Nytt år, nye muligheter. Selv om 2011 var et fabelaktig spillår med mange fantastiske spillutgivelser, er fremtiden alltid spennende. 2012 ser ut til å bli det året der vi for første gang får et glimt av fremtidens konsoller fra Sony og Microsoft. I tillegg står PC-plattformen sterkere enn på lenge, med stadig flere og mer solide utgivelser fra små og store indie-utviklere.
Oppdatert lanseringsplan
I denne artikkelen har vi valgt å gi deg et innblikk i hva som kommer i årets første kvartal. Vi har valgt å se så kort fremover for å gi deg et bedre overblikk over spillene som er rett rundt hjørnet, i stedet for å skjære over hele 2012 og bare liste opp en overfladisk oversikt over hva som kanskje kommer i år.
Så hent deg noe å drikke, sett deg godt til rette, og gjør deg klar for en innføring i de mest spennende spillene som kommer i januar, februar og mars 2012.
Spill.nos komplette liste over kommende spill finner du her!
Klikk deg inn på neste side for januarspillene!
Winter Sports 2012: Feel the Spirit
Format: Wii, PC, 3DS
Dato: 13. januar
Ok, dette blir neppe et av årets beste spill. Faktisk blir det neppe et av årets beste sportsspill. Til tross for det hadde vi en del moro med fjorårets versjon, som var helt grei flerspillerunderholdning. 2012-utgaven kan svinge begge veier, spillet har fått hard medfart i diverse YouTube-videoer. Men er du desperat etter å utøve vintersport innendørs er dette det eneste alternativet.
Vi tar med en helt håpløs trailer i samme slengen, som ikke viser noe som helst gameplay fra spillet. I stedet får vi se en dame i trangsittende sportsklær som bøyer seg fremover mens en pervers fyr dukker opp bak henne og sikler og fråder. Tyskere, ass.
Resident Evil: Revelations
Format: 3DS
Lanseringsdato: 27. januar
Resident Evil 5 var en nedtur etter fireren. Resident Evil: The Mercenaries 3D var søppel. Derfor er det hyggelig å se at Capcom vender tilbake til røttene i Resident Evil: Revelations på 3DS. Fokus er på utforsking og oppgaveløsning, idet Jill Valentine og Chris Redfield bordrer et gigantisk cruiseskip som har blitt infisert av et farlig virus.
Spillets regissør er Koushi Nakanishi, som tidligere har jobbet som artist på Tenchu-serien. Han var også med på Resident Evil 5, men dette er det første Resident Evil-spillet med han i registolen, så vi håper han klarer å bringe friske nye visjoner inn i en serie som har stagnert de siste årene.
Her er en fersk trailer fra spillet:
Det var det vi hadde for januar, klikk deg til neste side for å sjekke ut hva som kommer i februar!
Final Fantasy XIII-2
Format: PS3, 360
Dato: 3. februar
Fansen gråt så sminken rant da jeg i sin tid ga Final Fantasy XIII 5/10. Et oppblåst og pompøst eventyrspill i en serie som var blitt forelsket i sine filmsekvenser og hadde mistet forståelsen av hva som utgjør et godt japansk rollespill. Jeg var ikke den eneste som kritiserte Square-Enix’ manglende bakkekontakt, og jaggu ser det ikke ut til at de har hørt på oss i oppfølgeren.
Alt tyder på at Final Fantasy XIII-2 retter opp feilene fra forgjengeren. Japanske anmeldere har skrytt av hvordan spillet nå har et mer åpent gameplay der man kan leke seg med å reise gjennom tiden og forandre fremtiden. Famitsu hentet frem sin berømte 40/40 på terningen, noe som egentlig ikke sier en dritt ettersom de ga Final Fantasy XIII 39/40, men jeg velger likevel å ha forhåpningene i orden. Så lenge jeg slipper firetimers trasking gjennom monotone korridorer kun avbrutt av kjedelige kamper mot alt for svake fiender og en og annen pinlig dialogsekvens er jeg fornøyd. Gi meg noe å leke med som jeg kan synke tenna inn i, Square-Enix!
