AreaNets «Guild Wars» fra 2005 overrasket verden med sitt unike forsøk på MMORPG-sjangeren (Massively Multiplayer Online Role Playing Game). Med fokus på historiefortelling og samling av forskjellige ferdigheter isteden for karakternivå og utstyr. Spillet eliminerte også mye av arbeidet man ofte forventer av spill i sjangeren. Var man av den asosiale sorten kunne man gå gjennom spillets historiesekvenser alene, ved å hyre inn datastyrte karakterer til gruppen sin. Det fantes også en mulighet til å lage en karakter spesielt til spillets spiller-mot-spiller sluttspill, for de som rett og slett ikke ville spille gjennom historiesekvensene. Det som separerte «Guild Wars» mest fra andre spill i sjangeren var nok at spillet ikke krevde et månedlig abonnement, noe som «Guild Wars 2» vil opprettholde.
Med «Guild Wars 2» håper AreaNet å lage et spill nærmere det som er tradisjonelt for sjangeren, uten å gi slipp på det som gjorde originalen unik. Med flere karakternivåer, større bruk av såkalte utholdende (persistent) soner og mer fokuserte ferdigheter. En av de større forandringene er muligheten til å velge mellom forskjellige raser. Hvor i det originale «Guild Wars» man bare kunne spille som menneske, kan man i «Guild Wars 2» velge mellom 5 forskjellige raser. Det er nettopp dette den nye traileren går inn på.
Traileren under introduserer oss for noen av spillets store helter og gir oss et innblikk i hvilken holdning og rolle de forskjellige rasene har i spillet. Om dette får deg til å sikle etter mer fra «Guild Wars 2» må du nok mette deg selv med noe tålmodighet. AreaNet lover å vise spillet i aksjon en gang på nyåret, men noe utgivelsesdato vil de enda ikke komme med.