Double Fine Productions inviterer publikum til å kåre vinneren av årets Amnesia Fortnight-seanse, og legger alle prosjektene ut via Humblebundle.com.
Indie-satsing
Tim Schafers uavhengige spillstudio var tidlig ute med å benytte innsamlingstjenesten Kickstarter for å lage eventyrspill, og skapte stor oppmerksomhet rundt crowd sourcing-konseptet da de samlet inn nesten 15 millioner kroner i løpet av en måned.
Nå er det imidlertid et annen idealistisk konsept som skal i søkelyset, nemlig Humble Bundle. Her selges et utvalg av populære, uavhengige spill for en pris kunden selv bestemmer, i et gitt tidsrom. Pengene går i stor grad til veldedighet.
Se presentasjon
Double Fine inkluderer nå Humble Bundle-konseptet i sitt årlige studioarrangement Amnesia Fortnight, hvor alle tar en pause fra spillene de normalt jobber på for å foreslå konsepter til nye spill. Konseptene blir plukket ut, og studioet blir delt opp i mindre team med prosjektledere som stort sett får muligheten til å lede produksjonen av sitt første spill. Og de får to uker på å gjennomføre det.
Tidligere prosjekter som har blitt laget gjennom Amnesia Fortnight, er Costume Quest, Iron Brigade/Trenched!, Once Upon a Monster, Middle Manager of Justice og Stacked!.
DU bestemmer
Denne gangen er det imidlertid publikum som skal stå for utvelgelsen av prosjektene som skal produseres. Ved å se gjennom 23 presentasjoner av svært forskjellige spillideer, kan du stemme på den du liker best, og i samme slengen donere en pris du synes passer. Du bestemmer hvordan pengene fordeles mellom Double Fine, Humble Bundle og veldedige formål.
For pengene får du daglige videooppdateringer om utviklingen av de utvalgte prosjektene, gjennom spilldokumentarskaperne i 2 Player, som også lager den ypperlige dokumentaren om Kickstarter-prosjektet, og når de er ferdige, kan du laste dem ned og spille. Til slutt kan du være med og kåre vinneren av årets Amnesia Fortnight.