PlayStation VR 2 – Sony sitter på de beste kortene, nå må de bare spille dem riktig
0

PlayStation VR 2 – Sony sitter på de beste kortene, nå må de bare spille dem riktig

feb 16 Anders Lønning  

Etter min mening var PlayStation VR det mest komfortable headsettet på markedet, med den beste skjermen. Nå er det oppfølgeren som er best i klassen på det aller aller meste samtidig som konkurransen ikke er det den en gang var. Nå bør Sony smi mens jernet er varmt.

Vi nærmer oss ti år siden VR ble et produkt de fleste kunne eie, men revolusjonen har latt vente på seg. Det har riktignok vært mange gode produkter på markedet, og det VR eksklusive Half-Life: Alyx er for min del en av de beste spillene noensinne laget. Men VR tok ikke over for tradisjonelle spill slik enkelte så urealistisk hadde spådd, og etter at det toppet seg når Facebook kjøpte Oculus og byttet navn til Meta virker det som interessen for VR som konsept har vært dalende, og investeringene falt av der med.

Det går derfor litt mot spillets gang når Sony nå lanserer PlayStation VR 2. Det første headsettet gjorde det veldig bra med sine fem millioner solgte enheter, men VR er som nevnt ikke like mye i vinden som det var.

Men det merker man ikke på PlayStation VR 2. Her leverer Sony det beste argumentet for VR som konsept siden Valve lanserte Half-Life: Alyx.

Ved første møte med PSVR2 følte jeg at kvaliteten gjerne var hakket lavere enn det forgjengeren hadde, noe som slo meg som rart med tanke på prislappen. Men etter å ha blitt kjent med det føler jeg det står mye likt. Som det var med PSVR er headsettet solid bygd og virker til å tåle litt juling. Ikke at vi skal gi det juling. Det jeg prøver å si er at det virker lagd for å brukes og man trenger ikke være videre redd for at det skal falle fra hverandre.

Headsettet har beholdt komfort faktoren til sin forgjenger. Av de jeg har testet: Vive, PSVR, Index, Oculus Quest og Oculus Rift har Sony alltid vært best i klassen på dette punktet, og det er fortsatt sant. Muligheten til å stille linsene hjelper også de av oss som har litt større avstand mellom øynene slik at følelsen av at øynene krysser seg og det å se dobbelt ikke oppstår så ofte.

Borte er heldigvis behovet for PlayStation Camera som må rigges opp, breakout boksen man må passere HDMI signalet gjennom, PlayStation Move kontrollere som må lades og, hvis du spilte på PS5, proprietære overganger som må kobles opp.

Alt dette er nå kokt ned til én USB-C kabel som plugges inn i fronten av PlayStation 5 konsollen og to kontrollere som kan lades over USB-C. Og lades må de, for batteritiden er ikke all verden. Rundt to og en halv tre timer i testingen vår.

PSVR 2 bruker “innenfra og ut” tracking for å definere hvor du befinner deg i forhold til rommet du står i. Det støtter både sittende spilling og såkalt Room Scale, hvor headsettet hjelper deg å definere et spilleområde ut fra hvordan det ser omgivelsene dine, og du kan bevege deg fritt innenfor dette området.

Kontrollerne har induktive følere på knappene slik at posisjonen til fingrene dine gjenspeiles noe i spillene, men de er ikke like nøyaktig gjengitt som kontrollerne til Oculus/Meta. Nøyaktigheten til kontrollerne er derimot svært god, og den haptiske tilbakemeldingen i både headsettet og kontrollerne hjelper godt på følelsen av innlevelse.

Etter å ha prøvd Quest og sett hvor lettvint det er med et trådløst headsett så skulle jeg jo gjerne sett at Sony hadde gått for en fullstendig trådløs løsning de også, men hvis denne ene kabelen er prisen vi må betale for denne bildekvaliteten og solide bruker-opplevelsen finner vi oss lett i det.

Det at terskelen er så lav for å komme i gang med en økt med PSVR2 er det beste med hele headsettet for meg. Det er en kabel og så er du i gang. Ingen tredjepart programvare som må startes opp eller noen andre mellomledd. PSVR2 er selve definisjonen på Plug and Play.

Jeg har prøvd en håndfull spill. Noen som jeg kan snakke om, og noen som jeg ennå må vente litt på å få snakke om. Men det gjennomgående temaet er at opplevelsen så og si har vært upåklagelig.

