Våre førsteinntrykk av 3DS
0

Våre førsteinntrykk av 3DS

jan 21 Spill.no  

På onsdag dro vi til Amsterdam for å få med oss Nintendos pressekonferanse om Europa-lanseringen av 3DS. Etter presentasjonen åpnet Nintendo et svært prøveområde der vi og hundrevis av andre journalister fikk anledning til å teste den kommende maskinen og en drøss av spillene til den.

Blanda drops

Over tyve spill var tilgjengelige i spillområdet til Nintendo, og vi fikk dessverre ikke muligheten til å prøve alle, men her kommer en kort oppsummering av de spillene vi klarte å slå kloa i i løpet av kvelden.

Pro Evolution Soccer 2011 3D
Utgiver: Konami

Produsenten fra Konami fortalte at forskjellen på vanlig «Pro Evolution Soccer 2011» på vanlige konsoller og på 3DS var som forskjellen på å se en fotballkamp på TV og på stadion. Jeg er kanskje ikke helt enig med ham, men er likevel imponert over hva Konami har fått til med sin håndholdte versjon av spillet. Ved å flytte kameraet nærmere banen blir 3D-effekten svært god, og spillet ser relativt unikt ut med den nye dybden i bildet. Spillmessig føltes det som «Pro Evolution Soccer», og da burde vel ingen ha noe å klage på? Et av de mest imponerende spillene på showet.

Steel Diver
Utgiver: Nintendo

«Steel Diver» begynte egentlig som en tech-demo på Nintendo DS, som demonstrerte hvordan man kunne kontrollere handlingen på den øverste skjermen ved hjelp av den nederste skjermen. Nå har det blitt et fullblods spill, og det virker relativt lovende. Den trykksensitive skjermen har blitt et kontrollpanel, der man med ulike spaker og instrumenter kan styre ubåtens bevegelser i et slags 2D-spill der ubåten kjører fra venstre mot høyre. Går man opp på overflaten kan man kikke gjennom periskopet, og man må bevege maskinen mot høyre eller venstre for å snu periskopet. Sistnevnte var noe tungvint, men undervannskjøringen var morsom nok. Likevel virker det ikke som spillet har nok kjøtt på beinet til å lanseres som et fullprisspill, kanskje heller en kommende nedlastbar perle?

The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D
Utgiver: Nintendo

«Ocarina of Time» trenger vel neppe noen nærmere introduksjon, dette er et av de mest elskede eventyrspillene noen sinne, og N64-versjonen tar seg svært bra ut på 3DS. 3D-effekten er glimrende, og områdene virker livaktige og fulle av atmosfære. Grafikken virker også hakket skarpere enn på Nintendo 64, og kontrollen satt slik den skal. Vi skulle gjerne sett et helt nytt «Zelda»-spill på 3DS, men takker ikke nei til et gjensyn med «Ocarina of Time» i snarlig fremtid.

Resident Evil: The Mercenaries 3D
Utgiver: Capcom

I «Resident Evil: The Mercenaries 3D» har Capcom konsentrert seg om Mercenaries-modusen fra de nyere «Resident Evil»-spillene. I «Mercenaries»-modusen handler det om å overleve et zombie-angrep i et område lengst mulig, samtidig som man dreper flest mulig zombier. Ved å plukke opp spesielle gjenstander kan man få lagt til sekunder til en klokke som konstant tikker ned. «Resident Evil: The Mercenaries 3D» har en herlig og effektiv dybdeeffekt i bildet, men det virker litt vel begrenset å basere et helt spill på et lite bonusspill fra gamle «Resident Evil»-spill. Capcom jobber vistnok med en samarbeidsmodus, men jeg er mer spent på et helt nytt spill med en ny historie enn dette.

