PlayStation VR 2: Her er spillene vi har testet
0

PlayStation VR 2: Her er spillene vi har testet

feb 22 Anders Lønning  

I dag lanseres PlayStation VR 2. Vi har hatt den i hus i halvannen uke og har i den anledning fått testet en håndfull spill som lanseres samtidig med head settet. For å gjøre det noenlunde oversiktlig og ikke bryte det ut i x antall anmeldelser tar vi for oss spillene vi har sett på og deler vårt inntrykk av dem i mikro-anmeldelser her:

Cave Digger 2: Cave Harder

Opprinnelig gitt ut på PlayStation VR og diverse andre VR plattformer er det et action-eventyrspill satt i villmarks daler hvor du utforsker gamle gruver, undervanns grotter og ruiner av eldgamle sivilisasjoner med din trofaste hakke og en revolver på hofta i dette Western Sci-fi inspirerte spillet.

Jeg skal ærlig innrømme jeg ikke hadde de største forventningene til dette spillet, men det viste seg raskt å være en av de mest spennende titlene. Det grafiske uttrykket går ikke for realisme akkurat, men sammen med både setting og gameplay minner meg om Steamworld Dig, og det er aldri feil i min bok.

God implementering av Dual Sense VR kontrollerene, men jeg var ikke alltid sikker på om jeg hadde fått med meg edelstenene i sekken eller ikke

Demeo


Et tabletop rollespill i VR hvor du og tre andre spillere spiller et Dungeons and Dragons lignende spill hvor formålet er å ta seg gjennom og utstyre karakteren din med loot og oppgraderinger man får underveis. Et særdeles stilig spil og god bruk av VR.

Jurassic World: Aftermath Collection

Et action eventyr møter overlevelses-skrekkspill av den mer lystige varianten satt i Jurassic Park/World verdenen. Ikke så begeistra for dette spillet, da omgivelsene ofte var ganske tomme, den grafiske stilen litt kjedelig og snike mekaismene ikke særlig gode.

Kayak: Mirage

Et fint lite spill hvor du padler i kajakk på kjente lokasjoner verden over, deriblant vår egen Bjørnøya. En av de mest visuelt imponerende spillene vi testet ut og som gir god trening i armene mens man padler. Man kan padle fritt i omgivelsene, delta på løp mot tidene til andre spillere, eller gå på guidede turer rundt omgivelsene. Sikkert en god kandidat for noens første VR spill siden det er utelukkende sittende VR.

Moss / Moss II

Opprinnelig utgitt på PlayStation VR og senere gitt ut på Steam VR og Oculus følger Moss eventyrene til den modige musen Quill. Spillene har en fin meta vri på at du som spiller som Leseren av en bok om musen, og spillet tar for seg samspillet mellom deg som leser og Quill sitt eventyr. PSVR2 gir spillet høyere bildefrekvens, en visuell overhaling og implementering øyetracking, adaptive triggere, rumble i headsettet. større FOV etc. Begge er spill som er verdt å få med seg om en ikke har spilt gjennom dem fø

REZ Infinite

Fenomenet fra Tetsuya Mizuguchi hvor rytme spill og railshooter møtes. En av de mest unike spillene på Sega Dreamcast har sett flere nyutgivelser i løpet av årene og fikk det som etter min mening var sin definitive utgave i PSVR spillet Rez Infinite. PSVR2 eiere vil få spillet gratis, og det er fortsatt like unikt og vakkert som det alltid har vært. Definitivt en opplevelse verdt å få med seg.

Song in the Smoke

Jeg anser meg selv som allergisk mot Overlevelses spill, så da er det rart at et spill hvor du faktisk fysisk må gjøre nettopp det jeg har latterliggjort sjangeren for i en årrekke, «Slå to pinner sammen for å lage en øks», skulle ende opp å fange oppmerksomheten min såpass. Kanskje det er fordi det minnet meg såpass om Turok som det gjorde.

