Hvordan henger alt  sammen?
0

Hvordan henger alt sammen?

jul 25 Spill.no  

I begynnelsen…

Zelda serien er en av de mest suksessfulle franchisene i spillindustrien noensinne.  Over 52 millioner kopier er solgt, og det finnes 20 forskjellige eventyr med Link i hovedrollen. Det er få som ikke har hatt en eller to opplevelser med den grønnkledde eventyreren i sin iherdige innsats etter å redde prinsesse Zelda og stoppe Ganon. I mange sine øynene er Link, på linje med Mario, synonymt med dataspill.

Likevel er det et mysterium som har plaget Zelda fans siden det tredje spillet kom ut. Nemlig hvordan alle spillene henger sammen. Noen har akseptert at hvert spill er et unikt eventyr som ikke har noe tilknytning til hverandre, mens andre har gransket og sjekket alle spillene for å se en tilkobling til hvordan alt henger sammen. Mange teorier kom frem på nettet, hvor de ble ivrig delt og plukket fra hverandre.

I 2001 utga Nintendo of America ut en egen tidslinje som forklarte alle spillene fram til da. Dette ble plukket fra hverandre av tilhengere i både Japan og vesten som påpekte store kronologiske feil, og tilslutt måtte Miyamoto og utviklerene i Japan komme ut og påpeke at tidslinjen var feil. Den offisielle begrunnelsen var at Nintendo ville at spillere selv skulle fylle ut bakhistorien og velge hvordan ting hang sammen. Dette stoppet selvsagt ikke fansen som fortsatte med sine teorier og spekulasjoner.

Så kom 25 års jubileet til serien, og da tok for første gang seriens skaper Shigeru Miyamoto bladet fra munnen og ga ut noe som satte alle forum og zelda fan sider på fyr. Før vi går innpå hva det var som gjorde Zelda tilhengere opprømt, må se litt nærmere på personen som skapte Zelda

Ett nysgjerrig barn inspirerer verden

Hvis det er en person som definerer Nintendo, så er det Shigeru Miyamoto. Født i den japanske småbyen Sonobe, ble han på åtti-tallet kanskje den største grunnen til at videospill industrien ikke gikk under. Hans meritter inkluderer de første Mario spillene, Donkey Kong, Star Fox og ikke minst Pikmin. Likevel er det Zelda serien som folk flest husker han for. Som barn bodde han og familien nær de store skogene, og han var veldig ivrig til å utforske naturen. En dag oppdaget han en innsjø, enn annen dag fant han en grotte, og slik fortsatte det. Det å kunne gå ut i skogen og oppdage nye ting ga inspirasjon over 30 år senere da han satte i gang Zelda serien.

Fra ung alder visste Miyamoto at han ville jobbe med kultur og underholding, og han ble innrullert i en lokal kunstskole. Da han var ferdig i 1978 gikk han inn i spillindustrien, etter å ha blitt hektet på spillet Space Invaders. På denne tiden lå pengene i arkademaskinene og Miyamoto fikk i oppgave i å lage et spill som var basert på gammel atari teknologi. Etter å ha blitt inspirert av både New York og King kong skapte han en historie med en prinsesse, ape og en snekker, som han senere omgjorde til en rørlegger. Suksessen lot ikke vente på seg og myntene trillet inn i arkademaskinene.

Likevel var ikke Miyamoto fornøyd. Selv om han ble verdsatt i Nintendo likte han ikke spillemåten ved å bruke mynter til å spiille et spill i minutter før man måtte begynne på nytt. Han ville skape større spill hvor man kunne la spilleren bruke tid på å undersøke kroker og hjørner før man fortsatte med historien. Da Nintendo annonserte sin første konsoll fikk han endelig muligheten.

Etter 6 år og stor suksess med Donkey Kong fikk han frie tøyler til å lage ett spill etter eget ønske. Hefra begynte han å gå tilbake på sine barndoms minner, og gleden over å kunne vandre rundt i ukjent terreng og finne hemmeligheter. Etterhvert som utviklingen gikk fremover trengte han et navn på spillet. Etter å ha hørt om den amerikanske forfatteren F.Scott Fitzgerald (Den store Gatsby) og hans kone Zelda, oppdaget han at likte sistnevnte sitt navn, og døpte spillet “The legend of Zelda”.


