Mislykket crazy-humor.
0

Mislykket crazy-humor.

sep 07 Spill.no  

I bunken av lanseringstitler til en ny konsoll eller ny maskinvare finnr man alltid en eller to kalkuner. «Kung Fu Rider» er definitivt kalkunen blant lanseringstitlene til «Playstation Move».

Sprø, sprøere, sprøest!

I dette helsprø spillet er man en smågærn fyr i skjorte og slips som har den japanske mafiaen i hæla! Hadde tittelen på spillet vært oversatt til norsk, ville det helt sikkert hett «Hjelp vi har trøbbel med Yakuza!» eller noe slikt. Jeg aner ikke helt hvorfor den dresskledde japanske mafiaen er ute etter vår helt, men vi må i hvert fall sørge for at han ikke blir fanget. Og for å unnslippe mafiaen setter vår nervøse helt seg på en kontorstol slik at han kan rulle unna de farlige gangsterne.

Og…. dett var dett! I starten humrer jeg nemlig godt av «Kung Fu Rider». Den skvetne spirrevippen på stolen er en morsom spillfigur. Og konseptet er så teit at man kan ikke annet enn å smile. Jeg raser nedover en bakke, hopper og slår og svinger i ren panikk. Det er småmorsomt og relativt enkelt.

Så kommer neste nivå. En ny bakke, ltt mer avanserte kontroller. Og det er ikke like moro denne gangen. Men jeg runder denne banen og, og blir belønnet med: nok en bakke? Og enda mer innviklet kontroll? Hva skjer?

Ensformig og komplisert

«Kung Fu Rider» går fra å være et enkelt og småmorsomt konseptspill til å bli en slags «Tony Hawk»-kopi med altfor komplisert kontrollsystem. Jeg må slå til Yakuza-medlemmer, dukke under bjelker, hoppe over biler, grinde på gelendre, hurtigbremse, hurtigsvinge, og så videre. Det blir plutselig uhyggelig komplisert å holde styr på alt jeg må huske på mens jeg ruller nedover bakkene, og det som i starten var et morsomt spill blir ganske fort ekstremt kjedelig.

Ikke bare fordi det har et uoversiktlig kontrollsystem, men også fordi det blir for upresist. Jeg har nok med å styre kontorstolen nedover bakkene, om jeg ikke skal hoppe og slåss og gripe penger og gjøre alt mulig annet samtidig, og presisjonen i hoppingen og svingingen er ikke så nøyaktig som den burde være.

Samtidig klarer ikke spillet å fornye seg. Det er det samme hver gang: en bakke som skal rulles ned med slitne gangstere og andre hindre som dukker opp underveis. Ensformig er bare fornavnet, etter syv-åtte runder føles det som jeg er fanget i et eviglangt minispill.

Feilslått

For mer enn noe annet føles «Kung Fu Rider» som en del av et større spill. Et minispill, en fin avveksling. Det klarer rett og slett ikke å rettferdiggjøre sin eksistens som et fullverdig spill, til det er det altfor lite variert.

Har du bestemt deg for å kjøpe «Playstation Move» kan jeg absolutt ikke anbefale deg å investere i «Kung Fu Rider». Dette er et spill med ekstremt kort underholdningsverdi. Et morsomt konsept, som hadde fungert helt greit som et nedlastbart spill til under 50-lappen, noe mer enn det er det dessverre ikke verdt.

Se flere bilder fra «Kung Fu Rider» på neste side!

«Kung Fu Rider» er utviklet av Japan Studio og utgis av Sony Computer Entertainment. Spillet lanseres på Playstation 3 15. september, og bruker «Playstation Move»-kontrolleren.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.