Stellar Blade – Mer enn bare sexy
0

Stellar Blade – Mer enn bare sexy

apr 25 Stian Koxvig  

Når man tenker over at Stellar Blade er det aller første konsollspillet Sør Koreanske SHIFT UP har laget, så er resultatet ekstremt imponerende. Spillet klarer å stå på egne ben sammen med alle de andre Playstation Studios titlene. Spillet er gitt ut av Sony Interactive Entertainment og det som vi de kaller en 2nd party avtale og et must play i alle Playstation 5 bibliotek.

Det har vært mye kontroverser rundt Stellar Blade de siste månedene. En sexy hovedkarakter. Det har føltes litt som om folk har glemt at vi har hatt karakterer som Bayonetta og 2B I mange år. Og vi kan ikke komme unna at EVE er super sexy, spillet ser kjempepent ut, og gameplayet er noe av det morsomste jeg har spilt på lenge. 

Stellar Blade finner sted på en ødelagt planet full av monstre som viser seg å være Jorda. Menneskeheten har flyktet og du spiller som EVE. En super sexy robot full av liv og med sin egen agenda som har blitt sendt fra sivilisasjonen i verdensrommet for å beseire disse monstrene og hjelpe menneskeheten. 

Stor og skummel


Det er fire veldig klare inspirasjoner man kan se fra første minuttene her. Bayonetta. Nier Automata, Assassins Creed og Sekiro, men det som Stellar Blade gjør riktig er at det klarer å stå så godt på egne ben. 

På det tekniske så er det ingen problemer. Du får muligheten til å spille 4K med 30FPS eller 60fps på lavere resolusjoner. Her vil jeg anbefale 60fpsen, for gameplayet og kampsystemet i Stellar Blade er så hurtig at du trenger god og stabil framerate, og jeg hadde ingen problemer med det. 

Spillet er kriselekkert. Det grafiske her er rett og slett noe av det peneste vi har sett på Playstation 5. Og det er ikke bare EVE. Planten er kjempe fargerrik og skremmende, med gode set pieces og selv om man spiller på Performance Mode for å få stabil framerate er det fortsatt noe av det peneste jeg har sett

La oss begynne med kampsystemet Du utforsker denne øde planeten, og den er full av Naytiba monstre. Og EVE har et stort sverd til dispensasjon og da nærmer det seg en av Stians favoritt ting å gjøre i spill. Drepe store monstre med større sverd. Fra første sekund virker det veldig greit og enkelt, og dette bekymret meg litt i demoen. Men etter å ha fullført spillet. Her snakker vi kampsystem som kan måle seg med Sekiro og Elden Ring. Det er komplekst, det er avansert. Det er superraskt, og om du ikke lærer deg og dodge kommer disse bossene til å rive EVE i fillebiter.

Den super sexy roboten er eneste som kan beseire disse monstrene

Fiendene ser kjempe bra ut og det er flere store og kompliserte bosser tydelig inspirert av Sekiro. Stellar Blade har et kampsystem det er lett å lære, men vanskelig å mestre. Spillet kommer med en «Lettere» vanskelighetsgrad, og hver gang EVE blir drept starter du igjen fra den sist Campen du var ved. Camper er spredd over hele spillet, og der kan du hvile, fylle opp items, oppgradere EVEs våpen og skills, og skape nye kostymer. Noen overlater ikke mye til fantasiene. 

Costume Creation er en stor del av Stellar Blade og mange av de overlater ikke mye til fantasien.

RPG elementene er her godt gjennomført. EVE har mulighet til å oppgradere seg selv, og våpenet sitt. Det er flere skilltrees og du må farme XP for å få poeng du kan bruke på det for å gjøre EVE sterkere. 

Det er små ting å pirke på her. Konstant måtte plukke opp items med R2 knappen er irriterende, og noen av disse sideoppdragene er ikke akkurat gode. Det føles i blant litt gammelt. Med NPCs som ikke har noe personlighet etc. Kameraet zoomer i blant litt for mye opp på EVEs bak. Kan sammenlignes med PS3 titler. Men det er Shift Ups første ordentlige spill. Jeg kan godta det fordi jeg har kost meg.

Jeg vil gjerne ha en Boss Rush mode om det er mulig for disse bossene er morsomme

EVE er veldig naiv og vet lite i begynnelsen av spillet men hun vokser fort på deg, partneren hennes ADAM (Ikke le) fungerer som et slags leksikon, han følger etter deg i en liten robot og tilbyr råd og ideer. Etterhvert kommer du til byen Xion  som er en av de beste byene jeg har sett i et spill på lenge. Det er pent det er åpent, det føles levende. Over hele kartet finner du mange datapads fra menneskeheten som forklarer deg hva som har skjedd. Litt etter litt i en skikkelig thriller avsløres det mer og mer av plottet. 

EVE vokser ekstremt igjennom spillet. Hun lærer og går igjennom noen forferdelige ting som kunne satt skrekkfilmfans til skamme, og hun klarer å markere seg som en av de virkelig gode Playstation karakterene. Hun kan iblant være arrogant da hun er robot og ikke alltid forstår mennesker. Hun kan være ekstremt aggressiv, men også sårbar. Hun er ikke bare super sexy. 

Regissøren av Stellar Blade har sagt at de brukte mye tid på å jobbe med å animere EVE bakfra.

Det tok meg ca 18 timer å spille igjennom historien, og da gjorde jeg ikke alt. Spillet har flere endinger som er ganske forskjellige så jeg vil nok plukke det opp flere ganger i år. Det hadde vært veldig morsomt hvis SHIFT UP hadde gitt oss Boss Battle mode eller noe. De har bekreftet New Game Plus i en veldig tidlig update og det er så mye potensial for DLC her.

Stellar Blade er et mesterverk. SHIFT UP leverer kanskje det mest imponerende debut spillet jeg har sett på mange år. Jeg forstår hvorfor SIE passet på at de fikk finansiert dette prosjektet. Sør Korea har en rik spillindustri men lite som fokuserer på konsoll. For det meste har de laget mobilspill men om vi kan få flere kvalitetstitler som Stellar Blade. ja takk!

Den høye vanskelighetsgraden kan være litt frastøtende for vanlig gamere men fans av Miyazaki og FromSoftware vil elske det. Det er bare å bøye seg i støvet for koreanerne i SHIFT UP. De leverer en super sexy hovedkarakter som kan føles inspirert av 2B og Bayonetta, men som også er en av de best skrevne karakterene jeg har sett på lenge. Spillet klarer å stå på egne bein sammen med Playstation Studios sine 1st party titler og er kanskje det beste action spillet du kan få på PS5 akkurat nå. 

About Stian Koxvig

Nyhetsredaktør med forkjærlighet for spill og film. Lidenskapelig opptatt av japansk spill og kultur