Som en del av utstillingen The Century of the Child: Growing by Design, har The New York Museum of Modern Art plukket ut det eksentriske spillet Katamari Damacy.
Spill som kunst
Debatten om hvorvidt spill kan være kunst vil aldri gi seg, og det er slett ikke umulig at prestisjetunge The New York MOMA kan ha helt ny bensin på bålet. Utstillingen The Century of the Child: Growing by Design viser hvordan spill, leker og annen barneunderholdning har endret seg i løpet av årene, og det japanske spillet Katamari Damacy blir brukt som eksempel i utstillingen. Det beviser i det minste at spill kan være en del av et kunstverk, om enn som et eksempel på barneunderholdning. Ett skritt frem, to tilbake?
Se intro
MOMA hyller uansett spillet for sin merkelige grafikk og surrealistiske premiss, hvor man ruller sammen hauger av løse gjenstander, fra binderser og batterier, til senere fly, skyskrapere og fjell. Spillet ble først utgitt for Playstation 2, til trampeklapp fra spillpressen. Et uhørt antall oppfølgere har imidlertid satt en liten demper for begeistringen, men det er hyggelig å se at spillet blir anerkjent også utenfor spillkretser for en gangs skyld.
Katamari Damacy er utviklet av Teika Takahashi for Namco, og utgitt på Playstation 2 i 2004 i USA. Spillserien ble først introdusert i Europa via oppfølgeren, We Love Katamari.