Inntrykk: System Shock – SHODAN? Mer som Let’s GO-DAN
0

Inntrykk: System Shock – SHODAN? Mer som Let’s GO-DAN

feb 08 Anders Lønning  

Veien hit har vært lang men nå kan vi endelig skimte System Shock remaken på horisonten, og i anledning Førslippfestivalen på Steam har vi endelig fått sjangsen til å prøve Prime Matter og Night Dive Studios prestisjeprosjekt

At jeg aldri helt har gitt det første System Shock spillet har vært en av mine store «gaming-shames». Spillet fra 1994 er en av de spillene som har hatt mest påvirkning på spill jeg har som favoritter gjennom tidene, Deus Ex, Prey, Bioshock, Portal og mange mange fler.

Men utviklingen av System Shock remaken har vært langt fra smertefri. Spillet ble annonsert etter at Night Dive gav ut sin Enhanced Edition av originalen i 2015, og var planlagt for utgivelse i 2018. Det ble også annonsert at Chris Avellone og flere av utviklerene fra Fallout New Vegas teamet skulle støtte utviklingen underveis, og at spillet skulle være en nytolkning av originalspillet i stedet for en 1 til 1 remake.

Denne versjonen av spillet ble satt på pause i starten av 2018 fordi, i følge Night Dive, spillets ambisjon vokste seg for stor. Senere bestemte Night Dive seg for å restarte utviklingen men holde seg så tro til originalen som mulig, og at spillet skulle lanseres i 2020. Dette ble senere utsatt til Mars 2023

Året er 2072 og vi spiller som en navnløs Hacker som har blitt shanghaiet med på et oppdrag om å hacke en kunstig intelligens ved navn SHODAN som befinner seg ombord på en romstasjon, og fjerne dens etiske begrensninger. Etter at jobben blir gjort havner hovedpersonen i et seks måneder langt koma og våkner opp til å finne romstasjonen overtatt av cyborger og mutanter, med SHODAN i førersetet.

Orignalspillet kom som nevnt ut i 1994 og ser dermed slik ut:

Ikke mye å gå på i 2023 kanskje, men Night Dive later likevel til å ha klart å fange selve essensen av det visuelle inntrykket til System Shock og kommet opp med resultatet dere ser på resten av bildene.

Det ser rett og slett helt utrolig ut i bevegelse, ikke i sin realisme, men med sin retro-estetikk i form av både lyd og bilde gjengitt med moderne maskinvare klarer det å lure hjernen min til å tro: «Ja, dette ser jo ut slik jeg mener å huske at det har sett ut tidligere», og det er et aldri så lite kunststykke spør du meg.

Samtidig føles spillet helt briljant å spille. Som den store tilhengeren av Arkane spillet Prey fra 2017 som jeg er, er det ikke akkurat vanskelig å se hvordan Harvey Smith og gjengen hos Arkane lot seg inspirerer så pass tungt av System Shock, for ikke å glemme alle de andre spillene jeg nevnte tidligere.

Jeg tror jeg på sett og hvis hadde lurt meg selv til å tro at spillet var mer likt Deus Ex og andre Immersive Sim spill enn det det endte opp med å være, men dette er nok et bi produkt av at jeg blander det sammen med oppfølgeren System Shock 2 som hadde langt dypere rollespillmekanikker. Det som er her av gameplay minner kanskje mer om Bioshock enn Deus Ex og Prey. Men det gjør aldeles ingenting så lenge man vet hva man kommer til.

For å være helt ærlig hadde jeg glemt at denne System Shock remaken var på vei, og nå som jeg har spilt det kan ikke mars komme raskt nok. For en bragd fra Night Dive Studios. Jeg gleder meg som en unge.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.