For litt over et halvt år siden startet vår eks-redaktør Jon Cato med en månedlig artikkelserie der han tok for seg spillene han personlig gledet seg mest til den aktuelle måneden. Det tok imidlertid ikke lang tid før sommerens spilltørke banket på og Jon Cato takket for seg som redaktør. Siden har han ikke hatt mulighet til å skrive en månedlig artikkel for oss, og det er både årsaken til at det ikke har dukket opp noe de siste månedene og grunnen til at vi nå velger å starte opp igjen – med en litt annen vri.
Fra nå av skal et knippe av oss i redaksjonen skrive et par avsnitt om spillet hver av oss personlig gleder oss mest til i en samleartikkel. Hvem som skriver kommer (sannsynligvis) til å variere fra måned til måned, og kommer til å være fullstendig avhengig av hvilke spill som er aktuelle. På den måten kommer det både til å resultere i et variert utvalg spill, samtidig som hver og en av oss kan være svært subjektive over hva vi vil skrive om.
Det passer i hvert fall bra å starte opp igjen nå i november. Ute er det høst, mørke og perfekt spillvær, kampen om seieren i julehandelen er godt i gang, og ikke minst kommer det en flunkende ny konsoll over dørstokken mot slutten av måneden. Da er det vel bare å starte opp, er det ikke det?
Professor Layton and the Azran Legacy
Håkon Kvam Lyngstads favoritt
I en måned hvor det kommer ut nye spill fra både Mario og Zelda, møter professoren hard kamp, men jeg kan ikke noe for det; Professor Layton and The Azran Legacy er det spillet jeg gleder meg mest til i november. At dette er det siste spillet i serien, i hvert fall i tradisjonell form, gjør at det føles både høytidelig og litt vemodig å vente på å få fingrene i dette spillet.
Selv om jeg vet at dette er siste gang jeg skal få møte Layton og Luke, og at det er siste gang jeg får bryne meg på Akira Tagos brilliante, om til tider diabolske, gåter. Endeligheten henger i lufta, men jeg vet at det er ett siste mysterium å gå løs på, et de siste tre årene har bygget opp mot, og som vil forklare hvordan Layton kom dit han var i det aller første spillet, Curious Village.
Så, i disse siste dagene før lanseringen den 8. november, kan jeg ikke gjøre stort annet enn å tenke tilbake på de fine øyeblikkene seks år med Professor Layton har gitt, noe som inkluderer å drikke te mens jeg hører på lydsporet fra de tidligere spillene. Det blir med verdighet vi nå får ta farvel med en god venn og en flott gentleman, og på handlelista står både papirlommetørklær og Earl Grey.
Professor Layton and the Azran Legacy lanseres til Nintendo 3DS den 8. november.
X Rebirth
Aslak Hauglids favoritt
Romskip. Verdensrommet. Utforskning. Hvis ett eller flere av disse ordene iverksetter et aldri så lite øyeblikk med fascinasjon og våte drømmer om uendelige muligheter og frihet i hjernen din, er det mye mulig at du burde ha øynene åpne for romsimulatoren X Rebirth, som lanseres eksklusivt for PC den 15. november. Jeg vet i hvert fall at jeg har det.
X Rebirth er, som navnet tilsier, en gjenfødsel av tyske Egosofts serie med komplekse romsimulatorer. X-serien har alltid handlet om romhandel, romkamp, og generelt alt som har med verdensrommet å gjøre. Rebirth vil ifølge utviklerne ta serien til et nytt nivå med et mer detaljert og dypere univers enn tidligere, et større handelssystem, enda råere romskipskamper, og alt dette samtidig som spillet skal være lettere å sette seg inn i enn før. Hvem har vel ikke lyst til å kunne tjene seg rik som handelsmann, leke kaptein Reynolds fra Firefly, eller bare erobre alt og alle?
X Rebirth lanseres den 15. november til PC gjennom Steam.
Ratchet & Clank: Nexus
Alexander Langes favoritt
Hver gang et nytt Ratchet & Clank-spill annonseres vekkes det en barnlig sci-fi-glede i meg, og gleden var spesielt stor når Nexus ble annonsert tidligere i år. Etter to spin-offs er det endelig snart tid for et eventyr av den gamle skolen igjen, der det skal settes punktum for den hittil episke Future-sagaen på PS3.
Joda, jeg ble litt skuffet når jeg fikk vite at det ikke var en enorm satsing på PS4 det var snakk om, men det endrer ikke det faktum at jeg virkelig gleder meg til å følge den elskbare duoen gjennom enda et klassisk romeventyr. Først og fremst blir det spennende å se hva de begir seg ut på etter den storslåtte slutten i A Crack in Time, og ikke minst hvilken informasjon de blar opp denne gangen.
