Make Battlefield Great again
0

Make Battlefield Great again

aug 18 Carl Fredrik  

Alle gamere har stort sett en favoritt spillserie som betyr noe ekstra for oss. Typen spill som
vi forhåndsbestiller uten å ha sett en trailer, spill som vi bare må ha. For noen er det Final
Fantasy, Super Mario eller f.eks Uncharted serien. For meg har det alltid vært Battlefield
spillene.

 

Det startet med Battlefield 1942 som kom ut i 2002 og siden da har jeg vært hektet på serien.
Battlefield har naturligvis utviklet seg gjennom årene, det meste til det bedre, men de siste årene har
det gradvis gått bakover og snart nedenom og hjem hvis det fortsetter slikt det går nå.

Som tittelen på denne artikkelen antyder så er jeg ikke spesielt fornøyd med Battlefield og i hvilken
retning det går i.

Det siste ordentlige gode Battlefield spillet var Battlefield 4 som kom ut way back in 2013, en
etterfølger av Battlefield 3 som kom ut bare 2 år før. Det kan argumenteres at BF3 var et bedre spill
en BF4 da det spillet definitivt hadde en del fantastiske kart og var relativt bug free.

BF4 hadde en horribel spill release med bugs som tok opp mot 6 mnd å fikse før det ble spillbart.
Her kan vi takke DICE LA som la ned en god jobb og fikset det DICE Sweden ikke fikk til. Til tross for en
grusom start så ble Battlefield 4 et knallgodt spill som fortsatt har en brukbar spillermasse 6 år
senere, noe få online skytere kan skryte med.

Først etter 5 tilleggspakker med nye kart, våpen og moduser begynner kvaliteten å svikte. I 2015
slippes et middels ok Battlefield spill laget av Viceral som jeg ikke skal gå mer innpå. I samma år
kommer også Star Wars Battlefront som DICE står bak. Det første som slår meg i det spillet er den
fantastiske grafikken. Er rimelig sikker på at mange tenkte som meg, at det neste Battlefield spillet
må bare se helt rått ut hvis de benytter samme grafikkmotor.

Det viser seg at Battlefront for det meste bare ser pent ut mens det er magert med innhold og folk gikk fort lei.
Virker som at DICE har sluppet et spill som bare er det «minste brukbare produkt» eller Minimum
viable product som de sier over dammen. Det vil si at spillet slippes i en spillbar status med kun det
som må til for at det fungerer i dette tilfellet.

Året etterpå får vi Battlefield 1 som til manges overraskelse er satt til første verdenskrig. En konflikt
det ikke finnes mange spill av fra før og et dristig valg fra DICE å ta. Vi får den nye grafikkmotoren fra
SW Battlefront som naturligvis gjør at spillet ser helt fantastisk ut og vi blir introdusert til en mengde
våpen og kjøretøy som de fleste av oss ikke har sett før. Største problemet i alle fall for min del er
selve skytingen da den ikke sitter særlig godt. Noen mente at det ble mer autentisk siden vi brukte
våpen fra tidlig 1900 tallet og alt annet ville ha blitt urealistisk. For min del så sviktet gunplay delen
og interessen dalte etter ca 6 mnd.

Gleden var stor da Battlefield 5 blir introdusert for nå skal vi endelig tilbake til hvor det hele startet,
altså andre verdenskrig. Den gleden ble kortvarig da DICE muligens har en av tidenes verste
lanserings trailere og PR kampanje opp mot spill release. Skal ikke gå så mye innpå dette her da det
allerede er skrevet enormt mye om det.

Kort forklart så forventet folk et spill fra andre verdenskrig
med kjente slag, realismen og alvorligheten bak denne krigen. Den første spill traileren gir oss
ingenting av dette, mer noe som ser ut som en fantasy shooter der soldater har robot håndproteser,
oppfører seg som super soldater og en historisk unøyaktighet kun en Paradise Hotel deltaker kunne
har lirt i fra seg.

Når spillet omsider slippes etter forsinkelser og diverse kontroverser ender vi opp med enda ett DICE
spill som er bortimot ribbet for innhold. Selv så kaller de det et «Live service game» der de lover å
kontinuerlig oppdatere og legge til nytt innhold. Live service er spillutvikleres måte å få levert ut et
spill som er halvferdig, men likevel ta full pris for. Flere funksjoner i spillet er ikke der ved release, få
og fullstendig forglemmelige kart og selvfølgelig fullstappet med bugs.
Det er en ting de fikk til i Battlefield 5 og det er gunplay. Den sitter som ei kule, i alle fall i forhold til
Battlefield 1.

Det virker som DICE har fullstendig glemt hvordan gode kart lages og heller gått all inn for at de skal
se realistiske ut. Se heller på Call of Duty eller Rainbow Six Siege om hvordan du lager skikkelige kart.
Da jeg satte meg ned for å spille Battlefield 4 igjen før jeg skrev denne artikkelen kunne jeg huske så
å si alle kartene mens jeg fortsatt sliter med å huske både navn og kart i Battlefield 5.
Hvorfor de i tillegg valgte å primært ha relativt ukjente slag i BF5 i stedet for hva folk vil er utenfor
min fatteevne.

En kan lure på hva DICE har fokus på for tiden. Spillet som snart er ett år gammelt er fortsatt full av
bugs og hver gang de fikser noe så ender de opp med å rote til noe annet. Gamemodes blir lagt til å
fjernet i et forsøk på å få spillet til å virke under konstant utvikling, men for de fleste er dette heller
mer forstyrrende enn noe annet.

I skrivende stund er det fortsatt ting i spillet som ikke er med som ble lovet og når DICE er mer
opptatt av å legge til ting du kan kjøpe via mikrotransaksjoner enn å fikse selve spillet så skjønner
man hvor det hele bærer. At spillet kan fikses er teoretisk mulig, men tror heller at Battlefield Bad
Company 3 kommer ut før det skjer og da forsvinner det som er av fokus bort fra BF5.

Battlefield 5 ble ikke det spillet jeg tror de fleste håpte på. Vi fikk en tullete versjon av andre
verdenskrig hvor fokus på ansiktsmaling og politisk korrekthet skygger over det vi håpet skulle bli en
realistisk og dyster setting. Kart som kanskje er de dårligste i hele serien og gamemodes som
fungerer dårligere enn noen sinne samt lagt til ting ingen har bedt om.

Det er ingen tvil om at EA står bak her å trekker i en del tråder og tvinger DICE til å ta noen dårlige
valg. Likevel virker det som at DICE har mistet en god del av magien som de en gang hadde.
Til min store overraskelse ble jeg skikkelig hypet over å ha sett gameplay fra Call of Duty Modern
Warfare for kort tid siden. Virker som de har gjort det DICE ikke har klart ved å utvikle seg. Skal sies at
det tok en del tid, men slik det ser ut nå så er de en reell utfordrer til Battlefield serien da de også
tilbyr 64 spiller online modus, har valgt å lagt spillet til en moderne setting og i det hele tatt ser ut for
å være fullspekket av innhold.

Jeg skal i alle fall ha Call of duty i år, og kunne ikke ha sagt det samme om det kom et Battlefield spill
akkurat nå…

About Carl Fredrik

En 40 år gammel gamer fra Trondheim som har spilt siden han var 5 år gammel. Fps, Rpg's og tredjepersons spill som spilles mest. Husker fortsatt da man kunne kjøpe ett spill som var komplett og uten mikrotransaksjoner.