grafikken skaper en idyllisk atmosfære, men under overflaten skjuler det seg en dyster historie som i likhet med spillets gåter krever ukonvensjonell tenking for å få fullt utbytte av.
Braid satte en ny standard for hva uavhengige utviklere kan oppnå, og det er et spill som lenge vil sees på som et av de mest ikoniske indie-spillene fra konsollgenerasjonen som må kunne kalles en gullalder for indie-spill. 

Mens det har vært spill fra store og etablerte utviklere som har vært på lista hittil, finner vi indie-spillet Braid på vår 20. plass. Uansett hva man synes om Braid er det utvilsomt et utrolig viktig spill for den blomstrende indie-scenen, og ble for mange opplysningen om at spill fra småutviklere kan være vel så bra som storsatsinger. Aslak er redaksjonens indie-ekspert, og har skrevet en begrunnelse for vårt valg under:

Nummer 20 – Braid

Sammenlignet med de andre spillene vi har presentert på listen hittil, skiller Braid seg ut. Det lille plattformspillet ble skapt nesten utelukkende av en mann, Jonathan Blow, og på overflaten er det et veldig simpelt spill. Braid er imidlertid et av de beste eksemplene syvende konsollgenerasjon har gitt oss på at også spill i små pakninger kan gi store gleder.

Det er ikke vanskelig å se hvor Jonathan Blow har hentet inspirasjonen til Braid fra. Spillet er et åpent kjærlighetsbrev til plattformspillsjangerens storheter, og på samme måte som dets forgjengere gang på gang har bevist at plattformspill ikke vil forsvinne, er Braid nok et eksempel på at man kan komme langt med et solid kontrollsystem og kreativ tenkning.

I motsetning til mange av spillets åpenbare inspirasjonskilder, er Braid derimot et plattformspill som baserer seg mer på bruk av de små grå enn av lynraske fingerreflekser. Spillet har en unik mekanikk å by på – muligheten til å styre tiden, og nettopp dette brukes til å løse de varierte og kreative problemstillingene man møter gjennom spillets gang. Ved å kunne spole fram og tilbake kan man også avverge sin død når som helst, men det betyr imidlertid ikke at Braid er et enkelt spill. Gåtene som må løses krever både planlegging, presis manøvrering og en solid dose med tenking ute av boksen. Braid har med sin enkle men samtidig utfordrende natur skapt det som i mine øyne er et plattformspill enhver spiller burde prøve ut.

Jonathan Blow har dog ikke bare skapt et svært underholdende spill, for Braid har mer å by på enn det. Da jeg spilte Braid for første gang, tok det ikke lang tid før jeg var kapret av spillets unektelige sjarm. Den livlige musikken og vakre grafikken skaper en idyllisk atmosfære, men under overflaten skjuler det seg en dyster historie som i likhet med spillets gåter krever ukonvensjonell tenking for å få fullt utbytte av.

Braid satte en ny standard for hva uavhengige utviklere kan oppnå, og det er et spill som lenge vil sees på som et av de mest ikoniske indie-spillene fra konsollgenerasjonen som må kunne kalles en gullalder for indie-spill. 

Dagens konkurranse

Idag kan vi meddele at to vinnere av en goodiebag, i tillegg til at vi har et PS3- og et Xbox 360-eksemplar av spillet The Bureau: XCOM Declassified vi gjerne vil gi bort. Delta i konkurransen ved å svare på spørsmålet stilt nederst i artikkelen, og om du lurer på hva som kan dukke opp i en goodiebag setter vi opp listen under:

– Nye spill
– Merchandise fra spill (nøkkelringer, tskjorter, etc.)
– iPhone-deksler
– Puma og Boss parfymer
– Steam-nøkler
– …og masse mer!

Listen hittil:
25 – Deus Ex: Human Revolution
24 – Demon’s Souls
23 – Battlefield: Bad Company 2
22 – LittleBigPlanet

21 – Heavy Rain
20 – Braid

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.