Bioware letter på sløret rundt Dragon Age: Inquisition
0

Bioware letter på sløret rundt Dragon Age: Inquisition

I går kunne det amerikanske spillbladet GameInformer annonsere at en stor sniktitt på BioWares kommende Dragon Age-spill, ville være fokuset i deres kommende blad for september. Samtidig som annonseringen slapp de litt informasjon om spillet, og også en kort video som fungerer som en sniktitt på snikttitten.

Nå har mer informasjon fra GameInformers titt på spillet dukket opp på nett, blant annet på nettstedet AllGamesBeta. Kort fortalt ser det ut til at BioWare skal gjøre mye nytt med Dragon Age: Inquisition.

Den viktigste nyheten, i hvert fall for de som følte seg litt snytt av Dragon Age II, er nok at BioWare har tatt til seg tilbakemeldingene fra seriens to tidligere spill. Blant annet man man i Dragon Age: Inquisition velge hvilken rase man vil spille som, noe som var utilgjengelig i Dragon Age II, men mulig i det første spillet. I tillegg lover de store, varierte områder, og ikke minst en helt ny ting for serien – dyr man kan ri på.

En mer åpen verden

Dragon Age: Inquisition vil angivelig også ha en mer åpen verden enn tidligere. Slik vi har forstått det, blir landet Thedas blir delt opp i nøkkelområder man kan bevege seg fritt i, men hele verdenskartet blir ikke tilgjengelig for fri manøvrering, slik som i for eksempel Skyrim. Områdene man faktisk kan utforske fritt, skal være større og åpnere enn i tidligere spill i serien. I tillegg lover BioWare mer varierte områder, og «det repetitive level-designet» er angivelig ikke til stede i Inquisition.

Inquisition vil visstnok fokusere mer på utforskning enn tidligere spill. Ikke bare vil områdene være større og mer varierte, men spilleren blir også belønnet for å utforske de åpne områdene i hver krik og krok, i form av nyttige gjenstander og andre kuriositeter. BioWare selv sammenligner det nye fokuset på utforskning med en av deres tidligere serier, Baldurs Gate. 

Selv om utforskning vil bli et nøkkelelement i Inquisition, vil det ikke påvirke historiefortellingen serien er kjent for. I følge BioWare har nettopp balansen mellom utforskning, og en organisk karakter-drevet historie, vært deres største utfordring i spillets utvikling. 

Les mer informasjon på neste side

Et land i kaos

Selve historien i spillet tar sted i landet Thedas. Thedas er preget av konflikter mellom flere parter, og med det bakteppet, blir landet truet av at en port til the Fade, et sted fullt av demoner og magi, åpnes opp. Dermed står landet en enda større krise i vente, når enhver gruppe med makt til å stoppe demonene som kommer seg inn i landet, er opptatt med andre konflikter. 

Bakteppet med et land i konflikt, som får enda større problemer når en større konflikt landet ikke er forberedt på oppstår, kan minne en del om hendelsene i The Elder Scrolls V: Skyrim. Informasjonen vi har fått om historien i Inquisition er dog selvfølgelig bare det aller mest grunnleggende, og vi kan nok forvente oss en større historie som undekkes under spillets gang.

Ny motor, nye muligheter

I tillegg til en ny historie og enkelte gameplay-relaterte nyheter, har Dragon Age migrert over til en helt ny motor. Borte er Eclipse-motoren, som ble brukt i Dragon Age II, og i dens plass ser vi den anerkjente Frostbite 3-motoren. I følge BioWare, åpnet motorskiftet  opp muligheter som tidligere var utilgjengelige, og det hele har vært et paradigmeskifte for både Dragon Age-serien og studioet som helhet. 

Både byttet til en ny motor, og BioWares søken på nye gameplayelementer, har i følge dem selv bunnet i å se etter en ny framtid for BioWare som studio, ikke bare for Dragon Age-serien. Frostbite-motoren har i hvert fall muliggjort både de store områdene og mengden interaktivitet verden skal ha. I tillegg vil Inquisition ha et grunnleggende system for ødeleggelse og oppbygning av konstruksjoner i verdenen.

Det har med andre ord skjedd mye med Dragon Age-serien, og vi har bare sett på de mest grunnleggende forandringene. Nå som BioWare virkelig har begynt å lette på sløret rundt spillet, ser det i hvert fall ut som om vi har en god del informasjon å se fram til.

Kilde: IGN.com

About Erling Løken Andersen

Erling er tidligere ansvarlig redaktør i Spill.no, nå styreleder i Omega Media, som eier og driver Spill.no. Erling har jobbet med spill siden 2006; først som spillutvikler, deretter spilljournalist og redaktør.