Aldri før har det vært så gøy å drepe mutanter
0

Aldri før har det vært så gøy å drepe mutanter

nov 10 Spill.no  

Å skrive en anmeldelse av Sunset Overdrive ble mye vanskeligere enn jeg hadde trodd. Dette er et spill jeg hadde sett for meg skulle være veldig likt Ratchet & Clank i en litt mer realistisk setting, men det viste seg å være både mer og mindre enn som så. Det er et slikt øyeblikk der du er sikker på hva du vil ha, også får du det ikke helt, men blir likevel veldig fornøyd med det du fikk. For meg har det å spille Sunset Overdrive vært som en berg-og-bane, og det er en tur jeg håper du er villig til å bli med på. Vi skal bevege oss inn i Sunset City der innbyggerne er blitt til mutanter, og vi digger det. 

Historien starter med en kjempestor førpremiere og lanseringsfest for Fizzcos store nyhet: Overcharge. En energidrikk som Sunset City får lov til å prøve før resten av verden. Midt i folkemassen vandrer du, spilleren, rundt omkring og plukker opp søpla etter andre, og før du vet ordet av det så ser du mennesker bli til fæle orange vesener som angriper deg. Du klarer å stikke av og stenger deg inne i leiligheten din i litt over to uker, og når du kommer ut igjen er det bare et fåtall overlevende i byen, og dere er alle stengt inne. Fizzco har valgt å sperre av hele byen slik at ingen kommer inn eller ut. Dette har de gjort slik at folk utenfor byen ikke skal finne ut om Overcharge-ulykken fordi det vil skade aksjene og salget utenfor byen når produktet er klart for verdenslansering. 

Det som umiddelbart skiller Sunset Overdrive fra andre mutant/zombie-spill er at du som spiller skal ha fargerik moro. Du skal nyte å leve i en by fylt med mutanter du kan drepe mens du hopper, spretter, sklir, grinder og tilnærmet flyr gjennom lufta. Det er ikke så lett å beskrive gameplayet, men jeg har hørt mange sammenligne og kalle det en blanding av InFamous, Tony Hawk, Ratchet & Clank og ett og annet zombie-spill. Dette er på en måte ganske beskrivende, men sannheten er at Sunset Overdrive er mer unikt enn mye annet og står støtt på egne bein. 

Med god spenst og artige våpen så hopper og sklir vi oss igjennom byen mens vi skyter på mutantene som blir kalt OD. Greia er at du får en høyere poengsum så lenge du klarer å holde stilmåleren din oppe, og det gjør ved å opprettholde en kombo som ikke ødelegges før du står stille på bakken uten å drepe OD. Derfor er det viktig og alltid være på farten, samtidig som at da vil fiender med våpen få problemer med å skyte på deg. Når stilmåleren din fylles får du flere spesielle evner som kan hjelpe deg masse. Hvis måleren er på nivå en får du én ny midlertidig evne, og det samme gjelder på nivå to og tre. 

Disse forskjellige evnene kan du bytte ut med bruk av forskjellige amps. Amps kan ses på som knapper du fester til karakteren din for å gjøre han/hun sterkere. Du får også amps du kan feste for å gjøre det lettere å holde stilmåleren oppe, og amps du kan bruke for å oppgradere våpen. På denne måten kan du skreddersy karakteren din etter ganske så fritt ønske. Om du ønsker stilbonus når du hopper, sklir eller bruker et bestemt våpen er helt opp til deg, men karakterens utseende er ikke like grenseløst.

Til tross for at dette skal være din historie og din opplevelse i Sunset City, var jeg nemlig ikke helt begeistra for karakterskaperen på starten av spillet. Det var fire bestemte kroppsfasonger tildelt begge kjønn, og uansett hva du velger av klær er det ikke å unngå å være en rampete punk-type. Hvis det er kun dette imaget som kan passe hovedfiguren, hvorfor får vi liksom lov til å lage vår egen i det hele tatt? 

Men hva i alle dager er der du skal gjøre i Sunset City utenom å ha det gøy? I kjent åpen verden-stil har du flere forskjellige oppdrag, både historieoppdrag og sideoppdrag. Noen oppdrag er utrolig gode. Du må f.eks. forfølge og skyte ned et tog mens snikskytere følger med deg, eller holde deg høyt oppe i lufta for å sloss mot en kjempestor Fizzco-ballong som prøver å drepe deg. Det er i slike absurde og hektiske oppdrag at sola skinner mest over Sunset City, men på den andre siden av byen finner du oppdrag der du ikke gjør noe annet enn å forsvare et punkt fra OD som ikke er like morsomme. I blant finner du også utfordringer der du skal plukke opp poeng som ligger rundt omkring et gitt område, eller bare komme deg fra A til B så fort som mulig. Disse fungerer ofte som greie avbrekk fra mutantslaktingen. 

Om du vil like Sunset Overdrive handler nesten bare om du klarer å mestre kombosystemet i spillet. De gangene du får en skyhøy eller uavbrutt kombo i et oppdrag føler du deg som kongen av verden, men det er en pall du lett kan falle av i neste oppdrag. Det har tight gameplay og føler alltid jeg har god kontroll på karakteren min som jeg skulle ønske jeg kunne relatere meg selv til litt mer. Humoren er kanon og jeg lo ekstremt godt da karakteren i en liten filmsekvens krasjer med den usynlige veggen som går rundt byen. Terningen har vippa mellom en kjempesterk firer og svak femmer, men endte tilslutt med fem på grunnlag av hvor unik hele opplevelsen er. Jeg har ikke spilt noe som minner meg direkte om Sunset Overdrive før, og jeg setter uendelig stor pris på å ha et morsomt spill på Xbox som jeg ønsker å gå tilbake til i tid og utide.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.