Square-Enix lanserte i går en ny kampanje for å promotere actionspillet Hitman: Absolution. Via en egenprodusert Facebook-app skulle det bli mulig å bestille leiemord på sine venner, men kampanjen ble trukket tilbake samme dag.
Mobbing
Via applikasjonen kunne du velge en kompis og en begrunnelse for at Agent 47 skulle ta livet av ham. Selve snikmordet ble animert via profilinformasjon og bilder fra “offerets” Facebook-side, men det var begrunnelsene som gjorde at Square-Enix trakk tilbake kampanjen.
Man kunne nemlig velge begrunnelser som at offeret hadde små pupper, hårete ben, liten penis eller andre lite flatterende årsaker til at vedkommende skulle dø.
Kampanjen fikk umiddelbart kritikk både i medier og blant spillutviklere på Twitter for å være digital mobbing, og eksisterte kun i noen få timer før Square-Enix trakk den tilbake og beklaget hele opplegget.
Det er for øvrig ikke første gangen Hitman: Absolution har tråkket i en smakløs salat. En trailer med lærkledde leiemordernonner fikk kritikk i sommer, og i vår anmeldelse poengterte vi at spillets blanding av sex og vold og nedverdigende fremstillinger av kvinner var ubehagelig.
Hitman: Absolution er utviklet av IO Interactive og utgis av Square-Enix. Spillet er lansert til PC, Playstation 3 og Xbox 360.