Pikmin på håndholdt føltes ikke som Pikmin
0

Pikmin på håndholdt føltes ikke som Pikmin

I motsetning til de fleste andre av Nintendos folkekjære spillserier, består Pikmin-serien av relativt få spill, spredt med mange års mellomrom. Vi har fortsatt til gode å se Pikmin opptre på en av Nintendos håndholdte konsoller, noe som kan virke noe merkelig. Pikmin på Nintendo DS eller 3DS ville vel blitt en publikumsslager det?

I et nylig intervju med 4Gamer kunne Shigeru Miyamoto fortelle litt om nettopp hvorfor Pikmin har holdt seg på konsoll. Der kom det blant annet fram at en prototype til Nintendos håndholdte konsoller ble lagd, men resultatene nådde ikke opp til de forventningene utviklerne har til et Pikmin-spill.

“Sannheten er at vi gjorde prototypetester av Pikmin til 3DS og DS, men det endte opp som enhetsadministrering med stylusen, og uansett hva vi gjorde føltes det rett og slett ikke som Pikmin. Vi konkluderte med at Pikmin er et spill som sentrerer rundt action basert på dets kontroll, og strategien er en videreføring av det. Selv om det er elementer bygd på strategien, er det andre ting ved spillet som må veies nøye. Denne komplette opplevelsen er et viktig element ved Pikmin.”

Akkurat hva Miyamoto mener med dette er kanskje ikke så lett å si, men det virker i hvert fall som om et Pikmin til håndholdte konsoller fortsatt er langt unna. Og om det først kommer, blir det neppe til 3DS, da de allerede har prøvd ut hvordan serien videreføres til kontrollsystemet konsollen bruker.

Pikmin 3 til Wii U er ute nå. Les vår dom her.

Kilde: Joystiq.com

About Erling Løken Andersen

Erling er tidligere ansvarlig redaktør i Spill.no, nå styreleder i Omega Media, som eier og driver Spill.no. Erling har jobbet med spill siden 2006; først som spillutvikler, deretter spilljournalist og redaktør.