Vakker krigsføring i Kina
0

Vakker krigsføring i Kina

mai 27 Stian Koxvig  

Total War Three Kingdoms viser at Creative Assembly fortsatt er verdens beste på strategispill, og denne gangen har de lagt vekk Warhammer universet og dratt til Østens rike.

Store slag er hva Total War er kjent for, og etter en kritisert sesong av Game of Thrones med to store slag, og Avengers Endgame med et stort slag, skal vi nå ta turen til spillmediet,

Her snakker vi Total War på sitt aller beste, og resultatet er et spill som har tatt alt for mye av min tid de siste ukene.

Til motsetning av Game of Thrones, er det å planlegge gode slag her viktig, aldri sende hestene rett inn i spydsoldatene, og holde bueskytterne bakerst er oppskriften for seier. (Fortell det til Snow og Danerys- red)

Jeg har alltid elsket Total War, Shogun 2 er vel det strategispillet jeg har brukt mest tid på noensinne, men Three Kingdoms begynner å nærme seg faretruende.

Vi befinner oss  i Kina under tiden av de tre kongedømmer, for de som ikke er ekstremt historienerd snakker vi derfor om 220 – 280 e.Kr. En periode hvor Kina var delt inn i tre kongerriker, som kriget mye, kalt Wu, Shu og Wei.

Her spiller man som 12 forskjellige fraksjoner, og oppdraget er å ende opp som keiseren av Kina. Som i de siste spillene har man generaler som har styrker og svakheter, og her må man balansere diplomati og millitære styrker for å bygge troverdige allianser og vinne keisertronen.

Skill treet er noe av det vakreste jeg har sett

Du kan velge mellom Romance og Records i enspillermodusen, og dersom man spiller Romance er det nesten som det skulle vært tatt ut av Snorresagaen og andre store legender, generalene dine kan ikke dø av alderdom, og kunne gitt Superman juling, og setter større preg på kampene, mens Records er mer historisk korrekt hvor generalene også bare er mennesker og man må tenke litt mer strategiskt.

Der hvor Romance er mer moro, er Records mer hjernetrim. Mesteparten av min anmeldelse er spilt i Romance.

Spillet er massivt, her tar de godt etter Total War Warhammer, og gjør det større, Kina er jo et av verdens største land, så her har de gjort en god jobb med å visualisere utfordringene, både geografisk og logistisk. Spillet er detaljert og på slagmarken ser det visuelt vakkert ut innenfor hva et strategispill klarer å levere.

Vanskelighetsgraden på Three Kingdoms er ganske perfeksjonert, ikke for vanskelig som Warhammer 2, men heller ikke for enkel som Sagas of Britannia, det hele er avhengig av Generalene du velger.

For eksempel kan de generalene som er merket som «Hard» starte omringet av fiender, mens de på “Easy” ofte kan starte litt mer rolig og bygge opp en hær stor nok til overta Kina. Ellers er spillet relativt godt balansert mellom generalene, samtidig som det også  er utrolig brukervennlig og ett av de strategispillene som er lettest å begynne med har du ikke erfaring i denne sjangeren.

Ta turen til Kina

En ny spillmekanisme her som er veldig interessant, er at om du blir stor og mektig kan du ofte vinne slag uten å sløse en dråpe blod, med en sterk karakter i kontroll, kan ofte andre generaler tilby deg goder og gode arbeidsavtaler i bytte mot sine liv, et proft tips her er at diplomatiet i Three Kingdoms er kanskje det viktigste man må lære seg.

Jeg har spilt dette på min spill laptop, og det er et tungt spill, mye detaljer som skal genereres. lastetidene er lange, veldig lange. Bakgrunnsmusikken er strålende og setter ofte tonen for kampene. Og lydfunksjoner som sverd og kamphorn og gretne sinna kinesere som skriker er også med på å sette en spesiell tone i spillet.

Det er grenser på hvor store armeer man kan ha til enhver tid, så det er mye tenking med på Three Kingdoms. Det er viktig å tenke på at dine generaler må like hverandre, pluss andre faktorer som skaper moral på slagmarken.

Diplomati og kompromisser er en viktig del for å vinne Kinas keisertrone

Noe av det vi virkelig må skryte av her er UI og menyene, for her har Creative Assembly overgått seg selv, reform treet er formet som et tre, og alt ned til minste detalj har kinesisk preg og inspirasjon, det er med på å skape en spillopplevelse om at man er i Kinas tre kongedømmer, kjempende om å bli enehersker. 

Noe av det jeg liker best med Total War er hvordan de tar alt som var bra i forrige spill, og gjør det enda bedre i neste.

Creative Assembly leverer det beste strategispillet siden Civilization VI, og kanskje det beste strategispillet noensinne, her er det så mange timer moro og forskjellige måter man kan vinne den kinesiske keisertronen på at det er en spill alle vil trives med å investere tid og penger i.

Det eneste jeg lurer på er hvorfor har ikke Creative Assembly brukt Kina i et Total War spill tidligere. Dette er Total War på sitt aller beste  siden de første spillene, og med Three Kingdoms skal det bli spennende å se hvordan de vil toppe dette når de engang begynner på et nytt kapittel. 

About Stian Koxvig

Nyhetsredaktør med forkjærlighet for spill og film. Lidenskapelig opptatt av japansk spill og kultur