PlayStation VR2 har en OLED HDR skjerm som gir 2000x2040p oppløsning per øye, og det må virkelig oppleves for å tro hvor bra det hele ser ut. I Horizon VR: Call of the Mountain, som jeg skald dekke i en egen anmeldelse, var jeg hele tiden forbløffet over hvor bra spillet tok seg ut, og Bjørnøya har aldri sett så vakker ut som den gjør i Kayak VR: Mirage

Headsettet har også en egen IR-tracking for øynene dine, så i spill som støtter dette kan de gjøre ting som å lyse opp menyvalg for deg avhengig av hva du ser på, øke detaljene på ting som er i synsretningen til spilleren eller hjelpe til med siktingen for eksempel Horizon VR: Call of the Mountain.

Vi er kommet dithen med VR at de fleste spill har innebygget en rekke innstillinger som gjør at du kan skreddersy VR opplevelsen til din egen toleranse for VR. Min toleranse er til sammenligning med andre jeg har snakket med veldig høy, så jeg ønsker å kunne bevege meg raskt og fritt, og ikke bli holdt tilbake av spillenes begrensninger. I Jurassic World Aftermath for eksempel, betyr dette at spillet lar meg snu meg progressivt og ikke i 10 til 15 grader om gangen, og at synsfeltet mitt ikke blir innsnevret når jeg tar meg frem.

Det viktige her er å finne de innstillingene som passer din toleranse og preferanse og så jobbe seg derfra. Mitt beste råd er å gi seg mens leken ennå er god. Kommer kvalmen krypende så blir det ikke bedre av å presse seg gjennom det. Med det sagt har PlayStation VR 2 bydd på svært lite kvalme sammenlignet med forgjengeren siden trackingen gjøres på en så annerledes måte.

Og da kommer vi til det jeg ser på som den største utfordringen til PlayStation VR 2 gående fremover, og det er biblioteket dens.

I skrivende stund er det 56 spill som kommer i løpet av den første måneden etter lanseringen av PlayStation VR 2, og det er ikke til å stikke under en stol at de aller aller fleste av dem er porter av spill som enten ble sluppet på PlayStation VR (de blir ikke automatisk flyttet over siden headsettets virke måte er så annerledes at det faktisk må gjøres en del arbeid for å få til) eller på andre plattformer som PCVR eller andre stand-alone headsett ala Oculus/Meta.

Det er ingenting galt med dette i utgangspunktet, man ønsker jo at spillere skal ha å velge i når det kommer til en så ny plattform, men utfordringen ligger i at de fleste spillene ikke var og ikke vil være designet med PlayStation VR 2 headsettet i tankene, og kan dermed risikere å føles litt som “mer av det samme” hvis man har lang erfaring med VR fra før av. For nykommere til VR vil jo alt oppleves som nytt, men det vil nok også være litt forvirrende og føles begrensende med dette skillet mellom titler som støtter PSVR og titler som støtter PSVR2

Det er også ulik praksis om hvordan spill som ble sluppet på PSVR og nå blir oppgradert til PSVR2 håndteres. Mens noen gir oppgraderingen gratis, er det noen som krever at spilleren betaler et mellomlegg, og andre som selger oppgraderingen som et helt nytt spill til fullpris.

Og hva skjer med spill som Resident Evil 7, HITMAN 3, Skyrim VR, DOOM VFR, Doom 3 VR, og mange av de andre spillene som gjorde PlayStation VR til den store suksessen det var, som vi ennå ikke har hørt noe om. Kommer de til å forbli på den gamle VR plattformen. Må vi ha det gamle headsettet, kameraet, overgangen, og Move kontrollerne liggende i tilfelle vi ønsker å spille dem, eller vil Sony gjøre som Microsoft gjorde med FPS Boost programmet sitt, å selv gå inn i spillene å gjøre arbeidet for å få det til å virke med PSVR2? Det er i deres beste interesse å gjøre det, men hvem vet.

Slike ting er dessverre uvisst ennå, og det hadde nok vært lurt av Sony å ha svar på slike ting. For som nevnt er ikke VR der det var for noen år siden, og konkurransen er ikke så i slaget som de en gang var. Nå sitter Sony på etet knall produkt i form av PSVR2, og selv om prisen gjerne kan virke avskrekkende for noen så hadde en klar melding om at «Med PlayStation VR 2 bringer vi sammen fortid, nåtid og fremtiden til VR» tror jeg folk hadde gått mann av huse for å anskaffe seg det.

Med PlayStation VR 2 har Sony det som skal til for å få VR markedet til å blomstre igjen. Headsettet og integrasjonen med PS5 plattformen er aldeles strålende og biblioteket kan bli enormt hvis de får studioer til å satse nytt og eventuelt bringe over flere av titlene fra PS4 utgaven. Med VR moduser til både Resident Evil 8 og Gran Turismo 7 planlagt for lanseringsdagen har spillerne flere gode grunner til å hoppe på allerede nå.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.