Fersk trailer kan du gløtte på her:
Metal Gear Solid HD Collection
Format: PS3, 360
Dato: 03. februar
Den åpenbare mangelen i denne pakka er selvsagt Metal Gear Solid, som av uforklarlige årsaker (vi mistenker at det skyldes rettighetskaos på grunn av Metal Gear Solid: Twin Snakes-versjonen på Gamecube) har blitt utelatt. Men ingen grunn til å sippe av den grunn. Her får vi ikke bare et av de mest forvirrende og visjonære spill noensinne i Metal Gear Solid 2, vi får også et herlig gjensyn med jungelsnikingen i Metal Gear Solid 3, og endelig muligheten til å spille Peace Walker på stor skjerm. Gamlingen i meg blir også smått opphisset av at MSX-spillene Metal Gear og Metal Gear 2: Solid Snake har fått plass.
Metal Gear Solid-serien er elsket og hatet, men det er umulig å ikke beundre Hideo Kojimas kompliserte kommentar om en verden i krig. I en spillbransje der den unike stemmen og visjonen ofte druknes i fokusgrupper og markedsundersøkelser, bil det bli herlig med et gjensyn fra en ekte visjonær.
Sjekk ut trailer her:
SoulCalibur V
Format: PS3, 360
Dato: 3. februar
Det store vorspiel-spillet i redaksjonen har de siste årene vært SoulCalibur IV. Ikke fordi det er det beste slåssespillet på markedet, bare fordi det er gøy, tilgjengelig og spillbart for alle. SoulCalibur V representerer en litt mindre fjollete og hakket mer seriøs tilnærming til spillserien. Ikke bare har spillet fått et mer edruelig og mørkere uttrykk, det forsøker hardt å komme inn i det gode selskap i stedet for bare å være han klovnen på festen.
Vi har allerede spilt preview-versjonen i timesvis, og gleder oss til å fordype oss i historiemodusen i det endelige spillet, samt forsøke oss på online-kampene. Et friskt pust i slåssespillsjangeren.
Trailer ser du her:
Flere februar-spill på neste side!
Catherine
Format: PS3, 360
Dato: 10. februar
Ingen spillutvikler kan eksistensiell angst som Persona-utviklerne i Atlus. Gjennom Persona-serien har vi gjenlevd våre beste og verste skoleminner, men i Catherine tar utvikleren steget inn i en mer voksen verden. Vi har allerede spilt gjennom den amerikanske versjonen av Catherine, der hovedpersonen Vincent blir fanget i et pikant trekantdrama mellom sin trauste kjæreste Katherine og den blonde og frimodige elskerinnen Catherine.
Vincents kamp for å overleve ender opp som et marerittaktig puzzle-spill der tårn av blokker må manipuleres og forseres. Unikt, personlig og langt mer voksent enn du tror.
Trailer:
Grand Slam Tennis 2
Format: PS3, 360
Dato: 10. februar
Dette spillet var overhodet ikke på radaren vår, inntil vi fikk sjansen til å prøve det i fjor høst. Ved å flytte racketbevegelsene fra knappene til høyre analogspake har EA Sports klart det kunststykket å fornye hele sjangeren. Vi har brukt så mange timer på Top Spin- og Virtua Tennis-serien at vi egentlig trodde hele sjangeren var ferdigutviklet, men Grand Slam Tennis 2 var virkelig en helt ny opplevelse for oss. Vi håper det endelige spillet har en solid karrieremodus og nok variasjon til å holde oss interessert helt frem til Wimbledon starter.
Trailer ser du her:
Inversion
Format: PS3, 360
Dato: 10. februar
Det er snart et år siden vi sist så Inversion, og vi kan ikke akkurat si at forhåpningene våre har steget så mye siden da. Et dekningsbasert tredjepersons skytespill, der man har et gravitasjonsgevær som kan brukes til å løfte fiender eller endre retningen på gravitasjonen. På papiret virker det som en genial idé, men det lille vi har prøvd på spillet tyder mer på et ekstremt generisk skytespilld er gravitasjonsleken kun er forbeholdt fastsatte områder. Det overbeviser oss heller ikke at Saber Interactive, som står bak det middelmådige skytespillet TimeShift, står bak spillet.
Sjansen er stor for at Inversion kommer til å lanseres og glemmes fortere enn du klarer å si “F = GMm / r^2”. Vent på vår anmeldelse før du bestemmer deg for et kjøp.
