Domo arigato, Mr. Roboto
0

Domo arigato, Mr. Roboto

feb 01 Spill.no  

Den storslåtte og populære «Total War»- serien startet med et brak, eller lyden av klingende katanaer om du vil, for elleve år siden med «Shogun: Total War». Serien beveget seg så i mer vestlig retning helt til og med fjorårets «Napoleon: Total War», men nå har The Creative Assembly bestemt seg for å vende tilbake til røttene.

Sun Tzu

– Vi ønsket å vende tilbake til det føydale Japan rett og slett fordi vi hadde lyst. Det var mange ting vi ikke fikk gjort den gang som vi har mulighet til nå, og dessuten har vi fått tilgang til veldig mye ny research, forteller Mark O’ Connell, pressetalsmann og animasjonskunstner i The Creative Assembly. Spill.no har dratt til Stockholm for å ta en nærmere titt på spillet som lanseres i starten av mars.

En kjapp, men eksklusiv demonstrasjon av et siege-oppdrag, viser frem et «Total War»-spill i moderne drakt som likevel bygger på suksessformelen fra 2000 – samuraier og ninjaer har tross alt en viss tidløs appell. Spillet kaster oss inn i rustningen til en klanleder i Japan anno 1544, en kaotisk periode hvor landets ni klaner kjempet uavbrutt om makten og hovedstaden Kyoto.

Fans av serien vil umiddelbart kjenne seg igjen; de turbaserte mellomspillene mellom slagene, det Sun Tzu-inspirerte taktikkeriet under slagene, den massive mengden bakgrunnsstoff og ekstra lesning, ja, til og med den gamle japanske mannen som lærer deg spillets funksjoner minner om det første Shogun-spillet. O’ Connell kan dessuten opplyse at den anerkjente forskeren Stephen Turnbell har bidratt med en enorm mengde fersk fakta om det 16. århundre. Det meste av handlingen vil dermed være bemerkelsesverdig treffsikker. Total War-spillene handler jo selvfølgelig mer om å omskrive historien, men dette blir kanskje enda mer fristende når bakgrunnsinfoen er såpass nøyaktig.

Se kampanjetraileren til «Shogun 2: Total War» her:

Leddgikt

Jeg husker da «Rome: Total War» var datidens «Crysis» med sine hundretusener av soldater på skjermen samtidig, og hvilken bloddryppende maskin man måtte ha for å kjøre det for fullt. Fokuset har skiftet en smule siden da, noe som strengt tatt passer greit inn i historisk kontekst. Det nye magiske tallet er 65000, men da med 55 fleksible ledd i hver kriger og et utall mocap-sekvenser spilt inn av British Kendo Association. Detaljrikdommen er større, og faren for identiske bevegelser på samme tid er mindre (men til stede, i hvert fall i siege-demoen vi fikk se). Piler og prosjektiler vil være mulige å observere i detalj hele veien til målet, og væreffekter vil påvirke bl.a bevegelseshastigheten til soldatene.  O’Connell hevder også at spillet fint lar seg kjøre på opptil fire år gamle maskiner, grunnet fleksible innstillinger.

Ellers vil enkeltspillerdelen foregå i kjent stil, med fargelegging av Japans ulike regioner i din farge som hovedformål. Muligheten for å gå sjøveien er også til stede, og vil føre til rene sjøkamper, noe som er blitt forbedret ved at skipene nå fraktes av gårde med årer. Faren for å bli tatt av vinden er dermed borte. Ninjaer rapporteres å være en viktig del av det politiske spillet, og spesialenheter som disse vil kunne gå opp i nivå og dermed gi unike kuttsekvenser hvor de utfører jobben. I kamp vil spesielle enheter også kunne oppnå veteranstatus, og man kan da utruste hver enkelt soldat ved avdelingen individuelt og gi dem en egen farge som skiller dem ut på slagmarken.

Meiyo

Som i fjorårets «Napoleon: Total War» vil enkelte kamper kunne fylles ut av en levende motstander, eller man kan spille ren flerspillermodus. Førstnevnte lider kanskje under en vedvarende mistanke om at The Creative Assembly prøver å dekke over svak kunstig intelligens, men den rene flerspillerdelen virker hvertfall enda bedre enn før. Det kjempes om 65 regioner, og en seier i alle disse vil gi spilleren mulighet til å konkurrere på Shogun-topplisten. Her finnes det kun en Shogun i hele verden, og kampen om den gjeve tittelen vil garantert bli hard.     

Etter alt å dømme vil «Shogun 2: Total War» bli et høyst ærefullt spill i serien, og er også det utviklerne har hatt mest tid på seg til å lage. Med «Empire: Total War»-motoren fullt utnyttet og en haug nyvinninger, samt knivingen om Shogun-tittelen, kan vi forhåpentligvis vente oss et spill med uhyggelig lang levetid.

Se flere bilder fra «Shogun 2: Total War»på neste side!

«Shogun 2: Total War» er utviklet av The Creative Assembly og utgis av Sega. Spillet lanseres på PC 6. mars.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.