Platinum Games’ kanskje mest profilerte utvikler (og selvutnevnt hersker av Twitter), Hideki Kamiya, uttalte i dag gjennom den populære mikrobloggen at Wii U er like enkel å utvikle for som PS3 og Xbox 360. Platinum Games har sluppet blant annet Bayonetta og Vanquish til PS3 og 360, så vel som The Wonderful 101 til Wii U, mens Bayonetta 2 er på vei til konsollen.
Kamiyas uttalelse kommer etter at en anonym kilde gikk til Eurogamer for å klage på at det var vanskelig å lage spill til konsollen. Hvis man skal tro Christopher F. Arnold, utvikleren bak indiespillet Ping 1.5, skal denne kilden ha klaget på problemer som var aktuelle på det tidligste utviklerverktøyet som var tilgjengelig, men som skal ha blitt ryddet opp i for en god stund siden. Arnold forteller også at han begynner å bli lei av folk som plager han med spørsmål om det han mener er en artikkel for å fiske etter lesere.
– Hardware vil alltid by på utfordringer for de som ikke har erfaring [med maskinen]. Programmering og koding er for det meste prøv-og-feil, forteller Arnold.
Også Ping-utvikleren forteller at det tar omtrent like mye arbeid å utvikle til Wii U:
– Utvikling til Wii U = samme utviklingstid som til en hvilken som helst annen konsoll. Det er slik det har vært for meg å utvikle [til Wii U], og jeg har måttet kjøre PCen min hardere enn Wii Uen under utviklingen også, avslutter han.