Trailer kan du falle for her:
Kingdoms of Amalur: Reckoning
Format: PC, PS3, 360
Dato: 10. februar
Ser du på de mange spillmediene som lister opp kule spill du skal se opp for i 2012, glimrer Kingdoms of Amalur: Reckoning med sitt fravær. Det er betydelig lettere å se frem til en kjent oppfølger en et ukjent debutspill, men vi holder likevel en knapp på at Kingdoms of Amalur: Reckoning kan bli en av årets store overraskelser.
Hvorfor, spør du? Første gang vi så spillet slo det oss hvor smidig og lekkert det så ut. Som en penere versjon av Fable. Når vi etterpå lærte at sjefsdesigneren for Elder Scrolls 3 og 4, Ken Rolston, står bak spillet, ble vi enda mer interessert.
Markedsføringssnakk om at spillet er en blanding av God of War og Oblivion faller for døve ører her i vår kritiske redaksjon, men vi har likevel trua på at Rolston og 38 Studios kan klare å gi oss et forfriskende actionrollespill, på samme måte som vi ble overrasket av Darksiders da det kom. Vi krysser fingrene for Kingdoms of Amalur: Reckoning, og husk: du hørte det på Spill.no først!
Trailer her:
Flere februar-spill på neste side!
The Darkness 2
Format: PC, PS3, 360
Dato: 10. februar
Jeg tar en råsjangs og slenger ned påstanden allerede nå: The Darkness 2 blir en av årets største kalkuner. Under fjorårets E3-presentasjonen var tegneseriereferansene, den lavmælte skrekken og galskapen fra Starbreeze Studios første spill byttet ut med blod, splatter og null finesse.
Kanskje er det bare jeg som har blitt gammel. The Darkness 2 virker som et førstepersonsspill der utviklerne har krysset av en lang sjekkliste med elementer som må være med, som co-op, flerspiller, DLC og annet forutsigbart. Samtidig har hovedspillet blitt skadelidende, og fremstår som en blek kopi av den stemningsfulle originalen.
Kanskje tar jeg feil. Jeg skal uansett spille det med et åpent sinn når det kommer, det er bare det at det jeg har sett så langt ikke har klart å overbevise meg.
Se den ekstremt blodige trailere her og døm selv:
Alan Wake’s American Nightmare
Format: 360
Dato: 15. februar
Alan Wake skuffet mange på Xbox 360, men finske Remedy har ikke gitt opp sin amerikanske forfatter ennå. Alan Wake’s American Nightmare er et steg vekk fra den Twin Peaks-aktige skrekkstemningen i forgjengeren. I stedet bruker utviklerne uttrykk som “pulp” og “action” for å beskrive denne nye episoden.
Det ser i hvert fall mer actionfylt og fokusert ut enn hovedspillet. Og selv om det ifølge Remedy selv er å regne som et slags sidespill som ikke fortsetter historien fra hovedspillet, kan det godt være at de mer løse rammene kler spillet mye bedre enn den til tider krampaktige skrekkstemningen.
Trailer her:
Binary Domain
Format: PS3, 360
Dato: 17. februar
Nok et spill som glimrer med sitt fravær på de fleste lister over spill du bør se opp for i 2012. Det som først og fremst for oss til å glede oss til Binary Domain er at supertalentet Toshihiro Nagoshi står bak spillet. Ikke bare er han en whisky- og solariumelskende japansk original, han har vært en nøkkelperson i utviklingen av spill som Shenmue, Super Monkey Ball, F-Zero GX og Yakuza. Når vi i tillegg hører at Vanquish-produsenten Jun Yoshino er med på laget, skyter forventningene våre i taket. Lagbasert frenetisk skyting med talentfulle folk bak roret: vi krysser fingrene for en av vårens kuleste actionopplevelser.
Trailer her:
Twisted Metal
Format: PS3
Dato: 17. februar
Twisted Metal er spillserien som har æren av å være den eldste Playstation-spillserien i historien, og er du like gammel som undertegnede er sjansen stor for at du brukte mange timer i flerspillermodusen til det første spillet i påvente av nye spill til Playstation i lanseringsperioden.
