Vi har prøvd «Uncharted 3»!
0

Vi har prøvd «Uncharted 3»!

Noen dager er bedre enn andre. I dag har vi i Spill.no vært på Playstations pressearrangement på Historisk museum i Oslo. Historisk museum er en 107 år gammel ærverdig bygning, full av kulturhistoriske skatter fra blant annet istiden, vikingtiden og Romerriket. Hva er vel da et mer egnet sted for å møte eventyrerne fra utvikleren Naughty Dog for å spille «Uncharted 3: Drake’s Deception»? Les mer og se bilder fra «Uncharted 3»-treffet nedenfor.

Introduksjon av ekte eventyrer

Marius Steen fra Nordisk Film innleder seansen med å introdusere de fremmøtte for en virkelig eventyrer: Erling Kagge. Erling Kagge var den første som var på alle de tre polene – Nordpolen, Sydpolen og Mount Everest – og er blitt hentet inn for å snakke om sine egne eventyr. Kagge setter tonen og leverer et fantastisk 40 minutters foredrag før han overlater stafettpinnen til Naughty Dog. Fra Naughty Dog møter Justin Richmond, Game Director, og Arne Meyer, Community Strategist.

Ikke lenge etterpå braker det virkelige showet løs: Naughty Dog viser rykende ferskt gameplay fra «Uncharted 3: Drake’s Deception» i høy oppløsning på storskjerm. I demoen ser vi Drake ankomme en tilsynelatende forlatt ørkenlandsby, men i kjent Drake-stil tar det ikke lang tid før kulene suser rundt ørene våre. Demoen er heit, vill, vakker og filmatisk – akkurat slik Naughty Dog ønsker at vi skal oppfatte den.

Av Justin Richmond lærer vi nemlig at dette er et av Naughty Dogs hovedmål med «Uncharted 3» – at spillet skal fremstå som en «Blockbuster»-film du kan spille. De øvrige målene ramser han opp på én hånd: «Uncharted 3» skal spille på alt som var bra med «Uncharted 2», vi skal bygge et tettere bånd med karakterene og spillet skal ta i bruk revolusjonerende ny teknologi. Det overordnede målet er selvfølgelig å klare å overgå spillets forgjenger.

Etter demoen og en kort spørsmål og svar-runde senere er vi endelig klare for å sette fingrene i spillet selv. Playstation hadde vært så hyggelige at de satt opp seks multiplayer- og to enspiller-maskiner med «Uncharted 3» i tredje etasje av Historisk museum. Hvem sa vel at det var kjedelig å gå på museum?

Store ting i vente

Det første som slår oss med «Uncharted 3: Drake’s Deception» er hvor vakkert spillet er. Da det kom ut ble «Uncharted 3» hyllet av en unison spillpresse. Spillet er i dag rangert som verdens nest beste Playstation 2-spill noensinne – kun slått av «Grand Theft Auto IV» – hos Metacritic.com. Det er derfor ikke vanskelig å forstå at Naughty Dog har følt nødvendigheten av å gjøre «Uncharted 3» enda bedre og vakrere enn forgjengeren.

Grafikken i «Uncharted 3» er krystallklar og beveger seg raskt og uten hakking. Lyseffektene er naturlige og de forskjellige elementene som vann, sand og ild ser fantastisk ut og oppførerer seg helt realistisk. Animasjonene er glatte og utrolig livaktige; på treffet gjorde Naughty Dog også et poeng ut av at de visstnok hadde bransjens beste «motion capture»-teknikker.

Rent spillteknisk er «Uncharted 3: Drake’s Deception» fullstappet med innhold. Spillet har slow motion, såkalte «quick time events» (á la «God of War»), dynamiske kameravinkler, et «duck and cover»-system og selvfølgelig ødeleggbare objekter. Drake kan bære to våpen (ja, dessverre bare to) og opptil 4 granater. Visuelt sett er spillet ganske minimalistisk; det er ingen unødvendig informasjon på det såkalte «Head-up displayet» (HUD-et) og helsenivået til Drake angis i form av rødfarge i kantene av skjermen – et system kjent fra blant annet «Call of Duty»-serien. Helsen til Drake regenererer for øvrig automatisk.

Bare småting som gjenstår?

Etter å ha spilt gjennom to brett av «Uncharted 3: Drake’s Deception» er det bare småting vi kan sette fingeren på. Blodet fra fiendene dine ser veldig urealistisk ut og styrkebalansen mellom Drake og fiendene er rimelig skjev. Mens fiendene kan pepre Drake med kuler mot hodet trenger Drake bare to-tre skudd for å felle en fiende. Det er også litt merkelig at Drake kan overleve en granateksplosjon – i hvert fall når granaten eksploderer under foten hans.

Dette blir imidlertid for småting å regne og foreløpig ser det ut til at Naughty Dog har en virkelig vinner på hendene. Playstation opplyste også at det ikke nødvendigvis var en ferdig versjon av spillet vi fikk prøvespille; men den samme versjonen av spillet som nå ligger ute på Playstation Store for Playstation Plus-medlemmer.

Spill.no kommer tilbake med en full anmeldelse av «Uncharted 3: Drake’s Deception» veldig snart.

Se bilder fra «Uncharted 3»-treffet på neste side.

Alle bildene fra «Uncharted 3»-treffet:

Spill.no kommer tilbake med en full anmeldelse av «Uncharted 3: Drake’s Deception» veldig snart.

About Erling Løken Andersen

Erling er tidligere ansvarlig redaktør i Spill.no, nå styreleder i Omega Media, som eier og driver Spill.no. Erling har jobbet med spill siden 2006; først som spillutvikler, deretter spilljournalist og redaktør.