Rainbow Six: Extraction – En spin-off som henter ut mer enn man skulle tro
0

Rainbow Six: Extraction – En spin-off som henter ut mer enn man skulle tro

Hva gjør man når jorda invaderes av romvesener? Jo, setter antiterrorist-gruppa «Rainbow» på saken selvfølgelig.

Det seneste spillet i Rainbow Six-serien, Extraction, er en slags spin-off til Rainbow Six Siege hvor vi treffer igjen flere av de spillbare karakterene. Denne gangen har de dannet gruppa Rainbow Exogenous Analysis and Containment Team (REACT) for å bekjempe Archæans, som har invadert jorda.

Minner om XCOM

Dette gjøres gjennom å sende ut lag på tre (vanligvis) for å utføre en rekke forskjellige oppdrag. Både i oppdragsstruktur og historie kan dette minne litt om XCOM. Selv romvesenene er ikke helt ulikt noe av det du møter i XCOM. Så hvis det hadde kommet et taktisk førstepersonsskytespill fra XCOM-universet, ville det ikke være så langt unna Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction.

Du sendes ut i lag på tre

Dette er altså et taktisk skytespill som hovedsakelig spilles online. Det er også teknisk mulig å gjennomføre oppdragene alene, men det er helt åpenbart at spillet er laget for samarbeid, så det blir fort fryktelig ensomt og kjedelig.

Strukturen i spillet er slik at innsatsstyrken blir sendt til en by for å utføre oppdrag. Hver by er delt inn i tre kart, som igjen er delt inn i tre soner. Hver sone har et oppdrag som skal utføres. Oppdragene er tilfeldig valgt blant 12 og det kan være å drepe noe, fange noe, ødelegge noe, redde noen eller finne viktig forskning.

Missing in action

Eksempler på oppdrag

Etter hver klarerte sone kan du velge mellom å gå videre, for flere erfaringspoeng, eller å be om «extraction», altså å bli henta ut. Det kan være lurt å be om de hvis man har mista en lagkamerat eller to i løpet av oppdraget eller dere er helt på felgen helsemessig, fordi hver sone er progressivt vanskeligere. Fordelen med det er at man da slipper å miste en av spesialsoldatene sine. For hvis du blir satt ut av spill i løpet av oppdraget og ikke blir redda av en lagkamerat vil den soldaten være «missing in action» og du må inn å redde soldaten ut senere.

Til sammen har du 18 spesialsoldater å velge blant, alle med hver sin spesialegenskap. En kan bli usynlig for en kort periode, en annen kan klistre opp et automatisert gevær på veggen og det er selvfølgelig også en som kan gi lagkamerater og seg sjøl en helseboost. Og med et begrensa utvalg av soldater er det selvfølgelig kjedelig å miste noen. Soldater som har blitt skadet på oppdrag vil også være ute av spill i en rekonvalesens-periode.

To MIA og tre skadet, ser ikke bra ut.

Extraction legger utvilsomt opp til en tålmodig tilnærming hvor å snike seg inn og ta ut fiendene stille, så langt det er mulig, er å foretrekke. Blir du oppdaget, og romvesenene rekker å rope på forsterkninger blir oppdragene fort langt mer utfordrende. Jeg liker dette taktiske elementet godt. Det gjør både gameplay og stemning mer nervepirrende og spennende. Det er i tillegg en spillemåte som passer meg godt.

God nettopplevelse

Samtidig så dukker jo en av utfordringene med å spille med tilfeldige over nettet raskt opp. Hvis du ikke har de rette lagkameratene, blir det fort en frustrerende opplevelse. På den andre siden, når laget fungerer så er det svært tilfredsstillende å blåse gjennom alle tre sonene. Det aller beste er nok å spille med venner, men spillopplevelsen er ikke så verst med ukjente heller.

De fleste gjør jobben sin. Her er det jeg som må bæres hjem.

Min opplevelse til nå er i alle fall at de fleste ønsker å gjøre en god jobb. Det er fort gjort å drite seg ut, det har jeg gjort flere ganger, men det viktigste er at man prøver. Det kjipe er når folk skal kjøre sitt egen løp. Enten ved å løpe rundt som en idiot eller som rett og slett ikke forstår (ikke vil forstå) oppdraget. Heldigvis virker det som om brorparten av spillerne er bra folk.

Etter utgivelse har jeg fortsatt til gode å oppleve noe som kan minne om problemer med stabilitet eller nettkode. Alt flyter veldig fint. Det samme gjør matchmaking. Fra jeg trykker på knappen tar det i gjennomsnitt 15 sekunder til jeg har funnet lagkamerater og har kommet videre. Vi fikk også muligheten til å teste crossplay mellom PC og XBOX og det fungerte brillefint.

Underholdningsverdi

Spillmekanisk så er Extraction velfungerende. Skytingen føles bra og du har nok av muligheter til å løse oppdragene slik du selv ønsker. Det kunne kanskje vært enda større forskjell på våpen og soldater, men samtidig så er vel tanken at overgangen ikke skal bli så altfor stor hvis noen av favorittene dine er satt ut av spill i et par oppdrag.

Extraction er et spill som flyter godt.

Audiovisuelt leverer spillet slik man kan forvente, og det flyter godt reint teknisk. Det eneste er tegn til «screen tearing» spesielt i kuttscenene hvor historien fortelles. Når vi først er inne på historien så er ikke den spesielt imponerende fortalt. Du blir gitt omtrent null grunner til å bry deg og scenene er omtrent så generiske som du får det. Heldigvis er ikke dette viktig for Extractions underholdningsverdi.

Fordi Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction er et spill det er mulig å ha det mye artig med. Når oppdragene flyter og du har to gode lagkamerater rundt deg så er det en fryd. Jeg vil likevel sette et spørsmålstegn ved holdbarheten. Så det oppdateringsløpet Ubisoft har lagt blir viktig for spillets levetid. Dette er et kompetent og solid spill, selv om det har gjort noen vel trygge og generiske valg i designet. Likevel er det noe du kan ha det overraskende mye moro med.

About Kjell-Arne Jørgensen

Journalist fra Drammen som bor og jobber i Skedsmo. Relativt altetende når det kommer til spill. Har fortsatt til gode å spille noe som er bedre enn The Witcher 2.