God of War-skaper David Jaffe var tydeligvis en av de som brukte mange timer på originalen, nå har han lagt Kratos på hylla for å konsentrere seg om brutale bilkriger. Noen timer med spillet i fjor bød på stor underholdning. Brettene har blitt åpnere, og lagspillet mer taktisk. Spesielt nivået der vi skulle frakte raketter som skulle skytes mot fiendens base var akkurat passe kompliserte til at Twisted Metal ser ut til å unngå å ende opp som et rent møljeslagsmål med biler. Online-delen blir definitivt hovednerven til spillet.
Trailer:
Enda flere februar-spill på neste side!
I am Alive
Format: PS3, 360
Dato: 22. februar
I am Alive har den tvilsomme æren av å gå fra å være en av Ubisofts storsatsinger til å bli et nedlastbart spill. Det gjør ikke spillet mindre storslagent av den grunn. I en svært blek by i nær fremtid handler det om å overleve. Handlingen og det grafiske er mer The Road enn Fallout, og den sparsomme grå grafikken oser desperasjon og fortvilelse.
Om Ubisoft i tillegg har klart å holde seg borte fra zombier, mutanter og ville gjenger slik at det hele ikke koker ned til nok en post-apokalyptisk skytefest, kan dette bli både unikt og underholdende.
Trailer her:
Playstation Vita
Konsoll
Dato: 22. februar
Sonys nye håndholdte lanseres den 22. februar med en rekke spill tilgjengelig i butikkhyllene fra første dag. Maskinen solgte 500.000 eksemplarer i Japan i de første lanseringsukene, og både spillutvalg og tjenester har blitt mer tilrettelagt for ulike land og regioner enn det som var tilfellet med PSP.
Med både 3G og Wi-Fi-støtte er dette et modig trekk av Sony, spesielt i Norge der både iPhone og iPad har fått godt fotfeste og folk er vant til å spille på trykksensitiv skjerm. Hvorvidt de samme spillerne er klar for å investere over 2000 i en dedikert spillmaskin er vi usikre på. Vi spår en tøff vår for Playstation Vita, som først og fremst trenger å overbevise kjøperne med gode spill og essensielle tjenester om den skal lykkes.
NB: vi har ikke tatt med noen Vita-spill i denne gjennomgangen, det kommer en egen artikkel om disse i nær fremtid.
Trailer:
Asura’s Wrath
Format: PS3, 360
Dato: 24. februar
CyberConnect2 er mest kjent for sine mange Naruto-spill, og prøver seg nå med en ny merkevare innen samme sjanger: Asura’s Wrath. Likhetstrekken med Naruto Ultimate Ninja Storm-spillene er slående, men det er likevel forfriskende å slåss med noen nye figurer i stedet for vår blonde ramen-elskende venn.
Asura’s Wrath er et filmatisk og spektakulært slåssespill med en deilig grafisk stil, men det spørs om ikke innholdet, som i stor grad støtter seg på orientalske historier og legender, blir for fremmed for mange. Det lille vi har spilt tyder på en komplett uforståelig historie med overdådige slåsskamper.
Se trailer her:
Syndicate
Format: PS3, 360, PC
Dato: 24. februar
Her skal du få et morsomt fakta: visste du at når alle skriver eller snakker om at det var Peter Molyneux som stod bak Syndicate, så tar de feil? Sannheten er nemlig at Molyneux informerte EA, som eide Bullfrog da Syndicate var under utvikling, om at han hadde tenkt å slutte. Det førte til at Molyneux ble isolert i flere måneder og kun fikk jobbe med Dungeon Keeper, og dermed var avskåret fra kommunikasjon med Syndicate-utviklerne i Bullfrog.
Så vet du det. Det nye Syndicate har uansett fint lite med det gamle strategispillet å gjøre. I stedet handler det om supersoldater som skyter og bråker og kapper av kroppsdeler med cybervåpen i en blek fremtidsverden vi har besøkt tusen ganger før i ulike filmer og spill. Hadde det ikke vært for at svenske Starbreeze har bevist sakene sine før med spill som Riddick og The Darkness hadde vi hatt null håp for denne moderne nytolkingen av klassikeren. Vi stoler på deres tidligere prestasjoner og ser frem til Syndicate med et åpent sinn.
Trailer finner du her:
The Last Story
Format: Wii
Dato: 24. februar
Trodde du det var på tide å gi Wii-en din til loppemarkedet etter at du var ferdig med The Legend of Zelda: Skyward Sword, bør du tenke deg om to ganger. The Last Story er nemlig et Wii-eksklusivt rollespill laget av Hironobu Sakaguchi, mannen bak Final Fantasy-serien. I tillegg står den klassiske Final Fantasy-komponisten Nobuo Uematsu bak musikken.
