Når nettrollespillet Star Wars: The Old Republic lanseres, vil det være mulig for medlemmer av forskjellige parter i stjernekrigen å prate sammen. Men kun lokalt.
To parter, én chat
I en forumsdiskusjon om chattefunksjonene i Bioware og Electronic Arts’ kommende nettrollespill Star Wars: The Old Republic røpte spilldesigner Georg “Observer” Zoeller nylig en fiffig funksjon vi ikke er vant til i den type spill.
– Vi besluttet å dele opp felleschat-en mellom partene. Det gjelder imidlertid KUN for planet-dekkende chatter som “General Chat”. Hvis du står ved siden av en annen spiller (“Local Chat”), kan du snakke med dem uavhengig av hvilken side du tilhører, skriver han i forumet.
Griefing
Grunnen til at de skal ha kuttet muligheten til å snakke med fienden over General Chat, skal være for å unngå unødvendig bråk og såkalt “griefing” som gjør opplevelsen sur for andre, noe de så hele tiden under tidlig testing. Tanken var imidlertid å la alle snakke til hverandre, uansett område og tilhørighet.
– Å fjerne planetdekkende felleschat for partene reduserer rekkevidden en uanstendig spiller har før noen kan gripe inn. Vi legger nok inn muligheten for å filtrere ut fiendens meldinger også, forteller Zoeller.