
Årlige utgivelser av franchiser har vært debattert grundig det siste året. Blant annet har Assassins Creed:Unity fått kritikk for å ha vært et spill som ikke var ferdig da det ble utgitt.
Presset på utviklere for å produsere årlige utgaver av franchiser er grunnen til at det har blitt slik ifølge en tidligere Activision utvikler.
I et interjvu med Gamasutra forteller den tidligere Call Of Duty utvikleren Ketih Fuller at det største problemet er at toppledelsen har urealistiske forventninger til både tid og ressurser som kreves for å lage et kvalitetspill.
“Det er vanskelig å få ledelsen til å forstå utviklingen både software og selve spillet må gjennom før det er ferdig.”
Fuller innrømmer at spillet han jobbet med, Call of Duty: Black Ops, var så og si uspillbar kun en måned før utgivelse og det ikke var ferdig da det ble utgitt.
“Det var på grunnlag av presset for å utgi en årlig tittel i en franchise, og på grunn av det kompetitive landskapet.”
Den onde sirkelen som spillindustrien er inne i nå. Model tilhørende Clinton Keith.