Wii har vært en maskin med mange gode rollespill, noe som toppet seg med Xenoblade Chronicles i fjor. Det er lite som tyder på at The Last Story kommer til å bli bedre enn Xenoblade, men vi sier i hvert fall ikke nei takk til nok et japansk rollespill på Wii-en vår.
Se trailer her:
Mars-spillene starter på neste side!
Ridge Racer Unbounded
Format: PC, PS3, 360
Dato: 2. mars
Sorry, Bugbear, men vi har liten tro på dette spillet. Man kan kritisere Ridge Racer-serien i huet og ræva for å lage det samme spillet på nytt og på nytt siden debuten i 1995, og vi ville gjerne applaudere Namco Bandai for å ta et modig steg i en ny retning da de ansatte finske Bugbear til å lage Ridge Racer Unbounded, men spillet ser rett og slett kjipt ut. I stedet for den berusende silkemyke kjøreopplevelsen vi kjenner fra Ridge Racer-serien skal vi kræsje, bølle og bråke i Ridge Racer Unbounded.
Ikke noe galt med det, men det vi har sett så langt minner om en tafatt og fattig kopi av Burnout-spillene, uten sjarm og moro. Vi håper vi tar feil.
Trailer ser du her:
SSX
Format: PS3, 360
Dato: 2. mars
Det er mange som gleder seg til et nytt SSX. Veldig mange. Vi gleder oss sammen med dem, men etter å ha prøvd spillet ved to anledninger, har gleden vår blitt redusert et par hakk. Problemet med SSX er at veldig mange har veldig gode og svært spesifikke minner fra de gamle Playstation 2-spillene. Og selv om SSX-utviklerne hevder de har laget et spill i den samme ånden, får jeg ikke den samme følelsen av å spille det nye SSX som jeg fikk i de gamle spillene.
Sorry, mac. Det trenger ikke å være noen dum ting, når den første skuffelsen over at du ikke plutselig er ti år yngre og mer uskyldig gir seg, satser vi på at det åpner seg en helt ny spillopplevelse. Ferdighetsbasert snowboardracing har nemlig aldri sett bedre ut enn i SSX.
Trailer her:
FIFA Street
Format: PS3, 360
Dato: 7. mars
Den årlige FIFA-utgivelsen dekker de fleste av fotballbehovene våre, men vi må innrømme at vår prøvespilling av FIFA Street i fjor ga mersmak. I motsetning til de taktiske kampene i FIFA 12 går FIFA Street i et mye høyere tempo der kjappe reaksjoner og lynraske avgjørelser er viktigere enn langsiktig planlegging og nøye oppbygde angrep.
Det er rett og slett noe befriende og annerledes over gatefotballen i FIFA Street, og spillet ligger an til å utfylle storebror FIFA 12 bra.
Se trailer her:
Warp
Format: PC, PS3, 360
Dato: 7. mars
Vi liker indie-spill. Vi liker hjernetrim. Så vi er dømt til å like Warp. Trapdoor har utviklet et lekent puzzle-eventyr der vi styrer en liten tass som kan teleportere seg ved å bytte plass med andre gjenstander som har samme masse. Noe som åpner for masse finurlige oppgaver og morsom tegnefilmhumor.
Selv om vi ikke har prøvd spillet ennå, ble vi overbevist av traileren. Ta en titt selv:
Flere mars-spill på neste side!
Mass Effect 3
Format: PC, PS3, 360
Dato: 9. mars
Siste kapittel i romoperaen om Commander Shepard og hans kamp mot Reapers ligger an til å bli svært dramatisk. Reapers invaderer jorden, og Shepard må nok en gang samle styrkene sine for å redde menneskeheten.
Vi må innrømme at den dramatiske starten for spillet med alle sine desperate forsøk på å få oss til å føle noe ved å vise et barn som blir forlatt til sin sikre død, ikke helt fungerer for oss. Det myke og romantiske universet fra det første spillet har blitt gradvis mørkere, og vi håper ikke Shepard er så desperat barsk som han forsøkte å være i toeren.
