Endelig Halo-killer?
0

Endelig Halo-killer?

apr 16 Spill.no  

Fra kreativ moro i Ratchet & Clank-serien til førstepersons skytespill med sci-fi-vibber. Det var aldri noen enkel overgang for Insomniac, og det første spillet i Resistance-serien – av pressen kalt Sonys Halo-killer – ble ikke møtt med overveldende positive kritikker. Heldigvis løftet Insomniac opplevelsen flere hakk i oppfølgeren, og det tredje spillet i serien strutter av selvtillit og spillbarhet. Alt tyder på at Insomniac endelig er klar til å kjempe i skytespillenes eliteserie.

Fra Nathan til Joseph

Har du spilt gjennom Resistance 2 er det ikke noe sjokk at helten i de to første spillene nå har blitt erstattet. Krigen mot Chimera er tapt, Nathan Hale er død, og i stedet får vi gleden av å styre Joseph Capelli. Han og familien lever i skjul, i frykt for å bli funnet av Chimera-styrkene, men når en vitenskapsmann – Dr. Fyodor Malikov – dukker opp og gir han muligheten til å gjennomføre et dødelig angrep mot Chimera, griper han sjansen og blir med doktoren på en reise fra Oklahoma til New York.

– Vi er omtrent halvveis i spillet, og Capelli har ankommet Pennsylvania, forklarer Ryan Schneider fra Insomniac mens de demonstrerer spillet for en samling europeiske journlister i Los Angeles.

På skjermen ser vi Capelli på en skogkledd åsside om natten. Han lusker seg frem mellom låver og trær, og oppdager noen røde lasersikter som streifer landskapet. Sniperhybrids, en ny fiende i spillserien. De kan best beskrives som en snikskytter med kamuflasjeteknikken fra Predator-filmene. Capelli sniker seg fra bygg til bygg, og forsøker å få øye på de kamuflerte fiendene ved å spore opphavet til laserstrålen. Kamuflasjen er god, men ikke perfekt, og han får lagt de i bakken en etter en med sin egen snikskytterrifle.

– I Resistance 2 brukte vi et to-våpens-system, det vil si at du bare kunne ha med deg to våpen om gangen. Nå har vi gått tilbake til våpenhjulet vi brukte i det første spillet, slik at du har tilgang til alle til enhver tid. Vi vil gi spilleren mer valgfrihet, og gi han muligheten til å lage sine egne taktikker, forteller Schneider.

Gammeldags

De fleste skytespill i dag baserer seg på tovåpens-systemet, og våpensystemet er ikke det eneste punktet der Insomniac har valgt en gammeldags løsning. Capelli har også en helsemåler, og denne lades ikke opp automatisk. I stedet må han finne førstehjelpspakker for å fylle opp måleren.

Umiddelbart slår det meg at disse løsningene virker litt utdaterte, men da jeg senere får spille spillet selv fungerer det bedre enn forventet. At helsen ikke lader seg opp automatisk gir kampene en annen tilnærming, og gleden over å finne en førstehjelpspakke når man har minimalt med liv igjen er stor. Det samme gjelder våpnene, det er morsomt å kunne eksperimentere med ulike våpen til ulike situasjoner. At Resistance 3 lener seg på slike gamle spillmekanikker gir spillet en unik identitet i den sterkt konkurransepregede skytespillsjangeren.

Capelli fortsetter å snike seg rundt på fjellsiden, gjennom noen gruver og snart møter han på en hel gjeng med Chimera som må bekjempes. Kampen er kjapp og heftig, og minner meg mest av alt om Halo-spillene.

– Noe som har fått en komplett overhaling i det nye spillet er fiendenes kunstige intelligens. De inntar nå ulike roller på slagmarken: forsvarere, angripere, flankespesialister og så videre, forklarer Scneider.

Etter å ha overvært fjellnivået får jeg selv prøve meg på et nivå der Capelli og Dr. Malikov er ute på en stemningsfull båttur gjennom et ruinert industriområde. Tett tåke skaper en skummel atmosfære, og stemningen går fra krypende uhygge til ren panikk når horder av fiender etter hvert dukker opp.

– Et av hovedfokusene under utviklingen av spillet har vært å lage ulike opplevelser for spilleren. Vi ønsker å variere både tempo og stemning underveis, forteller Schneider.

Kontrollen i spillet føles absolutt bra, har du spilt skytespill før vil du umiddelbart kjenne deg igjen. Våpnene virker også solide, og kampene har en bra flyt. Det ser virkelig ut til at Insomniac er i ferd med å finne en god rytme i kampanjedelen av spillet. Og selv om Insomniac ikke liker det selv, finner jeg stadig flere likheter med Halo-serien – både i stemning og utførelse.

Se en video fra båtnivået her:

Flerspiller

På en annen maskin får jeg muligheten til å teste ut spillets flerspillerdel. Det er hard konkurranse blant onlineskytespillene, og jeg kan i utgangspunktet ikke se for meg at Resistance 3 skal ha noen sjanse til å vippe Call of Duty, Halo eller Battlefield av tronen. Likevel har spillet nok unike aspekter til å bli et morsomt avbrekk fra de mer etablerte skytespillene på nettet.

For det første bruker man de samme våpnene som i enspillerdelen, med de finurlige alternative skytefunksjonene. Som i alle moderne skytespill kan man også utstyre figuren sin med perks og spesialkrefter, og enkelte av disse er ganske morsomme, for eksempel muligheten til å lage et hologram av seg selv som lurer fiendene.

Men til tross for dette virker flerspillerdelen som et annerledes spill enn enspillerdelen. Nivået vi slåss på, et forlatt varehusområde, føles uinspirert og kjedelig. Jeg lurer også på om flerspillernivåene har noen relevans for spillets enspillerdel, om de er med på å utfylle spillets store fokus på historiefortelling.

– Noen nivåer er inspirert av nivåer fra enspillerdelen, men flerspilleren er ikke bundet til enspillerdelen på den måten du beskriver. Den er mer frittstående, forklarer Cameron, som er ansvarlig for spillets flerspillerdel.

Spillmessig føles det litt som Call of Duty med rare våpen og perks. Det har samme tempo, og samme små og intense kart. Noe annet enn de massive slagene man kunne delta i i forgjengeren, med opptil 60 spillere. Jeg spør Cameron om hva det er med hans spill som skal lokke folk bort fra Call of Duty og Battlefield?

– Universet. Vi kan gjøre ting de andre ikke kan. Våpnene våre, Chimera-teknologien og verdenen vi har bygd opp kan ikke etterlignes, hevder han.

Etter to timer med Resistance 3 kan jeg ikke si annet enn at jeg er fornøyd. Resistance 2 var en merkbar forbedring fra det første spillet, og det ser ut til at treeren fortsetter i det samme positive sporet. Jeg er ikke helt solgt på flerspillerdelen ennå, men fokuset på tempo, variasjon og atmosfære i enspillerdelen traff i hvert fall rett hjem hos meg.

Se flere bilder fra Resistance 3 på neste side.

Resistance 3 utvikles av Insomniac Games og utgis av Sony Computer Entertainment. Spillet skal lanseres på Playstation 3 6. september. Reise og opphold til USA for å teste spillet ble betalt av Sony Computer Entertainment.

Les også:

Frekk og herlig flerspillerskrekk

WWE All Stars-anmeldelse

Vi ser nærmere på Warp og Portal 2

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.