Magisk actioneventyr
0

Magisk actioneventyr

mai 28 Spill.no  

Spør du en litt kultivert gamer om hva han ser mest fram til på Playstation 3, er sjansen stor for at han svarer «The Last Guardian» fra Team Ico. Er han av den pratsomme sorten kan du glede deg over et påfølgende tyve minutter langt foredrag om skjønnheten til «Ico», eller den majestetiske spillopplevelsen i «Shadow of the Colossus». Team Ico har høy status blant sofistikerte spillere, og det kommende spillet «The Last Guardian», der en gutt blir venn med et digert vesen som minner om en blanding av en fugl og en katt, er det første jeg tenker på idet «Majin and the Forsaken Kingdom»-presentasjonen begynner.

To gode venner

På skjermen rusler en ung mann rundt i en gammel ruin. Murveggene er overgrodd av mose og slyngplanter, og landskapet rundt er frodig og grønt. Bak han rusler et digert monster. Et digert rundt vesen som ser ut som det er laget av trær og mose og kvister, med tegneserieaktige trekk i fjeset. Det er en Majin, et gammelt vesen som har blitt vekt til live av den unge mannen.

– «Majin and the Forsaken Kingdom» handler om en ung tyv som ved et uhell vekker opp en Majin, et gammelt vesen. Disse to blir nødt til å hjelpe hverandre, og blir dermed venner, forklarer Daisuke Uchiyama, den japanske produsenten fra utvikleren Game Republic. Studioet har tidligere laget spill som «Genji: Days of the Blade» på Playstation 3, og ble noe ufrivillig foreviget i utallige YouTube-videoer som latterliggjorde deres presentasjon av spillet på Sonys E3-pressekonferanse i 2006. Har du vært borti nerdeuttrykk som «giant enemy crabs» og «attack weak point for massive damage», så stammer begge disse fra Game Republics presentasjon.

Men det var da, og med «Majin and the Forsaken Kingdom» er utvikleren på helt nye jaktmarker. Historien handler om et gammelt fortapt kongerike som de to hovedpersonene er på jakt etter. Av ulike grunner. Tyven har selvsagt mistet hukommelsen sin og er på jakt etter svar, mens Majin har andre grunner, som Uchiyama ikke vil gå inn på i denne omgangen.

Jeg får klare vibber fra både «Ico» og «The Last Guardian» idet jeg følger ferden til de to figurene gjennom de gamle ruinene. Det er noe med de vakre omgivelsene, det behagelige tempoet, og forholdet mellom de to, hvordan de hjelper hverandre og passer på hverandre, som minner meg om spillene fra Team Ico. Jeg spør Uchiyama om han er inspirert av «The Last Guardian», og han svarer unnvikende. Påpeker at Team Icos spill ikke er lansert ennå og at de begynte å jobbe med «Majin and the Forsaken Kingdom» lenge før Team Icos spill ble annonsert. Men jeg sporer en viss respekt for den konkurrerende utvikleren i stemmen hans.

God dynamikk

Men tilbake til skjermen. Dynamikken mellom de to hovedpersonene ser ut til å sitte bra, og Game Republic har klart å gi begge unike og sjarmerende særpreg. Den kjappe og smidige tyven står som en fin motpol til den digre og klumpete Majin. Som spiller er det tyven man kontrollerer, og en kunstig intelligens tar seg av bevegelsene til Majin. Men man kan også gi direkte ordre til kompanjongen sin, noe som er nødvendig når man skal løse enkelte mer avanserte gåter. Og gåter blir det mange av i spillet. Ifølge Uchiyama er nemlig oppgaveløsning en sentral del av spillmekanikken. Med de ulike egenskapene til de to heltene betyr det mange kreative løsninger.

– Mange oppgaver kan løses på flere måter, og vi har valgt å la spilleren velge sin egen fremgangsmåte i mange tilfeller, forteller Uchiyama

På skjermen leker de to heltene seg med en katapult. Majin stiller den inn, tyven klatrer opp, og Majin slenger tyven avgårde opp på en avsats der han finner en kiste og en bryter som åpner opp en dør. En dør som leder ut av ruinene og inn i en skog.

– Vi har laget en stor og åpen verden, og man kan også gjenbesøke områder man har besøkt tidligere. Ettersom Majin får nye ferdigheter utover i spillet vil det bli mulig å nå områder eller aktivere hendelser man har måttet gå forbi uløst tidligere, forklarer Uchiyama. Og det virker moro. Noe av det mest underholdende i spill som «Zelda» er jo å få en gjenstand som gjør at du klarer å nå en kiste eller en plattform eller en dør som du tidligere ikke klarte å komme deg til. Det er tydelig at Game Republic prøver å la seg inspirere av de riktige spillene.

Kamp og slåssing

I tillegg til at Majin lærer seg nye ferdigheter underveis, Uchiyama nevner blant annet strøm og ild, utvikles også forholdet mellom de to hovedpersonene. Vi får ikke se så mange mellomsekvenser eller dialoger under presentasjonen, men Uchiyama lover at forholdet mellom de to er et av nøkkelpunktene i spillet. Og mye av suksessen vil nok bære og briste på historien mellom de to hovedpersonene. Klarer Game Republic å få oss til å bry oss om den smilende kjempen og den unge tyven, har de truffet blink.

En rekke mørke fiender har omringet de to heltene, de ser ut som zombier dekket med sort slim, og tyven slår løs på en, mens Majin svinger armene og deler ut deng til de andre. Det ser ikke ut til at kampsystemet skal bli spillets sterkeste kort, det hele ser litt vel standard ut, så det er godt å vite at Game Republic i større grad har satset på eventyrelementene.

Lovende

Idet presentasjonen nærmer seg slutten, er det med store forventninger vi forlater salen. «Majin and the Forsaken Kingdom» kan virkelig ende opp som en magisk og lavmælt spillopplevelse. Lavmælt er ordet som har surret i underbevistheten min hele tiden. Spillet forsøker ikke å rope høyest, det har ingen muskuløs helt eller sexy heltinne. Det har ingen fancy historie om verdens undergang eller avanserte filmklipp med høye produksjonsverdier. Det er et spill som går stille i dørene, som høflig ber om å bli spilt. Og det er uvanlig i en verden der de fleste spill slår seg selv på brystet og prøver å overdøve alle konkurrentene hele tiden.

«Majin and the Forsaken Kingdom» har kanskje ikke det samme kunstneriske visuelle uttrykket som Team Ico-spillene, grafisk minner det mer om spill som «Kameo», for eksempel, men det ser ut til å by på et veldig sjarmerende eventyr. Det hele vil henge på hvor bra historien blir, og hvor godt forholdet mellom Majin og hovedpersonen blir skildret. Jeg krysser fingrene for at Game Republic greier å hale det i land og serverer oss et magisk lite eventyrspill.

«Majin and the Forsaken Kingdom» utvikles av Game Republic og utgis av Namco Bandai. Spillet lanseres på Xbox 360 og Playstation sent i 2010 eller tidlig i 2011.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.