I et nytt skriv fra Microsofts markedssjef, Yusuf Mehdi, har Microsoft per i dag solgt 67 millioner Xbox 360-konsoller på verdensbasis siden den amerikanske lanseringen i 2005.
Opp, opp, opp
Mens den tradisjonelle levetiden til konsoller opprinnelig var fem år, har dagens konsoller vist seg betraktelig mer levedyktig. Og da spesielt Xbox 360, skal vi tro statistikken fra NPD, som viser at Microsofts konsoll bare har fortsatt å slå sine egne årsresultater – selv syv år ut i levetiden.
– Med 47 prosent andel av markedet for denne generasjonens konsoller, når vi toppen først og fremst som et resultat av suksessen til Kinect for Xbox 360 (19 millioner solgte) og flommen av nye underholdningsnyheter gjennom Xbox Live (40 millioner medlemmer), forteller Mehdi, og peker nok mot introduksjonen av filmtjenester som Netflix og Hulu.
Konsoller, tilbehør og spill har til sammen generert hele 338 milliarder kroner for forhandlerne, og den gjennomsnittlige Xbox 360-eier bruker hver måned 84 timer i snitt på konsollen sin. Til sammenligning bruker en amerikaner 150 timer i snitt på TV.