Under the Waves: Livet under vann med Stan
0

Under the Waves: Livet under vann med Stan

Det er noe deilig meditativt med å bare flyte rundt under vann i en miniubåt og se på omgivelsene. Kanskje du tar bilde av en knølhval. Kanskje du plukker noen alger. Kanskje du finner et gammelt vrak å utforske. Selv om Under the Waves er et historiedrevet spill, så lar det deg slappe av i omgivelsene dine.

Du spiller som Stan. Han jobber som dykker for oljeselskapet UniTrench. Stan sliter med nærmest lammende sorg. Hva er vel bedre enn å ta på seg et oppdrag på et av selskapets undersjøiske installasjoner i Nordsjøen, fullstendig isolert fra andre mennesker? Det meste vil jeg påstå.

Oppdagelsesferd

Samtidig er det, som jeg skrev i innledningen, noe avslappende og meditativt med opplevelsen. Spesielt i starten når arbeidsoppgavene stort sett er rutineoppdrag. Arbeidet går stort sett ut på reparasjoner og vedlikehold. Oppgavene for deg som spiller er heller ikke særlig utfordrende. I all hovedsak går utfordringen ut på å navigere riktig.

Det er riktignok oppdagelsene utenfor oppdragene som er det mest spennende gameplay-elementet i Under the Waves. Her står du fritt til å dure rundt dit du ønsker i miniubåten på jakt etter huler å dykke inn i for å utforske, gamle vrak å finne skatter i eller rett og slett ta bilder av livet under vann. Dette er ikke noe du må gjøre for å fullføre spillet, men hvis du ikke gjør det går du glipp av noe. Det er nok av ting å oppdage og hemmeligheter å plukke opp.

Selv om du ikke er så interessert i en oppdagelsesreise kan det lønne seg å utforske litt for å plukke opp tegninger og ressurser du kan bruke til crafting.

Miljø og sorg

La oss snakke litt om historien, da dette er et historiedrevet spill. Jeg ønsker ikke å avsløre for mye da folk fortjener å oppleve det på egenhånd. Det jeg kan si at det er to temaer som er sentrale her.

Det ene er sorgen over å ha mistet noen man er glad i. Hvor lammende den kan være og hvor vanskelig det er å gå videre. Det andre er miljøperspektivet. Både hvordan oljeleting og boring påvirker livet under havoverflaten og hvordan vi forsøpler havet. Temaene kan linkes sammen ved at begge får Stan til å tenke gjennom hva han gjør meg livet sitt og den dårlige samvittigheten det fører til.

At Under the Waves har et miljøperspektiv er ikke veldig overraskende da Parallel Studio og Quantic Dream har samarbeidet med den ideelle organisasjonen Surfrider Foundation om spillets budskap.

Lite subtilt

Det er ingen tvil om at spillet tar opp viktige tema og budskap, men det er ikke alltid like elegant utført. Som konsument av kulturuttrykk så liker jeg best å forstå og gjøre meg opp en mening selv. Her skal alle følelser og meninger artikuleres gjennom Stans ustanselige monologer. Bare la meg føle!

Noen av de emosjonelle øyeblikkene er imidlertid såpass sterke at de treffer deg uansett.

Under the Waves ser råflott ut. Spesielt det som skjer under vann. Rike omgivelser med masse farger og liv er noe av det som oppfordrer til oppdagelse. Legg på et minimalistisk, men veldig stemningsfullt soundtrack, så er det vanskelig å ikke bli fullstendig fortapt i havets dyp.

Skjønnhetsfeil

Du blir imidlertid raskt dratt ut av det når dagen avsluttes og du skal hjem. For Stan ser ikke spesielt imponerende ut. Legger du til ganske heftig bilderevning, så står sekvensene utenfor havet i sterk kontrast med resten.

Vi testet spillet på PS5 og der dukket det i tillegg opp en svært irriterende lagringsfeil som gjorde at det dukket opp en feilmelding på skjermen med ujevne mellomrom. Dette skjedde hvis man hadde spilt en stund og den fortsatte til man startet spillet på nytt. Heldigvis påvirket det ikke den faktiske lagringen.

Oppsummert er Under the Waves et til tider behagelig og vakkert spill, som man kan fortape seg i. Helt til det ikke er det lenger. Jeg liker og roser ambisjonene her, selv om det ikke alltid er like godt gjennomført. 

About Kjell-Arne Jørgensen

Journalist fra Drammen som bor og jobber i Skedsmo. Relativt altetende når det kommer til spill. Har fortsatt til gode å spille noe som er bedre enn The Witcher 2.