Activision har forvandlet Crash Bandicoot til Cash Bandicoot
1

Activision har forvandlet Crash Bandicoot til Cash Bandicoot

“Til tross for at spillets form for progresjon etter at man har fullført spillet er som skapt for mikrotransaksjoner, er det godt å se at utgiver Activision har holdt seg i skinnet. Myntene man trenger for å låse opp nye figurer og skins må samles gjennom ren innsats, og det gjør dem også langt mye gøyere å skaffe.”

Dette er et utdrag fra min egen anmeldelse av Crash Team Racing Nitro Fueled, som vi publiserte i slutten av juni. Jeg elsket dette spillet, og jeg var meget aktiv under den første Grand Prix-sesongen som startet noen dager senere og gikk i hele juli.

Nå nærmer det seg knappe to måneder siden spillet ble lansert, og den andre Grand Prix-sesongen har startet. I utgangspunktet burde jeg være henrykt, da dette betyr at vi blir servert en helt ny (og ganske stilig bane), sammen med noen nye figurer, biler og en bunke med morsomme skins til alle våre favoritt Crash Bandicoot-figurer.

Men Activision klarer å vise sitt sanne seg igjen, i det de er i ferd med å implementere mikrotransaksjoner i et spill der de absolutt ikke hører hjemme, lenge etter at både jeg og resten av verden har publisert våre anmeldelser, lenge etter at spillene er i butikkhyllene og lenge etter at barn og unge allerede kan være hekta på spillet fra før.

Dette… er en meget shady og ikke minst kritikkverdig foretningsmodell! 

Stew (til høyre) er den perfekte visualiseringen av mine følelser når Activison ødelegger et av sine beste spill på lenge.

 

Ødelegger spillets egen økonomi

Tidligere har jeg ikke vært så sur og gretten mot mikrotransaksjoner, så lenge de bare har vært bygd på kosmetiske grunnlag som ikke gjør endringer i spillets gang. Disse har vi sett i flere år nå, gjennom blant annet League of Legends, Overwatch og senere Fortnite for å bare nevne et knipe.

Jeg har ikke personlig latt meg bry for mye av dette, for jeg er tross alt en “voksen” person som lett klarer å si nei til slike billige triks. Jeg sitter ikke her og påstår jeg er noen helgen heller, da jeg også har brukt noen kroner på Overwatch i perioder jeg spilte det veldig mye, i full viten om hva pengene mine bidrar til.

Problemet er når det er spill direkte rettet mot barn også tar i bruk disse formene for å tjene penger. For mange barn er det status å ha det siste og nyeste skinnet eller dansen i Fortnite, samtidig som de ikke vet verdien av pengene. De vet kanskje at 40-60 kroner ikke nødvendigvis er så mye, men de skjønner ikke at det kan fort bli veldig mye penger hvis de skal bruke 50 kroner på Fortnite hver uke, og det gjør de, fordi de er utålmodige og ikke vil grinde spillet når de vet mamma eller pappas lommebok er mer effektiv. Det er ikke lenge siden jeg leste et innlegg av en mor som ga sin sønn 100 kroner i uka for å kunne bruke på Fortnite, som han før eller siden vil gå lei uansett.

Men nå er grensen nådd, og det er blitt direkte kvalmende at utgivere skal finne måter å implementere “muligheten” til å stappe inn kreditkortet i spillmaskiner ved enhver anledning. I løpet av det kommende tiåret blir vi sikkert nødt til å putte på mynter på vår Xbox Scarlet når vi mister det siste livet vårt i Street Fighter eller Halo. Vi har allerede sett Konami synke så lavt å kreve betaling for ekstra lagringsfiler i Metal Gear Survive.

Jeg elsket dette spillet…

Nå kommer mikrotransaksjonene også til C(r)ash Bandicoot. Dette skjer etter at Activision gjorde en storartet jobb med Crash-trilogien i 2017, med to nye gratis(!!!) baner, samt gi ut den flotte Spyro-trilogien i 2018, også helt uten noe tull hvis vi ser bort i fra at man måtte laste ned Spyro 2 og 3 da de ikke lå på den fysiske disken. (Nei vi ser ikke helt bort i fra det, men det får være en rant til en annen gang).

I Crash Team Racing kjøper du figurer, biler, skins, farger og andre detaljer i en butikk som kalles Pit Stop. Alt kjøpes med Wumpa Mynter som du tjener gjennom vanlig spilling, og aller mest ved å spille online. Litt avhengig av hvilke baner og hvor bra du spiller online, kan du fort tjene mellom 400-800 mynter på noen baner. Figurene du kunne kjøpe i Pit Stop kostet gjerne 1500 mynter, og skins koster fort 2500. Med andre ord tar det ikke lang tid å samle nok mynter til å kjøpe alle figurene, og dermed føle seg litt “ferdig” med de viktigste opplåsningene.