Det er imidlertid ikke bare store spørsmål man skal finne svar på, men også masse boltinnsamling, robotknusing, plattformhopping og utforskning av verdensrommet står for døren. Den nye, mørkere settingen kan bli interessant å sette seg inn i, og det nye sentrale tyngdekraft-elementet i spillbarheten vekker i hvert fall interesse. Neida, dette blir nok ikke det mest storslåtte Ratchet & Clank-spillet hittil, men jeg gleder meg likevel.
Ratchet & Clank: Nexus lanseres til PS3 den 13. november.
Super Mario 3D World
Christian Sorgendals favoritt
Jeg likte aldri Super Mario 3D Land til Nintendo 3DS, og hadde egentlig ikke så veldig store forventninger da Super Mario 3D World til Wii U ble annonsert. Men etter noen lekre gameplay-trailere, kunne jeg ikke si meg annet enn solgt. Kreativt nivådesign, lekkert utseende og en unektelig koselig Mario-stemning så ut til å sette preg på spillet. Dermed føk det rett inn på ønskelista mi.
I det nye spillet til Mario og kompani, er det for en gangs skyld ikke Princess Peach og hennes Stockholm Syndrom som er grunnen til at Mario må ut på eventyr. Mario og følget hans kommer over en grønn fe-lignende skapning, som Bowser kidnapper like etter. En litt annerledes Mario-historie, men når har vel historien spilt noen stor rolle i et Mario-spill? Rollespillene hans kanskje, men i dette spillet gjelder de samme reglene som tidligere; kom deg til flagget i enden av banen før tiden går ut!
I Super Mario 3D World får vi friheten til å spille som både Mario, Luigi, Princess Peach og Toad, Dette tar oss tilbake til SNES-dagene, hvor man i Super Mario Bros. 2 kunne velge forskjellige karakterer med forskjellige egenskaper. Sammen med dette, introduserer spillet en haug av nye gjenstander som spillerne kan få tak i. Den mest merkbare, må nok være kattedrakten, som gjør om spillerne til katter, og som preger spillets tema.
Super Mario 3D World lanseres til Wii U den 29. november.
Tearaway
Erlend Bergqvist Andersens favoritt
I 2008 utmerket Sony-utvikler Media Molecule seg med LittleBigPlanet, et nyskapende plattformspill som høstet god kritikk fra en samlet presse. Kreativiteten i studioets gjennombrudd på den stasjonære fronten var til å få bakoversveis av, og det er dermed ekstra høye forventninger knyttet til den neste utgivelsen fra selskapet. Denne kommer i form av Tearaway, som er et fargerikt papireventyr på vei eksklusivt til Playstation Vita.
I korte trekk er Tearaway et plattformspill satt i en verden laget ene og alene av papir. Spillet byr på en frisk og sjarmerende visuell stil, innovativ gåteløsning og kreativ bruk av Vitaens mangfoldige funksjoner, og det virker dessuten å inneha den samme kreativiteten Media Molecule har gjort seg kjent for med årene. Spillet falt utvilsomt i smak hos meg da jeg skrev om det for noen uker siden; det er den mest lovende utgivelsen på vei til den slitende håndkonsollen for øyeblikket, og prøveversjonen innfridde til de grader.
Om Tearaway vil utgjøre noen forskjell hva Vitaens salgstall angår er slettes ikke sikkert, men for min del er det ingen tvil om at spillet vil kapre maskinens SD-inngang når det lanseres om to drøye uker.
Tearaway lanseres til Playstation Vita den 22. november.
Killzone: Shadow Fall
Jonas Tystads favoritt
Jeg har alltid likt Killzone. Det mørke universet med de rødøyde og fascistiske Helghastene fanget umiddelbart oppmerksomheten min. Likevel må jeg innrømme at jeg alltid har ønsket at spillene var bedre enn hva de var. Den tunge skytefølelsen falt i smak og de grafiske kvalitetene var alltid på topp, men spillene føltes litt tomme. Jeg skulle ønske at Guerrilla Games dykket enda dypere i det flotte universet de har skapt, og jammen meg ser det ut som ønskene mine blir innfridd den 29. november.
«Killzone: Shadow Fall» ser ut til å bli det Killzone-spillet jeg alltid har ventet på. Her får vi en engasjerende historie med inspirasjon fra den kalde krigen, og vi får utforske den todelte planeten Vekta som er preget av en blodig borgerkrig. Grafikken ser umåtelig pen ut og gameplayet ser bedre ut enn noen gang. Dette blir bra, jeg gleder meg!
Killzone: Shadow Fall blir en lanseringstittel til PS4 som lanseres den 29. november.
Hvilke spill ser dere fram til i november? Fyr løs i kommentarfeltet!