Song in the Smoke er et VR overlevelses spill hvor du følger instruksene til en sjaman om å jakte på dyr og dyreånder i en forhistorisk verden med mystikk og magi rundt hvert hjørne. Spillet kommer fra 17-Bit, utviklerne av Galak-Z og Skulls of thje Shogun. Virkelig verdt å sjekke ut om du er svak for crafting og overlevelses elementer

Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge

Et spill jeg hadde hørt om da det kom til Oculus Quest for noen år siden men aldri fått sjekket ut. Utvikllet av ILMxLab er spillet en såkalt VR opplevelse som er inspirert av Disneyland attraksjonen Galaxy’s Edge, men som forteller historier fra perifierien av Star Wars universet.

I historien jeg spilte var jeg en dekkshånd på en romstasjon over planeten Batuu som kom i konflikt med rompirater og endte opp med å dumpe lasten ned på planetens overflate. Siden jeg er svak for spill med hvermannsen i hovedrollen, og som tar hensyn til ting som at man trenger verktøy for å åpne koblingsbokser, lodde kontaktsett sammen og bruke skjærebrenner innimellom de gangene man dukker unna blaster ild fra rompiratene så var dette spillet midt i blinken for meg og jeg ser frem til å få spilt mer av det.

Tetris Effect: Connected

Vi er alle knyttet sammen. Tetris Effect er Tetris på LSD og det er i min bok den beste måten å spille Tetris. Legge seg tilbake i godstolen med VR headsettet på og musikken skrudd helt opp blandes fallende blokker og musikkmagien seg sammen til en opplevelse som bare må…. oppleves. Spillet var oppprinnelig gitt ut på PSVR men har nå fått en egen PS5 / PSVR2 utgivelse som støtter det nye headsettet og dens funksjoner.

Close your eyes to enter the ZONE

The Last Clockwinder

Et tilsynelatende flott puzzle spill hvor du programmerer robot kloner av deg selv til å hjelpe deg løse mysteriet om hvorfor klokketårnet som er knyttet til fortiden din har stoppet opp. Virket som et veldig bra spill, og et godt eksempel på at VR kan være så mangt og at med en god nok kunstretning på grafikken trenger det ikke være overdrevent realistisk for å se bra ut

Thumper

Psykedelsik rytme vold. Nok et spill som hadde sin debut på PSVR i sin tid men som er gjort bedre og mer tilgjengelig med PSVR 2. 4K HDR i 451 bilder i sekundet med deilig haptisk feedback i kontrollere og headsettet, og i likhet med Rez Infinite og Tetris Effect, et spill man kan virkelig lene seg tilbake i godstolen med og bare forlate vår egen virkelighet med.

Townsmen VR

Enda en stilig bruk av VR. Townsmen er et Settlers møter Populus-aktig bybygger av den lettbeinte sorten men nå lagt til VR. Du fremstår som to hender som svever over et landskap og ved å plukke opp innbygerne dine og sette dem ned igjen der du vil de skal jobbe kan du tildele dem oppgaver som å sanke materialer og ressurser eller bygge ting. Jeg fikk ikke spilt det så mye at jeg utviklet et velfungerende samfunn eller noe, men det jeg fikk spilt gav mer smak

Zombieland: Headshot Fever Reloaded

Hvis det var et spill jeg på bakgrunn av den gamle «klok av skade» doktrinen ikke hadde trodd jeg kom til å like så måtte det bli Zombieland: Headshot Fever Reloaded. Det føler jeg lå i navnet. Et lisensspill basert på filmene med samme navn med Jesse Eisenberg, Emma Stone og Woody Harralson i hovedrollene trodde jeg virkelig ikke kunne bli bra. Men kunstretningen og de dårlige etterligningene på de faktiske skuespillerne til tross var dette light-gun inspirerte skytegalleri spillet skikkelig, skikkelig gøy.

Det er som en VR versjon av Time Crisis eller House of the Dead og det fungerer bedre enn det har noen som helst rett til å fungere.

Det var titlene vi har fått sjekket ut så langt, sett bort fra de vi har skrevet / skal skrive egne artikkler om, som Horizon: Call of the Mountain som dere kan lese her, og etterhvert Gran Turismo 7 VR og Resident Evil VIllage VR. Spiller vi flere spill som kan passe dette formatet med mikroanmeldelser vil vi fortløpende legge de til her.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.