En historie, tre skjebner

Som tidligere nevnt var 2011 et viktig år for Zelda. Serien feiret 25 år og det måtte feires. Den 21 desember dette året ble boken Hyrule Historia utgitt i Japan. Et 250 siders hyllest til serien, som inneholdt småhistorier, sketsjer og andre ting ikke sett i serien før. Det viktigste i denne boken var likevel ett enkelt kart på side 125 i boken.  Dette var nemlig ikke noe annet enn den offisielle tidslinjen som forklarte hvordan alle spillene frem til Skyward Sword hang sammen. Fans gikk amok, det var likevel et problem, det fantes kun på japansk.

Ved første øyekast virket ikke dette som et stort problem. Fans oversetter stadig vekk material fra sin yndlingsserie til engelsk, slik at engelskspråkelige tilhengere også kunne delta i slike debatter og få glede av informasjonen. I dette tilfellet var det vanskelig, siden mange av ordene kunne ha forskjellige betydninger, og fordi Nintendo ikke bekreftet noe som helst. Likevel etter ett og et halvt år har man kommet til en konsenus, siden en engelsk utgave ble lansert.  Vær obs på at milde spoilere kan forekomme.

Enkel begynnelse

Begynnelsen er enkel, og det er en unison enighet om at de fire første Zelda spillene er fra tidligst til senest er:

  1.  Skyward Sword
  2. The minish cap
  3. Four Swords
  4. Ocarina of Time.

Her er det hvor ting begynner å bli komplisert. For dem som har spilt Ocarina of Time vet at historien handler i stor grad om å reise i tid og sted. Seriens tilhengere hadde allerede kommet til en enighet om at det måtte eksistere paralelle tidslinjer for at alt skulle henge sammen, men det som var overraskende var at det faktisk var tre forskjellige forskjellige tidslinjer.  Så hva var det som skapte disse forskjellige tidslinjene? Utfallet av Ocarina of Time.

For å forstå dette litt bedre må man vite litt mer om historien i Ocarina. I spillet reiser man gjenom tid, og man kan veksle på å være en ung eller gammel Link. Dette hadde også påvirkning på historien. Så hvis du nå fortsatt henger med vil jeg oppsummere de tre forskjellige scenarioene som fører til tidslinjene.

Første tidslinje baserer seg nemlig på at Link taper kampen mot Ganon og de tre bitene av Triforce forsvinner ut i verden igjen. Dette var overraskende siden spillet aldri hintet om en historie videre utover enn å beseire Ganon. Ved dette resultat skjer følgende spill i kronologisk rekkefølge:

  1. A A Link to the Past
  2. A Oracle of Seasons
  3. A Link’s Awakening
  4. A The Legend of Zelda
  5. A The adventure of Link.

Den andre tidslinjen var mer enkel å forstå. Den følger teorien om at etter Link beseirer Ganon blir han sendt tilbake for å gjenleve barndommen som han mistet halvveis i spillet. Dette var en enklere tidslinje å følge siden det neste spillet Majoras Mask var en direkte oppfølger som baserte seg på de samme karakterene som i Ocarina. Det betydde at følgende spill foregikk i denne tidslinjen

  1. B Majoras Mask
  2. B Twillight Princess
  3. B Four Swords Adventures

Den siste tidslinjen baserte seg også på at man bekjempet Ganon men i motsetning til den andre tidslinjen velger Link her å fortsette sitt liv uten å gå tilbake til å være barn. Forskjellen her er at Ganondorf overlever og tar hevn ved å oversvømme Hyrule.

  1. C: The wind waker
  2. C: Phantom hourglass
  3. C Spirit Tracks


Eventyret fortsetter

Så hva kom man fram til? Det at en slik viktig del av Zelda mytologien kun var ekslusivt til japanske fans var noe som falt mange tungt for brystet. En facebook kampanje ble startet hvor Nintendo ble bedt om å utgi en engelsk oversettelse av Hyrule Historia. Den 29 Januar 2013 kom boken ut på engelsk, og ikke japanske fans kunne endelig få bekreftet hva japanske tilhengere visste i over ett år.Likevel var ikke alle fornøyde.

Noen mente at litt av mystikken ved serien var borte, mens andre mente at det ikke fantes noen bevis på at dette var den offisielle måten å kronologisk rangere spillene på. Mange hevdet også at Miyamoto brukte Link og Zelda som genererte karakterer for å utvikle gøye spill. Dette kan forsvares med tanke på at det er ikke mye informasjon i spillene som tyder på at alt var planlagt fra begynnelsen.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.