Stang inn fra EA
0

Stang inn fra EA

okt 03 Spill.no  

Da har vi igjen kommet til den tiden av året når EAs nyeste utgave av fotballspillet «FIFA» blir lansert. Årets utgave skryter på seg en rekke forbedringer som skal gjøre spillopplevelsen til den mest autentiske hittil, men i hvilken grad bidrar disse endringene til å bygge videre på fjorårets suksess?

Bedre kontroll

Den største endringen kommer i form av 360°-dribbling. I tidligere utgaver har man bare kunnet bevege seg i åtte retninger, mens man nå kan bevege seg i alle. Dette gjør at spillerens løperetning er mer påvirkekelig, og på den måten har man bedre kontroll over spilleren. I tillegg er ballfysikken forbedret, slik at ballen beveger seg på en mer realistisk måte. Nå ligger ballen løsere i beina enn den har gjort tidligere – spiller og ball er nå to forskjellige enheter, noe som resulterer i mindre forutsigbare dueller og det gir en annerledes følelse av å føre ballen, uten at dette er noe negativt.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Smartere datamaskin

Ellers er intelligensen til dine med- og motspillere forbedret på en rekke punkter. Keeperen har sett mange forbedringer. Han slår for eksempel ikke ufarlige baller ut til cornere, men skjermer heller ballen ut. Jeg har ennå ikke sett en direkte keepertabbe i «FIFA 10», og dem var det flust av i tidligere versjoner i spillserien. Også utespillerne har sett en rekke forbedringer. Å slå presise pasninger har aldri vært lettere, både vanlige og gjennombruddspasninger. Til gjengjeld er forsvarsspillerne blitt flinkere til å løpe opp angripere på vei igjennom. Kanskje litt for flinke, noe som har vært irriterende i perioder. Utespillerne posisjonerer seg bedre, både i forsvar og i angrep. Forsvarere er blitt bedre til å dekke opp angrepsspillere som står i god posisjon. Angripere er flinkere til å unngå å gå i offisdefellen, siden de i større grad bøyer løpene sine enn før. Dette er et resultat av  360°-bevegelsene, og det øker spillflyten betraktelig, noe som er mer enn velkomment.

Mens vi er inne på spilleflyt, er ikke angrepsspillere som er flinkere til å time løpene sine den eneste endringen. Blir man felt, og ballen havner i nærheten av deg, har man nå muligheten til å ta et raskt frispark. Dette skjer dessverre altfor sjeldent i vanlig spill, men i Be-a-Pro-modusen skjer det relativt ofte. Dommerne kan nå også vise kort eller kjefte på synderen uten at man hopper til en mellomsekvens.

Virtual Pro!

En annen nyhet i «FIFA 10» er muligheten til å lage en Virtual Pro. En Virtual Pro er en selvlaget spiller som kan brukes i Be-a-Pro-kampanjen, i karrieremodus, i kamper online og også i arenaen.  Du kan igjennom flere moduser utvikle denne spilleren og fullføre bragder for å låse opp ting som lange innkast, nye feiringer og mye annet. Man kan lage denne spilleren ved å endre på ansiktstrekk selv, ellers kan man benytte seg av EAs nye Game Face-tjeneste, som tar utgangspunkt i et bilde av deg. EAs servere var i skrivende stund utilgjengelig, derfor vet jeg ikke hvor godt utseendet til ditt virtuelle alterego samsvarer med virkeligheten.

Arenamodusen har for øvrig sett noen forbedringer. Man kan nå øve seg på spill og dødballer, og man kan til og med lage egne taktikker på dødballsituasjoner. Det vil si at man kan bestemme hvor enkelte spillere skal stå, og hvordan de skal bevege seg på en dødball. Når man er fornøyd, lagrer man det, og taktikken kan deretter brukes i kamp. Det var litt vrient å få til ordentlig, men med litt trening så kan dette bli et kraftig redskap for å bli så giftig på dødballer som mulig. Det kan også bli et redskap for å jukse, hvis det viser seg at enkelte metoder garanterer mål, så hvor lenge dette blir å finne online gjenstår å se.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Urettferdig klubbstyre

Karrieremodusen er også forbedret. Her vil resultatene i kampene mellom de andre lagene være mer realistiske, og etter en halvspilt sesong består tabelltoppen i Premier League av Manchester United (meg), Chelsea, Arsenal, Everton og Liverpool. Noen lag er litt malplassert, men ellers fungerer det fint. Noe som derimot fungerer dårligere, er klubbstyrets holdning til deg som manager. Etter 6-0 mot Manchester City, 4-0 mot Chelsea og 5-0 mot Liverpool (Ja, jeg spilte på for lav vanskelighetsgrad), var et lite 0-0 resultat mot West Ham nok til at de betvilte mine evner som sjef. Videre var en 2-0 seier mot sterke (det var i hvert fall det styret mente), nyopprykkede Burnley nok til å gjøre opp for mine synder. Utover det, er  spillerformsystemet nå integrert inn i karrieremodus, der formen påvirkes av hvordan spilleren spiller. En spiller som gjør det bra, får bedre stats. Det eneste problemet jeg har hatt med det, er at kommentatorene kommenterer det altfor mye.

Live Season 2.0 tar steget videre

Live Season 2.0 er en forbedring av fjorårets Live Season som kommer med en ny modus som heter My Live Season. Live Season var en modus som endret spillernes formkurver i samsvar med deres prestasjoner på ordentlig. Nå tas konseptet et steg videre, der man i My Live Season kan følge favorittlaget sitt igjennom sesongen og spille hver enkel kamp, gjenoppleve herlige derbyoppgjør og rette på flaue tap. Lagoppstillingene er like de som ble brukt i de ekte kampene, og hver onsdag vil kampene fra den forrige serierunde bli gjort spillbare. Dette er ganske morsomt, spesielt hvis du følger med på en av de tilgjengelige seriene i virkeligheten. Dette er en betalingstjeneste, men du kan laste ned en smakebit først for å se om det er noe for deg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Verdig etterfølger

Alt i alt er «FIFA 10» en verdig storebror til fjorårets utgave, og alle forbedringene bidrar til å gi spillet bedre flyt og en bedre spillopplevelse. Det er mye du kan gjøre her, fra karrieremodus til Be-a-Pro og fra konkurrering online til å spille med kompiser i stuen. Sistnevnte er fremdeles min favoritt, og er nok det jeg kommer til å gjøre mest. EA har kommet langt med å oppnå realisme i sportsspillene sine, og tar med «FIFA 10» et nytt steg i riktig retning. Alt er fremdeles ikke perfekt, og jeg regner med at det tar litt tid før vi får et hyperrealistisk fotballspill, så i mellomtiden er «FIFA 10» det nærmeste man kommer. Er du fan av idretten, trenger du ikke å tenke deg om to ganger før du kjøper dette spillet.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.