Mye ammo for pengene
0

Mye ammo for pengene

Så er endelig «MAG» her; Zipper Interactive og Sony sin utfordrer til «Call of Duty: Modern Warfare 2». Sammenligningen av de to er uunngåelig; både i innledningen av denne anmeldelsen og underveis. For det er virkelig en utfordrer vi har slått kloa i; «MAG» både ser ut og oppfører seg som Infinity Wards «Call of Duty: Modern Warfare 2», og til dels «Battlefield: Bad Company» . Så er bare spørsmålet: Klarer spillet å differensiere seg såpass fra markedslederne at det tilbyr spilleren en unik, fullverdig spillopplevelse?

«MAG» ble først annonsert på Sonys pressekonferanse under E3 i 2008, og tittelen står enkelt og greit for «Massive Action Game». Om ikke navnet i seg selv er så originalt, så er premisset for spillet det. 256 samtidige spillere fordelt utover gigantiske kart, med 128 spillere på hvert lag. «MAG» ønsker tydeligvis å gi spilleren følelsen av å være en liten brikke av en fremrykkende stormtropp. Hvor «Modern Warfare 2» fokuserer på den individuelle opplevelsen av å plaffe ned flest mulig motstandere, er «MAG» sentrert rundt lagfølelse og kollektiv innsats mot et felles mål. Rambo ville – kort fortalt – ikke likt «MAG».

Utdatert design

Rent visuelt sett blir man umiddelbart imponert av «MAG». Spillet er fullt på høyde med tilsvarende spill i sjangeren, med naturtro lys, gode teksturer og realistiske soldater og våpen. Menyene i «MAG» er også oversiktelig og greie, men har et litt datert, celle-inspirert design som var på moten da de første «Rainbow Six»-spillene kom ut i 1998/1999.

Også musikken virker noe datert, og minner mest av alt om en en Prodigy-konsert fra midten av 90-tallet. Det er forholdsvis irriterende at musikken legger seg oppå selve gameplayet, men heldigvis har Zipper Interactive implementert en fin «mute»-funksjon, som redder deg fra å måtte finne frem glowsticksene.

Fullblods multiplayerspill

Utdatert menygrafikk og musikk til tross. «MAG» er utviklet med tanke på å spille flere samtidig, og det er også her spillet virkelig skinner.

Året er 2025, og det er fred i verden – i hvert fall på overflaten. Verdens nasjoner kjemper ikke lenger mot hverandre, men i skyggene hersker det full krig mellom tre private militære fraksjoner. Disse selskapene – Raven, Valor og S.V.E.R. – kjemper ikke under noe flagg, men selger tjenestene sine til høyestbydende.

Raven er en europeisk militærstyrke med hovedsete i Østerrike. Valor er stiftet av en gruppe tidligere US Army-offiserer, og henter mange av rekruttene sine fra spesialstyrkene i USA, England og Mexico. S.V.E.R. sine rekrutter stammer fra Kina, India og Russland, og har ofte en tvilsom bakgrunn. I «MAG» velger du å kjempe på lag med en av de tre militærfraksjonene, og i motsetning til for eksempel «Call of Duty: Modern Warfare 2» så betyr hver eneste kamp noe for deg – og fraksjonen din som helhet.

Zipper har valgt å gjøre det til en kostbar affære å dø. Ikke bare påvirker du poengsummen til laget ditt som helhet, men du må også vente mellom 1-20 sekunder før du respawner (respawning skjer i bølger). Heldigvis har «MAG» støtte for førstehjelpsutstyr, og man får «XP» (ekstra poeng) dersom man helbreder en medspiller som holder på å blø i hjel. Dette tilfører spillet en ekstra dimensjon fordi du også kan velge å være en støttespiller ovenfor de døende medsoldatene dine. Slik sett frarøver man også det andre laget viktige poeng.

Nettopp dette, bredden og det taktiske fokuset i gameplayet til «MAG», er kanskje spillet sterkeste trumfkort, fordi det gir spillet en edge som ingen andre flerspiller-FPS tilbyr. Med litt velvilje kan man gjerne kalle «MAG» «den tenkende mannens Modern Warfare 2».

Kontrollsystemet i «MAG» er også bra. Man kan tilpasse følsomheten på styrespakene i både horisontal og vertikal retning, og standardkonfigurasjonen på Playstation 3-kontrolleren er stort sett identisk med for eksempel «Call of Duty: Modern Warfare 2». Dette gjør det enkelt å sette seg inn i spillet; til forskjell fra spill som «Operation Flashpoint: Dragon Rising», som mappet om alle knappene på kontrolleren etter eget forgodtfinnende – til stor frustrasjon for mange spillere (deriblant undertegnende).

Våpen og historie

Et forholdsvist stort aber ved «MAG» er våpnene. Våpnene i «MAG» føles unøyaktige og svært lite håndgripelige. Ofte kan man tømme hele magasinet mot en motspiller, bare for å bli plukket ned av en snikskytter på 1000 meters hold. Grunnutrustningen er også svært begrenset, og det tar lang tid å låse opp kritiske tilleggskomponenter. Det kan også virke som det er litt dårlig balanse mellom geværer og snikskytterrifler; når man bruker snikskytterrifle beveges siktemarkøren saktere, det blir lettere å treffe fienden og lyden dempes – mens geværene har svært dårlig sikte og presisjon, selv på nært hold.

Et annet aber ved «MAG» er historien – eller burde jeg si mangelen på den? Zipper har lagt opp til en sterk rivalisering mellom tre private hærer, men når man sitter inne i selve spillet ofrer man ikke denne imaginære krigen en tanke. Det er heller ingen referanser til krigen i selve spillomgangen, utover at motstanderne dine har andre uniformer enn deg selv. Dette reduserer gleden av å skyte en motspiller; og kanskje viktigere, engasjementet man føler for spillet som helhet.

Konklusjon

Så hvilken score fortjener «MAG»? Det er et vanskelig spørsmål. På den ene siden tilbyr «MAG» en rik, intelligent flerspilleropplevelse – som virkelig forsøker å tilføre FPS-sjangeren noe nytt. Dessverre fungerer ikke spillet helt slik Zipper Interactive kanskje har sett for seg. Zipper Interactive har forsøkt å lage et spill som forsøker å gjenskape den adrenalinfylte følelsen av å storme over en slagmark med 127 andre soldater – i en koordinert, massiv angrepsbølge. Dessverre er det kun et fåtall av spillerne i «MAG» som har forstått dette premisset; og istedenfor ender man opp med 128 skyteglade og ukoordinerte individualister.

Zipper har riktignok forsøkt å holde individualistene under kontroll – det er for eksempel en lagfører i hver tropp, samt at man får ekstra «XP» dersom man holder seg i nærheten av lagføreren – men det er dessverre ikke nok. Resultatet er et visuellt sett imponerende skytespill som dessverre ikke når helt opp. Allikevel anbefaler vi gladelig «MAG» til alle som liker «Call of Duty»-serien, og som gjerne skulle sett at det var litt mer taktikk i spillene. Fordi du får virkelig mye ammo for pengene med «MAG».

About Erling Løken Andersen

Erling er tidligere ansvarlig redaktør i Spill.no, nå styreleder i Omega Media, som eier og driver Spill.no. Erling har jobbet med spill siden 2006; først som spillutvikler, deretter spilljournalist og redaktør.