En teaser trailer for det kommende spillet The Lord of the Rings: Gollum har dukket opp på nett i sammenheng med at IGN har intervjuet studioet som står bak Daedalic.
Traileren åpner med ikonografi som mange setter i sammenheng med både karakteren og universet han hører hjemme i. Masse død fisk ligger spredt rundt på gulvet, veggmalerier av det som kan se ut som Bilbo’s møte med hovedpersonen samt hans forakt for hvordan Øyet alltid ser på han. Til sist ser vi avsløringen om at det ikke er Gollums hule i tåkefjellene vi ser, men en av passasjene inn i Mordor, ettersom vi ser elvefolkningen skue ut over Barad-Dúr og Orodruin, dommedagsfjellet, før han helt på slutten heser ut en av sine lett gjennkjennelige “gollum” skrik.
Utviklerne sier at de har blandet samme Prince of Persia-aktige snikemekanikker med en historie som utbrodderer rundt karakteren Gollum/Sméagol basert på hint forfatter J.R.R Tolkien har gitt oss om hans opphav. I følge IGN kommer Gollum til å være et spill som består av hovedsakelig to grener, hvor man i den ene må snike seg forbi de forskjellige trusslene som hører hjemme i Mordor og mens man i den andre må ta historiemessige avgjørelser i det Gollums/Sméagol’s splittede personlighet kjemper om førersetet.
– Spillet mikser sammen sniking med klatring, som referanse kan det sammenlignes med Prince of Persia. Det handler for det meste ikke om kamp, men Gollum kan ta knekken på fiender fra skyggene. Dette kommer ikke alltid til å være lett og det vil alltid bære med seg en risiko for å bli oppdaget. Vi vil at spillerne skal overveie disse sammenstøtene, for som vi vet ligger Gollum’s styrke i hvor slu han er, ikke som en kampkjempe.
– Gollum bruker ikke våpen, men han kan distrahere fienden med ting han kan kaste. I deler av spillet vil han også ha nytte av evnene til allierte og det å bruke omgivelsene til sin fordel.
Hvilke allierte, og hvorvidt disse er kjente figurer fra bøkene vil ikke utviklerne gå innpå.
– Vi kan ikke snakke om det helt ennå, Vi må holde tidslinjen i tankene, hvem kan han møte, hvor og når kan han møte dem. For oss betyr dette at i stor grad vil disse allierte ha mindre, men i noen tilfeller ganske avgjørende, roller i vår fortelling.
Mellom disse snikesekvensene må spilleren ta avgjørelser og bestemme seg for hva Gollum skal si ved å velge mellom ting som faller enten den ene eller den andre personligheten mest naturlig. På spørsmål om historien vil skifte retning avhengig av hva spilleren foretar seg svarer Tilman Schanen fra Daedalic:
– Det vil den. Valgene du tar påvirker hvordan spillet føles. Du spiller alltid med enten Sméagol eller Gollum personligheten som dominant og det påvirker alt fra aniamsjoner, lyder, enkelte situasjoner og spillets dialog.
Som en stor Tolkien-entusiast er jeg naturlig litt skeptisk til når nye historier skal fortelles i hans legendarium, bare se på hvordan det gikk med maktfantasien Middle-Earth: Shadow of War. Daedalic sier i intervjuet at historien ikke vil foreta noen endringer til kildematrialet da historien er en prequel til Ringenes Herre bøkene, noe som betyr at han i det minste må være klar på startblokken der den historien starter. (Spoiler alert: Det er i Saurons fangehull hvor han under tortur gir fra seg navnene Hobsyssel og Lommelun)
– Vi må naturligvis holde oss inne for visse grenser. Det kommer ikke til å være slik at du utsletter Midgard fordi du aldri gjorde et Sméagol valg. Til syvende og sist er skjebnen til Gollum bestemt av bøkene. Men valgene dine kan og vil ha påvirkning på for eksempel andre, ikke-spillbare, karakterer. Noen valg vil ha store nedslagsfelt, mens andre ganske lite. Akkurat som i det virkelige liv.
– Det er ikke så enkelt som at hvis du velger Sméagol så gjør du en god handling og hvis du velger Gollum så gjør du noe fælt. Den første regelen vi har satt for oss selv er å holde fast på det som utgjør, i hvert fall vår tolkning av, karakteren. Siden du spiller de to personlighetene i en og samme karakter vil disse valgene gi deg kontroll. Men det er mer som å prøve å styre en trailer med to flate dekk uten å miste kontrollen å kjøre utfor et stup.
The Lord of the Rings: Gollum kommer til PS5, Xbox Series X og PC i 2021