Butikken ser som snytt ut av Fortnite eller andre typer mobilspill, likevel trodde jeg faktisk Activision holdt seg for god til å ødelegge spillet i etterkant…

Jeg syntes prisene på gjenstandene var veldig godt balansert. Jeg klarer stort sett å åpne det jeg vil, når jeg vil uten at det føles ut som en jobb å samle myntene jeg trenger. Gjennom vanlig spilling, kanskje litt ekstra noen helger, så samlet jeg mynter i en fei og fikk kjøpt mye gøy. Når jeg da går online så kan jeg se hva slags andre morsomme skins som andre spillere har fått. Det gir meg lyst til å fortsette å spille, fordi jeg vet at så lenge andre spillere har greid det, så kan jeg også. Når det blir mulig å kjøpe myntene så forsvinner den følelsen helt.

Personlig kan jeg da bare fortsette å spille spillet som normalt, og fortsatt vinne de gjenstandene jeg vil ha som før? Nei, fordi nå har prisene økt i butikken. I øyeblikket koster en pakke med en bil og et skin til Crash 9900 mynter, når en bil fra før koster ca. 4000 mynter, og et skin som nevnt 2500. Det er bare et tidsspørsmål før det kommer flere og dyrere pakker eller gjenstander. De ødelegger hele økonomien i spillet, og jeg blir tvunget til å spille ekstra mye for å kunne åpne alt. Alternativt så kan jeg vel bare hoste opp noen kroner hvis jeg absolutt vil ha den bilen, sant? Fordi Activision er jo tross alt så gavmilde at de gir meg muligheten til å åpne gjenstander fortere om jeg bare åpner lommeboka først… 

Det større bildet

Det er en ting hvordan Activision klarer å ødelegge dette ene, gode spillet på denne måten, men det er en helt annen ting hva dette betyr for forbrukere og anmeldere. Det faktum at spillet ikke hadde mikrotransaksjoner da jeg anmeldte spillet var et solid pluss i boka, og betydde mye for all rosen det fikk. Bare halvannen måned etterpå så gjenspeiler ikke teksten min det produktet jeg anmeldte. Det er blitt et helt annet produkt, men skaden er skjedd, og poengsummen står.

Hva med foreldre som kjøper spill til barna sine, som kanskje prøver sitt beste å unngå spill der denne typen for pengebruk finnes? Vel da skal det i utgangspunktet være en klar varsel om dette på baksiden av coveret. Jeg greide ikke å finne denne advarselen på et eneste av mine egne spillcover som jeg hadde for hånd, så hvor utbredt og hva som bestemmer hvor merkingen skal brukes er jeg noe usikker på, men jeg vil anta at denne ville vært på sin rette plass på baksiden av coveret til Crash Team Racing.

Men Activision klarer å vise sitt sanne seg igjen…

Vel jeg fant ikke advarselen på mitt eksemplar av Crash Team Racing, fordi det ble kjøpt lenge før mikrostansaksjonene var på vei til spillet. Utallige utgaver av spillet står fremdeles i butikkhyller, uten gyldig merking, fordi Activision aktivt jobbet seg rundt problemet. Spillet er merket “3” av PEGI, alternativt “E for Everyone” av ESRB som tar seg av aldersmerkingen i USA, og jeg tror ikke mikrotransaksjonen alene ville gjort store endringer på hva slags anbefalt alder spillet får, men uavhengig skulle det vært merket på coveret.

At store selskaper som Activison aktivt snur seg rundt spillmerkingen på den måten er direkte farlig for industrien. Det sender et signal om at endringer må til, slik at de ikke kan lure intetanende forbrukere om spillets innhold og natur. Det er forkastelig.

Det eneste jeg kan gjøre er å endre min anmeldelse til å reflektere endringen som er gjort i spillet, samt la være å bruke en eneste krone ekstra på spillet. Jeg kommer nok heller ikke til å spille like mye nå lenger som jeg gjorde den første måneden etter lansering, der jeg aktivt prøvde å skaffe alle premiene jeg kunne i det første Grand Prix.

Det er synd at jeg ikke lenger har noe lyst til å spille Crash Team Racing, og det er skammelig av Activision å gjøre det på denne måten. De har gjort det før også med Call of Duty: Black Ops 4, og de kommer trolig til å fortsette så lenge folk gir de penger.

About Stig Kenneth Limmesand

Stig Kenneth Limmesand. 28 år og enda ikke voksen. Bachelorgrad i videojournalistikk. Spiller alle mulige spill, men foretrekker eventyr og plattformer. Favorittene er blant annet Mario, Zelda, Crash Bandicoot, Uncharted og Guitar Hero.