Uansett ser vi frem til å avslutte trilogien. Med begge lagringsfilene våre for å få den mest komplette opplevelsen.
Trailer finner du her:
XCOM
Format: PC, PS3, 360
Dato: 9. mars
Denne datoen ble satt allerede i juni i fjor. Siden har vi hørt fint lite fra spillet, noe som får oss til å mistenke at dette nok kan bli utsatt en liten stund. Uansett, mange ble skuffet over at Xcom-serien skulle gjenoppstå som et førstepersons skytespill. Første gangen vi så spillet ble det fokusert på basebygging, våpenforskning og andre morsomme oppdrag. Sist vi så det på E3 i fjor ble det fokusert mer på kamper, noe som fikk oss til å mistenke et mer tradisjonelt skytespill enn den spennende sjangerblanding vi opprinnelig ble forespeilet.
Xcom er vanskelig å spå, balansen mellom etterforsking, historiefortelling, utforskning og action vil avgjøre om dette blir en innertier eller ikke.
Se trailer her:
Ninja Gaiden 3
Format: PS3, 360
Dato: 23. mars
Under våre årlige E3-turer er det spesielt en fyr vi liker å støte på i korridorene. Tomonobu Itagaki er en syltynn japaner i sort skinnjakke med langt hår og et fjes fullt av arr fra gamle kviser. Med solbriller på og fire samoanske livvakter rundt seg pleier han å rusle rundt på jakt etter fine damer han kan ta bilder av.
Dette ble en liten digresjon. Itagaki er mannen bak Dead or Alive- og Ninja Gaiden-seriene, men sluttet i Tecmo etter en høylydt krangel for noen få år siden, så Ninja Gaiden 3 blir det første spillet i serien som ikke er laget av Itagaki.
Det kan svinge begge veier. Det første spillet var en genial ferdighetsprøve, det andre var kaotisk og kranglete. Forhåpentligvis har Tecmo funnet tilbake til vinnerformelen i dette spillet.
Trailer finner du her:
Resident Evil: Operation Raccoon City
Format: PC, PS3, 360
Dato: 23. mars
Av og til er trailere misvisende. Tenk Dead Island. Og Resident Evil: Operation Raccoon City. Jeg trodde ikke det var samme spill da jeg testet det i fjor høst, det jeg spilte da var et rotete og lite smidig skytespill beregnet på flere spillere som minte svært lite om Resident Evil.
Og slik har serien blitt. Med sidespor som Dead Aim og The Mercenaries har Capcom åpnet slusene for mange varianter av kampen mot Umbrella og T-Virus. Resident Evil: Operation Raccoon City er utviklet av Slant Six Games, som er mest kjent for SOCOM-spillene. Dette er ikke skrekk, men onlineaction, der flere spillere skal samarbeide.
Det skal mye til å slå Left 4 Dead 2 når det gjelder zombie-samarbeid, og det lille jeg har spilt av dette så langt så ikke ut som en verdig utfordrer. Men under den noe upolerte overflaten kan det jo skjule seg gull. Bare ikke forvent deg et tradisjonelt Resident Evil-spill så går det nok bra.
(Misvisende) trailer:
Max Payne 3
Format: PC, PS3, 360
Dato: 30. mars
Det slår oss at Max Payne 3 egentlig kunne hett noe helt annet. Dette ser i utgangspunktet ut til å ha fint lite med de finske originalspillene å gjøre når det gjelder historie eller atmosfære. Max har blitt desillusjonert og bor i sør-Amerika, der han selvsagt havner i trøbbel med lokale gangstere. Fokuset er på hektiske skytekamper, men så langt virker det som Max Payne-navnet egentlig er mer til hinder enn gagn for Rockstars nyeste skytespill, som antagelig kunne blomstret enda mer med en ny helt uten belastet fortid i hovedrollen.
Vi er likevel spent på hva Rockstar har fått til med sitt nye spill. Borte er den romantiske prærien fra Red Dead Redemption, eller de behagelige bilturene fra Grand Theft Auto, i stedet hviler spillet på det som tradisjonelt har vært Rockstars svakeste spillelement: skytesekvensene.
Se trailer her:
Det var det vi hadde for årets tre første måneder. Hvilke spill gleder du deg mest til? Var det noen spill vi glemte i oversikten vår? Diskuter i kommentarfeltet under!