Kid Icarus: Uprising
Utgiver: Nintendo

En liten kjerne med Nintendo-fans har skreket etter et nytt «Kid Icarus»-spill i årevis, og nå får de endelig viljen sin. «Kid Icarus: Uprising» har fint lite til felles med det gamle NES-spillet, i stedet har Nintendo laget et actioneventyr med «Star Fox»-lignende flyveskekvenser. Det er lett å skjønne hvorfor dette har blitt flaggskiptittelen til 3DS, 3D-effekten i flyvesekvensene er helt herlig, med en veldig bra dybdefølelse. Litt verre er det når helten Pit tar turen ned på bakken, kontrollen her er hakket mer kronglete. Den intense bruken av den trykksensitive skjermen virket noe distraherende i min fem minutter lange prøveomgang, men grafisk og spillmessig ser dette ut til å holde mål.

Super Street Fighter IV: 3D Edition
Utgiver: Capcom

Capcoms lekre slåssespill har fått en sømløs overgang til Nintendo 3DS. Den manga-aktige grafikken gjør seg godt på den lille skjermen, og 3D-effekten føles helt naturlig. Slåssingen virker like presis og tilfredsstillende som på de stasjonære konsollene, og alt i alt overbeviser Capcom stort med denne bærbare versjonen. Nyheter i 3DS-versjonen inkluderer blant annet et mer dynamisk kamera som viser kampene fra nye vinkler. Personlig likte jeg ikke denne vinkelen, selv om kampene ser mer dynamiske ut ble det vanskeligere å bedømme avstanden mellom slåsskjempene. Et nytt hjelpemiddel har også blitt inkludert, man kan nå aktivere super- og ultra-komboer ved å trykke på dem på den trykksensitive skjermen. «Super Street Fighter IV»-spillere som har brukte måneder på å øve disse bevegelsene inn trenger ikke å frykte: man kan skru av denne funksjonen når man spiller online.

Lego Star Wars 3: The Clone Wars 3D
Utgiver: Lucasarts

Det var få overraskelser i 3DS-versjonen av det nyeste «Lego Star Wars»-spillet, bortsett fra en ting: filmklippene i spillets mellomsekvenser hadde den mest elendige 3D-effekten vi så under hele kvelden vår i Amsterdam. Det virker rett og slett som om de bare har dyttet inn noen desperate forsøk på 3D i de forhåndslagde filmene sine.

Når man endelig fikk styre selv, var effekten mye bedre. Som Yoda hoppet og spratt vi bortover et ørkenbrett i kamp mot robotsoldater, og det fløt veldig bra. Dybdeffekten var fin, og 3D-bruken var verken påtrengende eller slitsom.

Super Monkey Ball 3D
Utgiver: Sega

En konsoll er ikke døpt før den har fått et «Monkey Ball»-spill, og Sega er selvsagt i full gang med AiAi og gjengen i 3D. Spillet så ut som «Monkey Ball»-spill flest, med de glade apene rullende rundt på ulike brett, men 3D-effekten var slett ikke bra. Mye fordi kameraet beveger seg alt for nært bakken, og dermed gjør det umulig å se hva som foregår på skjermen. Halvhjertet så langt fra Sega, dette bør bli bedre før lansering.

Nintendogs + Cats
Utgiver: Nintendo

Braksuksessen på Nintendo DS relanseres på Nintendo 3DS, nå med selskap av katter. Hunder og katter går ofte ikke så godt overens, men i «Nintendogs + Cats» er de søte valpene bestevenner med kattepusene. I vår korte prøvespilling ble vi kjent med to søte små dyr, og vi utstyrte dem med sløyfer og cowboyhatter, kastet baller og boomeranger til dem, og kan kort fortalt konkludere med at ungene kommer til å falle pladask for dette.

Likevel reagerte vi på at kattene oppfører seg helt likt som hundene, det bør være en markant forskjell på adferden til de to dyrene.

Det var det vi i Spill.no rakk å spille i Amsterdam. Nintendo 3DS kommer i salg 25. mars. De fleste av spillene ovenfor blir lansert mellom mars og juni i år.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.