Utdatert borgerkrig
0

Utdatert borgerkrig

mar 21 Spill.no  

Mitt første måte med «Homefront» fikk meg til å tenke på «Half-Life 2»-spillene. Dramatisk skriptet introsekvens, en detaljert spillverden, og en setting som kunne minne mye om det fascistiske samfunnet som skildres i Valves klassiker. Nå, etter å ha rundet spillet, er det fortsatt enkelte elementer i «Homefront» som minner om «Half-Life 2». Den utdaterte kunstige intelligensen, den utdaterte grafikken, og de utdaterte spillmekanikkene.

Invasjon

Vi er i USA 15 år frem i tid. Energikrise har ført til at USA har kollapset, og den tidligere stormakten har nok med seg og sitt. Samtidig har dikaturet i Nord-Korea gjort dem til verdens største militærstat, og de bestemmer seg for å ekspandere. Østen faller fort, så går turen til vestkysten av USA. De amerikanske styrkene er sjanseløse mot det velsmurte krigsmaskineriet til Koreanerne, og snart er arbeidsleire og massegraver hverdagen for amerikanske borgere.

Jeg er Robert Jacobs, en stum helikopterpilot som våkner i en okkupert by med koreanere bankende på døra. Ettersom han motsetter seg å jobbe for koreanerne, blir han sendt til motivasjonsleir for å lære seg å endre mening. I løpet av spillets første fem minutter skapes en fantastisk stemning. Vi blir tvunget ombord i en buss, og kjører gjennom en by mens vi bevitner overgrep og grusomheter. Foreldre blir skutt foran et lite barn som gråter, massegraver fylles, og fortvilte mennesker er overalt. Det er gripende og engasjerende.

Så smeller en trailer inn i sida på bussen, motstandsbevegelsen har reddet oss og med pistol i hånda begynner spillet for alvor. Og faller ganske raskt på trynet.

«Homefront» er et skytespill, et ganske enkelt og greit skytespill. Sammen med et par venner i motstandsbevegelsen løper jeg gjennom lineære områder, fra sjekkpunkt til sjekkpunkt, og skyter dumme koreanske soldater som følger manus til punkt og prikke.

Det er ikke det at «Homefront» er elendig, det er bare at det ikke har hengt med i timene.

Utdatert

For «Homefront» minner om «Half-Life 2». Og andre gamle skytespill. Skytespillsjangeren utvikler seg for hvert år som går, og løftes stadig til nye høyder. «Homefront» gjør aldri noe forsøk på å konkurrere med de beste skytespillene på markedet, det føles utdatert på en rekke områder. Spillmekanikkene er simple, her handler det bare om å skyte hele tiden, uten raffinement og uten en gjennomtenkt våpenbalanse. Stort sett handler det bare om å peke og klikke på fiendene, en sjelden gang varieres det hele med at man er utkikkspost, eller fjernstyrer en drone, men som regel er det bare å ta dekning og plaffe ned hjernedøde koreanere hele tiden.

Og de er virkelig hjernedøde. De virrer rundt som hodeløse kyllinger, løper sidelengs frem og tilbake som om de var figurer i et skytegalleri. Det hjelper ikke at mine egne kompanjonger også tidvis oppfører seg som om de er hjerneskadede. De setter seg gjerne ned og stirrer inn i en vegg mens kulene flyr rundt de. Eller dytter meg ut fra dekning, fordi spillets manus krever at de skal stå akkurat der jeg har stilt meg, og da blir jeg bare dyttet brutalt til side.

Også grafisk henger spillet langt etter det vi er vant til. Detaljnivået i omgivelsene er lavt, her er det liten grunn til å stoppe opp og absorbere inntrykk. Og figurene beveger seg som stive marionetter. Løper rett frem, stopper, snur seg 45 grader, og så løper videre. De unaturlige bevegelsene gjør mye for å sabotere innlevelsen i spillverdenen.

Kortvarig moro

Det er synd at Kaos Studios ikke har klart å produsere noe mer spennende ut av den i utgangspunktet interessante bakgrunnshistorien. «Homefront» har sine høydepunkter, et par av oppdragene glimter til, men som regel føles skytingen og krigingen mer som en jobb enn moro. Mangelen på interessante bifigurer, eller min egen ansiktsløse helts bakgrunnshistorie, stagger også interessen. Og når spillets enspillerdel tar slutt etter fire timer og femten minutters spilletid med et gedigent antiklimaks, er jeg egentlig mer lettet enn skuffet over den kriminelt korte spilletiden.

Flerspillerdelen vil gjerne ha meg til å investere enda flere timer i spillet, men etter noen timer føler jeg meg ferdig her og. Det er ikke det at «Homefront» har en dårlig flerspillerdel, men det finnes bare så mange andre bedre krigsspill jeg heller vil investere tid i på nettet. Som hoveddelen av spillet lider flerspillerdelen av å være uoriginal og utdatert, og jeg savner fort «Battlefield: Bad Company 2».

«Homefront» vil så gjerne være et skytespill som leker med de store gutta, men det har ikke nok kjøtt på kroppen til å kunne hevde seg. Utdatert er ordet som står oftest blant notatene mine fra spilltestingen, og det beskriver egentlig hovedinntrykket mitt av «Homefront».

Se flere bilder fra «Homefront» på neste side!

«Homefront» er utviklet av Kaos Studio og utgis av THQ. Spillet er lanser på Playstation 3, Xbox 360 og PC.

Les også:

Norges første spillquiz

Søndagstapas

Pinlig partyflopp – Yoostar 2-anmeldelse

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.