Vi tester nye Need for Speed
0

Vi tester nye Need for Speed

jul 07 Spill.no  

Å dra på en Need for Speed-presentasjon er litt som å se en pornofilm. Har du vært på en har du vært på alle. Det har stort sett vært de samme argumentene, de samme bilene og de samme spektakulære racingsekvensene. Men med Criterion bak rattet i fjor fikk serien et gedigent løft med den geniale autolog-funksjonen samt de mest spektakulære biljaktene i spillseriens historie. Dessverre ser det ikke ut til at årets Need for Speed blir en like stor opptur.

Kyst til kyst

Premissene for Need for Speed: The Run er et illegalt kappløp som starter på vestkysten i USA og avsluttes i New York. En gjeng fartsgale desperadoer skal kjøre om kapp på landeveier og gjennom storbyer, med politiet i hælene. Konseptet er helt originalt, filmer som Cannonball Run og Vanishing Point har romantisert kyst-til-kyst kappløpet allerede, og i spillform har vi allerede sust av gårde gjennom USA i Outrun: Coast 2 Coast.

Men i motsetning til fjolleracet i Cannonball Run og den fargerike slæddefesten i Outrun: Coast 2 Coast, ser Need for Speed: The Run ut til å bli et temmelig humørløst actionracingspill. På skjermen foran meg ser jeg sportsbiler suse gjennom Chicago. Lyden av sirener og brølende motorer er larmende høy og jeg føler meg nesten overkjørt der jeg sitter i setet mitt. Presentasjonen er alt annet enn subtil, her er det testosteron som skal selges sammen med det som bak et larmende ytre ser ut til å være en uinspirert Hot Pursuit-kopi.

Innimellom den larmende bilkjøringen leser en produsent opp ulike fakta om spillet. Hvordan dette er første gangen Need for Speed bruker byer og områder fra virkeligheten. At spillet har vært under utvikling i to og et halvt år og bruker Frostbite 2-motoren. Og hvordan utviklerne gjerne vil at spillerne skal knytte bånd til hovedpersonen, Jack.

Til fots

Og her begynner jeg å slite litt.

Etter å ha kræsjet bilen løper nemlig vår venn Jack ut av bilen og over noen hustak. For første gang i Need for Speed-historien tas nemlig handlingen ut av førersetet og opp på fortauet. Jack løper med politiet i hælene, hopper over hustak, slåss litt og ender til slutt opp bak rattet i en politibil som vi igjen får manøvrere gjennom gatene.

Idéen med å variere handlingen ut og inn av bilen er sikkert god på papiret, men hele sekvensen med Jack til fots er en eneste lang film der vi bare trykker på rett knapp til rett tid, og egentlig ikke kontrollerer noe som helst av handlingen.

Og når Jack i tillegg ser ut som en hvilken som helst generisk spillhelt (hvit ung mann med kort hår og skjeggstubber og solid hake), kommer EA til å få store problemer med å få meg til å knytte noen bånd til Jack. Det er ikke noe galt med filmatiske spill, og det er tydelig at EA gjerne vil gjøre Need for Speed: The Run til noe mer enn bare et racingspill. De forsøkte seg med en historiemodus i årets Fight Night Champion, og det å gjøre Need for Speed om til en mer Hollywood-aktig spillopplevelse er slett ingen dårlig idé, men da må utviklerne ha noe mer kreativt og interessant å by på enn halvhjertede filmsekvenser der man må trykke på en knapp av og til.

Et annet stort problem er at mine handlinger som spiller egentlig ikke påvirker handlingen i spillet i det hele tatt. Etter å ha fått spillet demonstrert både på EAs pressekonferanse på E3 og i et lukket rom på messa, har jeg sett nøyaktig den samme handlingen utspille seg på skjermen. Bilen kræsja på nøyaktig samme sted, den samme løpesekvensen over hustak, og den samme dramatiske avslutningen med et gedigent kræsj. Mine mistanker blir bekreftet idet spillets produsent innrømmer at spillet følger et stramt manuskript.

Og dette føles helt feil for meg. Meningen med et racingspill må jo være at man blir belønnet for å kjøre bra. Hva er vitsen med å kjøre perfekt gjennom Chicagos gater når du vet at du ender opp i et vrak på togskinnene uansett? Eller blir rammet av en politibil halvveis i løpet og må løpe over hustak med snuten i hæla? Et racingspill burde i utgangspunktet være dynamisk, tilpasse seg spillerens handling. Den stramme skriptbaserte racingen i Need for Speed: The Run er hentet rett fra nåtidens rigide førstepersons- og tredjepersons actionspill, og kan fort ende opp som ren skivebom fra Black Box og EA.

Så jeg er langt fra overbevist om kvaliteten på årets Need for Speed. Criterions Need for Speed: Hot Pursuit var en frisk revitalisering av spillserien, en ren adrenalininnsprøyting der farten og kampen mot motstanderne var sentral. Need for Speed: The Run ser så langt ut som et modig eksperiment som ikke våger å være modig nok.

Se flere bilder fra Need for Speed: The Run på neste side!

Need for Speed: The Run er utviklet av Black Box og utgis av Electronic Arts. Spillet lanseres på Xbox 360, PS3, Wii, PC og 3DS i november.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.