Grandiosa til folket
0

Grandiosa til folket

jun 05 Spill.no  

Hvis mine beregninger stemmer, er det tolv år siden Microsoft inntok E3 med det formål å utfordre konsollhegemoniet til Sony, Sega og Nintendo. Det har vært en morsom utvikling å følge. Fra de innledende årene da kampen om hardcore-spillerne var i fokus til nyere tid der Xbox-konsollen har beveget seg bort fra å være en ren spillemaskin til å bli en multimediaboks. Og hardcore-spillerne har blitt faset ut til fordel for bredere kundegrupper og enklere spillopplevelser med Kinect.

Verdens bestselgende konsoll

Men Microsoft er klar over at kjernespillerne fortsatt ikke er frelst på Kinect, og forventer mer avanserte spill. Derfor var det heller ingen overraskelse at pressekonferansen starter med Halo 4. Det hele åpner som en live action-film, før vi får se Master Chief bekjempe en ny type fiende i en jungel. Det ser unektelig imponerende ut, og for Microsoft sin del er det et tegn på selvtillit at de nå viser en egenprodusert kjernespiller-tittel som åpningsspill i stedet for å lene seg på Call of Duty som de har gjort de to foregående årene.

Don Mattrick, president of interactive entertainment hos Microsoft åpner så showet med å fortelle at Xbox 360 var den mest solgte konsollen på global basis det siste året. I tillegg skal Xbox-plattformen innta både mobiler, tablets og datamaskiner i løpet av året, uten at Mattrick utdyper dette noe nærmere.

Neste spill ut er Splinter Cell: Blacklist. Det sier kanskje litt når det tok meg to minutter å skjønne at det ikke var snakk om Call of Duty: Black Ops 2. Sam Fisher kjemper nå mot terrorister i ørkenen, i et snikespill som har tatt steget fra å være ren sniking til å bli nærmest ren action. Spillet virket mest som en blanding av Assassin´s Creed og Call of Duty.

Sportsspill er neste ut. og nå omfavner også Electronic Arts Kinect-kontrolleren. Ikke med fysiske spill der man må bevege seg for å spille, men rett og slett med stemmegjenkjenning. I FIFA 13 kan man blant annet bytte spillere og skifte taktikker med stemmekommandoer. Enda mer nyttig så funksjonen ut til å være for Madden NFL 13, der quarterback-stjernen Joe Montana demonstrerte spillet ved kommandere laget sitt ved hjelp av stemmekommandoer.

Etter først å ha åpnet døren på gløtt for Kinect var det på tide med mer Kinect-fokus, denne gangen via Fable the Journey som fikk en relativt lunken mottakelse i fjor. Og den ble ikke stort varmere i år med en video som viste et Harry Potter-aktig spill der man slåss mot monstre med magi. Lite spennende, rett og slett.

Men de som fryktet en strøm av barnevennlige Kinect-spill kunne puste lettet ut. Phil Spencer, sjef for Microsoft Studios inntok scenen for å vise trailere til to kommende storspill. Et nytt Gears of War og Forza Horizon, sistnevnte et nytt bilspill i Forza-serien med mer fokus på actionracing og mindre på simulatorkjøring.

Nye funksjoner

Kanskje enda mer interessant enn spillene var markedssjef Yusef Mehdi og Xbox Live-sjef Marc Whittens presentasjon av de nye tjenestene Microsoft jobber med til Xbox Live. For oss i Norge er det alltid med en viss bismak vi må overvære alle film- og tv-tjenestene som er tilgjengelig for amerikanske brukere, overveldende mye mer enn vi har tilgang til i vårt land.

Det som var mest interessant var Xbox Smartglass, en ny funksjon som kobler Xbox-konsollen sammen med telefonen og nettbrettet ditt. Om man for eksempel ser en film på Xbox 360 kan nettbrettet vise informasjon om skuespillerne. Et annet eksempel som ble vist frem var avspilling av Game of Thrones via HBO GO (som kun er tilgjengelig på Xbox 360 i USA). Mens serien ble vist på TV-apparatet, dukket et kart over Westeroos (verdenen i serien) opp på nettbrettet til Whitten som til en hver tid viste oss hvor i fantasiverdenen scenen på TV-skjermen fant sted.

