Tidligere sjef for Microsofts undeholdningsavdeling, Robbie Bach, gir Sony mye av æren for Xbox’ suksess, melder CVG.
Feilstyring
Under et foredrag på et arrangement i regi av Northwest Entrepreneur Network fortalte den tidligere underholdningssjefen om at rivalens mange feilsteg med Playstation 3 etter den enorme Playstation 2-suksessen gjorde at Xbox 360 kunne raske til seg en betraktelig del av markedet.
– Deler av Xbox-suksessen var på grunn av at Sony gjorde noen virkelig ikke så smarte ting. De feilstyrte sin 70% markedsandel. Overgangen til Playstation 3 var veldig, veldig dårlig. Og virkelig hard, forteller Bach.
Mens Microsoft nøt godt av gode partnerforhold, og ikke minst et svært utviklervennlig programmeringssystem, hevder han at Sony gikk i helt motsatt retning.
– De feilstyrte partnerne sine, og de feilstyrte utgiftsstrukturen. De gjorde sin neste konsoll så komplisert at utviklerne ikke kunne utvikle for den, hevder han.
Men Bach legger ikke skjul på at det selvsagt var andre grunner som spilte en minst like stor rolle i Microsofts suksess på konsollmarkedet, og da særlig at selskapet klarte å få med seg drahjelp fra de største spillselskapene, som også var interessert i mer enn én aktør på konsollmarkedet.