Presis Wii-kopi!
0

Presis Wii-kopi!

sep 01 Spill.no  

To ting har jeg lært av Nintendo Wii. Det ene er at spill kan nå langt flere enn jeg før trodde var mulig. Det andre er at skal du holde på disse nye spillerne, så må du i lengden tilby de noe mer enn å kaste en virtuell bowlingkule mot skjermen. Bevegelseskontrollerne til Nintendo Wii har definitivt åpnet døren for mange nye spillere, men hvor mange av disse har blitt aktive spillere? Omfavnet dataspill som en ny og spennende hobby?

Blåkopi

Men salgstallenes tale er klar, og selv om jeg husker godt hvordan både Sony og Microsoft smilende ristet på hodet og fniste litt av Nintendos barnslige påfunn mens de selv fokuserte på polygoner og HD-grafikk på E3. Fire år senere har Nintendo et massivt forsprang i antall solgte konsoller, og Sony og Microsoft kjemper med nebb og klør om å kapre kunder fra Nintendos store marked med «nye» spillere.

Mens Microsoft har valgt å eliminere håndkontrollen helt med sitt «Kinect»-system, har Sony valgt å kopiere Nintendos modell. Jeg sier kopiere, for det er svært mange likhetstrekk mellom kontrollerne til Nintendo Wii og «Playstation Move». Hovekontrolleren er formet som en avlang håndkontroller med en lysende kule på toppen, og den ligger godt i hånda. Ved hjelp av et «Playstation Eye»-kamera kan konsollen spore bevegelsene og posisjonen din. Metoden er nesten nøyaktig lik Nintendo Wii, men med ett hederlig unntak.

Kameraet kan også brukes aktivt i spill. Dette gir morsomme muligheter innen det amerikanerne kaller «augmented reality» – forandret virkelighet. Mens jeg står i stua mi og holder en «Playstation Move»-kontroller, ser jeg meg selv på skjermen med en tennisracket i hånda. Jeg løfter den og snur og vender på den, og den oppfører seg akkurat slik den skal. Det er en morsom effekt, og den lurer hjernen min trill rundt. Når jeg senere smekker fluer med den samme racketen tror jeg faktisk at jeg holder en fysisk racket, så sterk er illusjonen.

Presisjonstest

Men ikke alle spill bruker kameraet så aktivt. I andre spill sporer bare kameraet bevegelsene til håndkontrollen, og presenterer mer tradisjonell grafikk. Presisjonen er imponerende, og det er sjelden jeg har problemer med at mine bevegelser ikke stemmer overens med det som skjer på skjermen. I noen spill må jeg kalibrere og fininstille sensorene, men dette er ikke noe stort stress.

Enkelte spill har også støtte for sidekontrolleren, som har fått navnet «Navigation Controller». Denne er en kopi av Nintendo Wiis «nunchuck»-kontroll, og gir meg tilgang til et styrekryss og en analog spake for å gi meg mer tradisjonell kontroll i enkelte spill.

Selv om begge kontrollerne ligger bra i hånda og føles presise, er knappene veldig små. Får jeg beskjed om å trykke på enkeltknapper må jeg flakke med blikket ned på «Playstation Move»-kontrolleren for å finne den riktige knappen. Disse kunne med fordel vært litt mer intuitive å finne.

Presisjonen er det ingenting å si på. Jeg opplevde god respons i alle spillene jeg spilte, men de som bruker kameraet aktivt til å gjengi stua mi på skjermen, er som vanlig svært lyssensitive, og uten nok lyskilder i stua blir skjermbildet svært grumsete. Jeg opplevde også det motsatte en gang, at spillet klaget på at det var for lyst til at de kunne oppfatte «Playstation Move»-kontrolleren riktig, og jeg måtte trekke for en gardin. Men alt i alt var dette sporadiske hendelser, for det aller meste gikk spilltestingen svært glatt.

Likegyldig

Så hva synes jeg egentlig om «Playstation Move»? Sant å si stiller jeg meg temmelig likegyldig til den. Jeg husker godt for fem år siden, da jeg pakket ut en Nintendo Wii og lekte meg med den i noen uker. Det var noe magisk med hvordan jeg kunne peke på skjermen og velge spill. Svinge racketen i tennis. Bowle. Fiske. Det var noe nytt, friskt, enkelt og sjarmerende. Jeg spilte golf med min mor på seksti, og så hvordan folk som vanligvis ikke spilte for første gang plukket opp en kontroll og kastet seg ut på nytt farvann.

Men det er fire år siden. Og det jeg har spilt så langt med «Playstation Move» er stort sett de samme spillene jeg spilte da i ny og høyoppløselig innpakning. Det er gammelt nytt for de av oss som har spilt Wii, og derfor ikke like spennende.

Sony gambler på at nysgjerrigheten som Wii vekte i folk fortsatt er i live, og jeg tror nok at mange familier med Playstation 3 vil omfavne «Playstation Move» som ny og barnevennlig familieunderholdning. «Playstation Move» er en naturlig utvikling av Playstation 3 som en komplett underholdningsmaskin.

Anmeldelser av alle lanseringsspillene til Playstation Move kommer i dagene fremover!

«Playstation Move» utvikles og utgis av Sony Computer Entertainment. Håndkontrollen kommer i salg 15. september, både alene og i pakker med «Playstation Eye»-kameraet.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.