Ordtaket sier at “bak enhver stor mann står en kvinne”. I tilfellet Nathan Drake stemmer det faktisk. Amy Hennig er den kreative regissøren for Uncharted-serien, og vi møtte henne i Los Angeles for å snakke om Nathan, Uncharted, og sosiopatisk oppførsel i dataspill.
Anonym spillutvikler
Hadde du møtt Amy Hennig på gata hadde du neppe gjettet at det er hun som står bak den populære actionserien Uncharted. En middelaldrende dame med langt grått hår, i anonyme og komfortable klær. På gaten i Norge ville du sikkert stemplet henne som SV-dame. Kanskje en lærer eller en kommuneansatt. Ikke damen som har pønsket ut finurlige oppgaver og heseblesende actionsekvenser i Uncharted-spilllene.
Likevel utstråler hun selvsikkerthet, der hun kommanderer skuespilleren Nolan North rundt på motion capture-settet til Sony Studios i Culver City. Hennig skriver all dialogen i spillene, og det er hun som har tenkt ut karakterene, personlighetene og dramaet. Skuespiller Nolan North som Nathan Drake har fått en solid dose fans på Playstation 3, og han har også bidratt til å utforme karakterens humor og personlighet. Det er fristende å spørre om hvorfor de valgte nettopp han til å fylle rollen som Drake.
– Med Nolan, som med alle skuespillere vi ser etter for å fylle roller i Uncharted-spillene, lette vi etter noe spesielt. Noe som gjør oss interessert og som får oss til å sette oss opp og følge ekstra godt med under castingen. Da Nolan kom inn for å prøvespille som Drake la vi merke til han umiddelbart. Mange av skuespillerne hadde vært rene machomenn, men Nolan var litt klønete, han brukte mer humor, og hadde en småkriminell utstråling. Den samme utstrålingen vi finner i Han Solo, eller Bruce Willis, forteller Hennig.
Nolan North har nå blitt personifiseringen av Drake, og mange forbinder han så sterkt med Uncharted-helten at protestaksjoner på nettet dukket opp da det ble klart at Mark Wahlberg var tiltenkt rollen som Drake i filmatiseringen av Uncharted. Hennig virker ikke spesielt interessert i å snakke om den kommende filmen, men utbroderer gjerne hvorfor hun synes North er perfekt som Drake.
– Nolan relaterer helt naturlig til Drake, som i utgangspunktet var tenkt å være en karakter med dårlige sider. Vi tenkte aldri på Drake som en superhelt, han skulle være litt keitete, og dette skjønte Nolan med en gang. Nolan har humoren til Drake, og klarer å portrettere den troverdige karakteren vi i utgangspunktet hadde tenkt oss. Spillet ville neppe vært det samme uten Nolan som Drake, forklarer Hennig.
Sosiopat?
Drake har blitt fremhevet som en av de bedre utformede spillheltene i moderne tid. En mer fasettert helt enn vi er vant til å møte i dataspill: Macho, sårbar og troverdig. Og det er nettopp denne troverdigheten som har fått enkelte mer intellektuelle spillsynsere til å påpeke at han har sosiopatiske trekk. I det ene øyeblikket slenger han dårlige vitser, i neste øyeblikk dreper han et tyvetalls soldater, for så å flørte med en dame noen minutter senere. Amy trekker litt oppgitt på skuldrene av denne kritikken.
– Til syvende og sist er Uncharted et spill, og det må være moro for spilleren å spille det. Og det er nå en gang slik at hvis man bryter ned spillmekanikkene til de grunnleggende ingrediensene, så er det å sikte og skyte en god og klar mekanikk som fungerer veldig bra for de fleste spillere, forklarer Amy, som har forståelse for kritikerne.
– Jeg skjønner kritikken. Samtidig er dette litt typisk det man skriver på et eller annet spillforum for å vise hvor smart man er. Jeg ser poenget til kritikerne, men jeg er likevel usikker på hva vi kan gjøre med det. Jeg tar også kritikken som et kompliment. Det at folk reagerer på at Nathan skyter og dreper betyr jo at de tror på karakteren og tar han alvorlig, forklarer Hennig.
Mens utviklere som David Cage har eksperimentert med alternative spillmekanikker for å formidle troverdige og dramatiske historier i spill som Heavy Rain, har Hennig et litt mer pragmatisk forhold til spillutvikling.
– Til syvende og sist er vi avhengig av at spillene vi lager må selge. Vi er nødt til å tjene inn pengene som har blitt brukt under utviklingen, og det krever at vi jobber innen visse rammer slik at vi kan ende opp med å selge x eksemplarer av spillet til slutt. Det viktigste i denne prosessen er uansett at man er tro mot seg selv og sin egen visjon, og det føler jeg vi er.
Uncharted 3: Drake’s Deception utvikles av Naughty Dog og utgis av Sony Computer Entertainment. Spillet lanseres på Playstation 3 i november. Reise og opphold for Spill.no til Los Angeles for å treffe Naughty Dog ble betalt av Sony Computer Entertainment.