Forsøker skape en meningsfylt opplevelse
0

Forsøker skape en meningsfylt opplevelse

I forrige uke var Spill.no på verdenslanseringen av «MAG» i London. 128 spilljournalister fra hele Europa konkurrerte mot 128 Zipper Interactive-ansatte i USA. Det var en forrykende kamp, men inne i mellom slagene ble det også tid til å slå av en prat med to av mennene bak «MAG»: Scott Rudi, senior designer hos Zipper Interactive, og Seth Luisi, utviklingsdirektør hos Sony Computer Entertainment America.

Vi har akkurat prøvd «MAG» og har gjort oss opp en foreløpig mening om spillet. Dere som har jobbet med spillet så lenge, hva føler dere om det ferdige produktet?
Scott Rudi: – Vi er veldig stolte av det. Det er alltid slik at man har lyst til å forbedre ting, men alle prosjekter har en slutt og til slutt slapp vi opp for tid. Når det er sagt, så er vi som tidligere nevnt veldig stolte av spillet – og vi gleder oss til å se hvordan det blir mottatt.

– Det vi har forsøkt å gjøre med «MAG», er å skape en ny flerspilleropplevelse – og knytte det tettere opp i mot en lagfølelse. Vi tror at «MAG» oppfører seg annerledes enn de fleste andre FPS-spill, og det handler ikke bare om at vi har klart å inkorporere 256 samtidige spillere – det handler om å skape en meningsfylt flerspilleropplevelse.

Hvordan oppfører spillet seg i forhold til for eksempel «Call of Duty: Modern Warfare 2» – som vi er sikre på at mange kommer til å sammenligne det med?
Seth Luisi: – Vi har forsøkt å lage et helt annet og dypere spill enn hva «Call of Duty: Modern Warfare 2» er. Vi ønsker at «MAG» skal være en «thinking mans shooter», som skiller seg ut på tre hovedområder: Det at spillet er langvarig, at man kan utstede taktiske ordre og selve størrelsen på spillet – både hva antall spillere og kart angår.

Hvordan var det å jobbe med «MAG» i forhold til deres tidligere titler, som for eksempel «SOCOM»-serien?
Scott Rudi: – Vel, «MAG» var definitivt mer tidskrevende. Til tross for at vi har mye erfaring med lignende spill, så tok det tre år å utvikle. Så det er et gigantisk prosjekt.

Hvem var det som hadde ideen til «MAG»? Hvordan påbegynner man ide- og utviklingsarbeidet til et spill som dette?
Seth Luisi: – «MAG» var på en måte en tanke som bare utviklet seg. Både vi i Sony og Zipper hadde en felles oppfatning om hva vi ønsket å skape, og så utviklet ting seg derfra. Det har vært et prosjekt som det har vært veldig gøy å jobbe med.

Scott Rudi: – Absolutt. Vi i Zipper har et langt og nært forhold til Sony Playstation, og spillene våre er alltid samarbeidsprosjekter. Det er en veldig høy grad av tillit mellom oss. Vi stoler på de og de stoler på oss.

Hvordan tror dere «MAG» vil gjøre det rent kommersiellt?
Scott Rudi: – Vi tror det kommer til å gjøre det veldig bra… Vi har en veldig god følelse for spillet.

Kommer det ekstra innhold til spillet i form av DLC? (Downloadable content)
Scott Rudi: Ingenting er annonsert enda, men vi i Zipper har en fortid som viser at vi støtter spillene våre veldig godt. Så vi får se.

«MAG» er et Playstation 3-eksklusivt spill og ble lagt ut for salg onsdag 27. januar 2010. Les vår anmeldelse av «MAG» her.

About Erling Løken Andersen

Erling er tidligere ansvarlig redaktør i Spill.no, nå styreleder i Omega Media, som eier og driver Spill.no. Erling har jobbet med spill siden 2006; først som spillutvikler, deretter spilljournalist og redaktør.