Også i spill kan samspillet mellom nettbrett, telefoner og XBox 360 brukes. En video demonstrerte hvordan grensesnitt, informasjon og taktikker kan vises og kontrolleres via et nettbrett. For oss som prøvde Wii U i fjor er det ganske åpenbart hvor Microsoft har fått inspirasjonen fra. Spørsmålet er om denne integreringen mellom ulike enheter blir noe utviklerne kaster seg over og implementerer i spillene sine, eller en ren gimmick. For Wii U sin del blir det mest sannsynlig en integrert del av de fleste spillopplevelsene, mens det fort kan bli en ubenyttet gimmick på Xbox 360.

Andre funksjoner de to toppsjefene snakket om var Xbox Music, en musikkavspillingsfunksjon som mest sannsynlig er laget over samme lest som Spotify, og en nettleser som kan styres med Kinect-stemmegjenkjenning. Internet Explorer for Xbox 360 skiller seg fra andre vet at man kan styre pekeren med smarttelefonen sin, og ikke minst bruke stemmen til å surfe. Det så noe uvant ut under demonstrasjonen, men en nettleser er likevel noe Xbox-spillere har etterlyst i flere år.

Sist ut av nye samarbeid og nyvinninger var et treningsspill for Kinect utviklet i samarbeid med Nike. Ettersom danse-, barne- og treningsspill er det som har fungert best med Kinect så langt, er det smart av Microsoft å fortsette å fokusere på denne typer spill til Kinect. Og ikke minst klarte de å unngå de pinlige Kinect-opptredenene vi har opplevde på E3 tidligere i år. Det kan virke som Microsoft har begynt å innse at Kinect aldri vil ta over for håndkontrollen når det gjelder rene spillopplevelser, og det var befriende å se at de spilte på styrkene til Kinect på denne pressekonferansen, nemlig trening, dansing og stemmegjenkjenning.

Etterpå var det på tide med flere actionspill. 2013-spillet Tomb Raider så ut til å ha lært en lekse eller to fra Uncharted-serien, og var en heseblesende og voldsom actionreise gjennom en jungel full av skurker og farer. Lekre animasjoner og svært bra presentert. Nye spill ble og annonsert, deriblant Ascend: New Gods fra Signal Studios, LocoCycle fra Twisted Pixel og et spill kalt Matter som er utformet av Pirates of the Caribbean-regissøren Gore Verbinski.

Det var et distinkt fravær av japanske spill på presentasjonen, det eneste som ble demonstrert på scenen var det kommende Resident Evil 6 som så relativt amatørmessig ut rent grafisk sammenlignet med de filmatiske og teknisk avanserte spillene Halo 4, Splinter Cell: Blacklist og Tomb Raider. Det manglet et lag av polering, og med sine krøkkete animasjoner og spartane omgivelser måtte det pent finne seg i å spille annenfiolin til andre topptitler på presentasjonen.

Et spill som så dårlig ut – men med vilje – var South Park-rollespillet fra rollespillekspertene i Obsidian. South Park-skaperne Matt Stone og Trey Parker inntok selv scenen for å fortelle om det kommende spillet, og hvor vanskelig det var å få det til å se like dårlig ut som serien.

Rett etter inntok artisten Usher scenen med danserne sine for å vise hvordan det kommende Harmonix-spillet Dance Central 3 har de mest realistiske dansebevegelsene i noe spill. Dance Central-serien er en av de beste grunnene til å eie Kinect, og det ville vært unaturlig om ikke Microsoft fortsatte å fokusere på spillserien.

Slutt på moroa

Til slutt, spillet mange trodde ville åpne presentasjonen, nemlig Call of Duty: Black Ops 2. En støyende og larmende ferd gjennom Los Angeles i 2025 med dronefly, roboter og evig støy fra maskingeværet. Og da hadde vi egentlig fått nok.

Velsmurt, som alltid fra Microsoft. Velsmurt, velregissert og kynisk. Det er åpenbart at Microsoft har satt sammen denne pressekonferansen med et par åpenbare mål for øyet. For det første tonet de ned Kinect ved å vise spill den faktisk fungerer til, uten å overfokusere på disse. For det andre lot de actionspillene få mest fokus, noe store deler av publikum åpenbart så ut til å sette pris på.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.