Retroblikk: Sly Cooper And The Thievius Raccoonus
0

Retroblikk: Sly Cooper And The Thievius Raccoonus

Sly Cooper er en spillserie hvor de første tre spillene ble utviklet av Sucker Punch Productions og hadde sin begynnelse på Playstation 2 i 2002. Personlig er dette første gang jeg har spilt Sly Cooper serien.

Retroblikk er en ny spalte hvor vi ønsker å trekke frem eldre spill enten for første gang eller på nytt fordi de fortjener det.



Denne boken går i arv fra generasjon til generasjon og den kvelden Sly skulle arve boken fra sin far kommer det fem fremmede inn i hjemmet og stjeler boken før han får lest den og deler innholdet mellom seg. Mesterhjernen bak innbruddet, Clockwerk, dreper foreldrene til Sly og lar han få leve for å bevise at i en verden uten Thievius Raccoonus, er ikke Cooper slektslinjen verdt navnet sitt som mestertyver.

Du spiller som Sly Cooper som med sine beste venner Bentley og Murray som han vokste opp med på barnehjemmet.
Sammen bestemmer dere dere for å stjele tilbake boken fra de fem som er kjent som “The Fiendish Five”.

Det er ofte slik at man husker spill som mye bedre før frem til du setter deg ned med mer moderne syn på dem og kanskje må innrømme at de ikke har holdt seg så godt som man trodde.
Sly Cooper er et 3D snikeplattform spill og med unntak av eldre 3D Super Mario spill er det oftere riktig enn feil å anta at kontrollene ikke er veldig gode å komme tilbake til.

Sly er et unntak fra regelen. Her er kontrollene veldig gode og presise etter standarden fra den gangen og det er veldig spillbart i dag.
Det at spillet deles opp i 5 kapitler som fungerer som hubområder for hver av de 5 mestertyvene er et genialt grep for å skape ulike tematiske områder som passer sammen og skiller seg fra de før og etter.

Sly Cooper gir en stor variasjon mellom både banene og hvordan sluttbossen på hver del utspiller seg.


Spesielt den delen imponerte meg. Ingen av bossene hadde lik måte å spille mot og det var like gøy hver gang jeg kom til en, for å se hvordan de løste hver enkelt.

Omgivelsene du spiller i skjuler også samleobjekter i form av en slags flaskepost hvor du må samle 30 eller 40 stk på hvert brett for å låse opp en safe i brettet som lærer deg nye ferdigheter du kan ta i bruk.
Denne samlemanien er enten eller for min del, noen spill går jeg helt inn for å samle så mye som mulig og andre gir jeg fort opp fordi det blir for mye rett og slett.

Her har Sucker Punch balansert mengden godt per brett. Det er mange nok til å holde på utfordringen, men ikke så mange at det blir uoverkommelig og kjedelig.

Level designet er variert nok til at det holder på interessen gjennom de 5 verdenene du spiller på og det er morsomt hele veien. Det at du nå også har ekstra funksjoner som spol tilbake og kan lagre akkurat hvor du vil på grunn av emulering, gjør også spillet noen hakk mer tilgjengelig enn før.

Sly Cooper har en nydelig stil som bruker celshading og er det noe man kan si om den stilen så er det at den holder seg godt år etter år.
Ser man på de aller fleste spill som prøver seg på noen form for realisme så er det de spillene som raskest føles utdatert også. Samt spill som The Legend of Zelda: Wind Waker fortsatt ser nydelig ut den dag i dag.

Sly Cooper er veldig fargerikt og minner mest om en interaktiv tegneserie satt i 3D omgivelser. Noe som fungerer veldig bra og gir sin egen sjarm.

Jeg spilte som sagt aldri spillet da det kom ut, så jeg vil si helt uten noen nostalgibriller innabords at spillet fortsatt holder seg veldig godt i 2025 bare med hjelp av litt løft i oppløsning til 4K og forhøyet bildeflyt i stabilt 60 bilder i sekundet.

Jeg vil si at dette er et spill jeg storkoste meg med.
Det ble spilt sammen med min eldste datter på 4, men vil anbefale litt større barn med litt mer erfaring fra spilling før de slipper helt til da det er en del krevende sekvenser som fort kan bli overveldende for de små.
Ellers er dette et spill jeg varm vil anbefale, spesielt siden det ligger på PS5 lett tilgjengelig for 109kr eller som en del av PS+ Premium.

About Nichlas Krabsethsve

Altoppslukende innenfor gaming. Liker veldig godt å utfordre meg selv med nye sjangre. Også ekstremt glad i Ringenes Herre.