I år blir det 20 år siden Nintendo slapp DS-konsollen på markedet.
Denne håndoldte konsollen nærmest printet penger for den japanske spillgiganten gjennom hele dens levetid.
Navnet DS var en forkortelse for både “Developer’s System” og “Dual Screen”.
Jakten på et nytt marked
Nintendo hadde frem til Gamecube et fokus på å være en del av kappløpet om å ha sterkest maskinvare for å holde tritt med konkurentene sine, henholdsvis Xbox og Playstation.
Gamecube endte på en tredjeplass under den sjuende konsollgenerasjonen med kun 21.74 mill solgte enheter totalt gjennom generasjonen mot 24 millioner på nykommeren Xbox og Sonys overlegne 155millioner.
Det kan selvfølgelig diskuteres noen av valgene Nintendo gjorde med konsollen om det var med på å påvirke, men det er tema for en annen gang.
Det man så i etterkant av denne generasjonen var et nytt skifte hos Nintendo. De endret strategi helt og gikk ut for å tappe et nytt marked, også kjent som blue ocean-strategien hvor de beveget seg mot et annet marked med forbrukere enn Playstation og Xbox.
Kort fortalt så var dette et godt valg for Nintendo for DS-familien solgte totalt 154.02 millioner enheter verden over fra den ble lansert i 2004. Dette er veldig imponerende og kun slått av salgskongen Playstation 2 som jeg skrev om tidligere i fjor.
En familie, flere utgaver
Konsollen var ikke så veldig pen da den først kom. Den var ganske klumpete og ikke så veldig pen.
Men Nintendo kom 2 år senere ut med DS Lite, dette var en klar forbedring når det gjaldt design.
Den var ca 40% mindre og 20% lettere enn den originale modellen. DS Lite hadde også bedre batteritid og andre små forbedringer.
Den kom også ut i flere spreke farger.
Når vi nærmer oss slutten på levetiden for DS og rett før Nintendo kommer ut med oppfølgeren sin fikk vi en tredje variant kalt DSi og DSi XL.
Disse kom med kamera bak og XL varianten med større skjermer.
Kraftig innmat er ikke garantert suksess
Er det én ting man kan se på i etterkant av DS og Wii for den del så er det at Nintendo har bevisst gått vekk fra kappløpet om å ha den sterkeste konsollen og flest terraflops osv.
Med sin Blue Ocean-strategi så klarte Nintendo å bane vei for et nytt publikum i et marked som ikke hadde blitt utforsket på samme måte tidligere. De såkalte “Casual” spillerne, de som ikke spilte så mye.
Med sine sterke serier som Mario og Pokémon hjalp det veldig på salgstallene for konsollen. Men også nykommere som Brain Age og Nintendogs (senere også NintenCats) klarte Nintendo å nå mange nye spillere verden over.
Topp 10 solgte spill
- New Super Mario Bros 30.80 millioner
- Nintendogs (alle utgaver) 23.96 millioner
- Mario Kart DS 23.60 millioner
- Brain Age: Train Your Brain in Minutes a Day 19.01 millioner
- Pokémon Diamond and Pearl 17.67 millioner
- Pokémon Black and White 15.64 millioner
- Brain Age 2: More Training in Minutes a Day 14.88 millioner
- Pokémon HeartGold and SoulSilver 12.72 millioner
- Animal Crossing: Wild World 11.75 millioner
- Super Mario 64 DS 11.06 millioner
Det er litt interessant å se topplisten fordi den gjenspeiler litt hvordan den går igjen på flere generasjoner med Nintendo hvor spillene som har solgt flest kopier som oftest er fra dem selv. Dette har gått igjen både på konsollene hvor de har hatt godt støtte fra tredjepart studioer og hvor det har vært litt mindre av.
Men det er uten tvil imponerende salgstall på topp 10 listen over her.
Nintendo DS er en av tidenes mest solgte konsoller, men den har også vært en viktig milepæl for retningen Nintendo har valgt å gå de siste 20 årene.
Den samlet mange gamle og nye spillere og var et viktig skritt på veien for å bryte ned stigmaet rundt at “spill er for nerder” og jeg selv har mange gode kvalitetsminner fra denne lille perlen av en konsoll.