Topp 5: Fremtidens spillutviklere
0

Topp 5: Fremtidens spillutviklere

mar 03 Spill.no  

Vi fullførte nettopp vår liste over de personene vi i Spill.no synes har vært viktigst og mest innflytelsesrike opp i gjennom spillhistorien. Dette er personer hvis innflytelse har blitt sett i praksis, og som først og fremst har vært viktig for hvordan spillbransjen ser ut idag. Men hvilke utviklere vil prege fremtiden?  Både som en liten bonus og en del av vår nye serie der vi publiserer en topp 5-artikkel hver søndag, har vi satt oss ned og pekt ut de vi tror vil være viktigst for hvordan spillverdenen vil se ut noen år fremover i tid.

Bla om for starten på lista.

5. Terry Cavanagh

Hvem: Utvikler av en rekke indie-spill, blant annet VVVVVV og Super Hexagon.

Terry Cavanagh er mest kjent for å laget de arkade-aktige spillene VVVVVV, Super Hexagon og Don’t Look Back. Spesielt førstnevnte er kjent for å være ekstremt vanskelig, og setter tålmodigheten til selv de mest utfordringslystne spillerne på prøve. Det ble regnet som et av de viktigste indie-titlene i 2010, og ble sammen med Super Hexagon nominert til den prestisjetunge prisen BAFTA. Med dette viste ikke bare Cavanagh at han kunne lage veldig bra spill, men også hvor langt man kan nå med indie-spill, selv om de til og med er laget i Flash.

4. Ken Levine

Hvem: Mannen bak det vi elsket med Bioshock.

Ken Levine har vært med i utviklingen av mange bra spill, og har blant annet hatt fingeren med i utviklingen av Thief-spillene og System Shock 2. Er det imidlertid et spill han har klart å påvirke spillbransjen med, er det undervannseposet Bioshock. Her sto han bak som forfatteren av historien, som endte opp med å bli blant de mest involverende og engasjerende man har sett maken til.


Den retrofuturistiske undervannsbyen Rapture fenget spilleren på en helt spesiell måte, og detaljrikdommen og atmosfæren fungerte definitivt som en pekepinn på hvordan man skal klare å involvere spilleren på best mulig måte. Sist gang vi så noe lignende som definitivt var inspirert av Bioshock var fjorårets Dishonored. Kommende Bioshock Infinite fra Ken Levine og Irrational Games kan utmerket godt ende opp som årets beste spill.

3. Markus “Notch” Persson

Hvem: Mannen bak Minecraft.

Ingen indie-spill har endt opp som så suksessfullt og elsket som Notchs Minecraft. Fra å være et lite konsept i alpha-stadiet har det vokst seg til å bli et av verdens mest populære spill som folk i alle aldre elsker å spille. Det er et spill der bare fantasien setter grenser. Friheten er upåklagelig og fantastisk imponerende underverker har blitt bygd av de tredimensjonale klossene. Ikke bare er det et fryktelig bra spill som demonstrerer mulighetene for indie-utviklere, det har også fått fram en helt ny måte å tenke på der spilleren har frie tøyler til å bygge sin egen moro. 

Med suksessen han fikk med Minecraft, har åpenbart nok ikke Notch tenkt til å slutte å lage dataspill. Vi kan i nærmeste fremtid forvente oss to nye spill fra svensken og resten av teamet hans i Mojang, som for all del kan ende opp med å by på spennende innovasjoner også. Med Scrolls er målet å kombinere dataspill med brett- og kortspill, og mens vi ikke vet så all verdens mye om hva science fiction-spillet 0x10c skal dreie seg om, kan vi så absolutt forvente noe spennende fra den fronten også.

2. David Cage

Hvem: Sjefdesigner i Quantic Dream.

Siden Hideo Kojima skapte Metal Gear er det neppe noen som har tatt filmatiske spill til nye høyder i så stor grad som David Cage og Quantic Dream. De få spillene de har gitt ut har skiltet med dype og gode historier, men mens Omikron: The Nomad Soul eller Fahrenheit aldri var særlig revolusjonerende, var det med Heavy Rain Cage skapte noe som virkelig demonstrerte noe nytt og sjangerdefinerende. 

Først og fremst var historien engasjerende og involverende, og lot spilleren påvirke handlingen tydelig med egne valg som ofte var svært vanskelige. Selv om det nesten var mer film enn spill der spillmekanikkene var innlemmet i mellomsekvenser og quick-time-events, fungerte det på en måte som tilfredstilte selv hardcore-gamere. De fantastiske mulighetene for fortellerteknikk og egen interaksjon sto i kontrast til de stramt regisserte spillene som i all hovedsak har definert filmatiske spill de siste årene, og David Cage har definitivt åpnet mange spennende framtidsutsikter for denne typen spill. Vi kommer til å se det i årets Beyond: Two Souls, og potensialet vil med stor sannsynlighet føres videre via andre utviklere og andre spill i fremtiden.

1. Jenova Chen

Hvem: Gründer og sjefsdesigner i thatgamecompany.

Thatgamecompany er på mange måter en av verdens mest unike spillutviklere, og når de i tillegg står bak høyt verdsatte spill, er det vanskelig å ikke forestille seg en fremtid med mye suksess og betydning for det fortsatt lille utviklerstudioet. Helt siden Jenova Chen skapte studioet sammen med et par andre i 2006 har de stått bak ganske merkelige spill, som samtidig har demonstrert masse nytt potensial for spill som kulturuttrykk. 

Cloud, Flow, Flower og Journey er alle spill som har satt varige spor hos spillere. Det er spill som skilter med vakker symbolikk og litterær verdi uten at det nødvendigvis byr på nøye gjennomtenkte historier; følelsene og inntrykkene man sitter igjen med er mange og store, og opplevelsen føles uregissert og personlig der man sitter og reflekterer over spillet for seg selv når man er ferdig. Spesielt Journey tok i fjor spillverdenen med storm med disse elementene, og diskusjonen om hvorvidt spill er kunst ble plutselig ikke så teit, svulstig og overfladisk lenger.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.